De grote JD-800/JD-990 Thread

dan moet je Gary Numan sound uit de JD800 vergelijken met jmj sounds uit de D50 dat is dan eerlijk. of Gary Numan sounds uit de D50 vergelijken met gary Numan sounds uit de JD800.
meestal kan je het gewoon aan de 2de hands prijs zien hoe sprekend de sounds zijn.

Je het gewoon aan de 2de hands prijs zien.

De JD-800 is gewoon uitgebreider dan de D-50 en was nieuw ook een stuk duurder, dus dat de JD-800 heden ten dage voor rond de 550 euro wordt aangeboden en de D-50 voor 300 euro zegt niets over de sound.
Als je de PG-1000 erbij betrekt is het een gelijkwaardige strijd en zal de prijs (JD-800 vs D-50/PG-1000) ongeveer gelijkwaardig zijn :eureka:
Zoals eerder gezegd heb ik ze allebei gehad en de D-50 behouden ondanks dat de JD-800 betere specificaties had, gewoon mijn smaak en gevoel, dat betekend niet dat ik ieder met een andere smaak veroordeel :engel:
Dat neemt niet weg dat de JD-800 een pr(m)achtige synth is en blijft.

de d50 heeft ook zeker z'n betekenis gehad in de muziekwereld en sommige klassieke presets opgeleverd.
de jd800 heeft meer "ruimte" in het geluid, helderder, ook als drumsmachine met voor vrijwel iedere toets een ander geluid wat je per geluid met al die schuiven kan aanpassen in real time, voor strings en pads, etc
heb er inmiddels 3 gehad, vanwege omstandigheden gekocht en verkocht, maar kom er steeds weer op terug.
ook is het verzamelen van alle uitbreidingskaartjes natuurlijk een leuke sport :D

Als je alles hebt dan verpats je het weer :D Maar even zonder dollen: Vandaag weer de jarre patches voorbij horen komen op een d-50, hoe die d-50 het sound kwaliteits niveau bereikt is mij nog een beetje een raadsel maar dat het een keeper is zeker :okdan: Enkel het feit dat er zoveel patches voor zijn maakt het bewaren al waard :halleluja

De d50 klinkt echt minder dan de 24bit samples van de jd800 . korte sampletjes met een enkel geloopt golfvormpje eraan vast geplakt, een hoger ruisniveau en minder dynamiek

Dan moet je Gary Numan sound uit de JD800 vergelijken met jmj sounds uit de D50 dat is dan eerlijk.

Ik kwam onlangs per ongeluk op YT een video van Don Solaris tegen die daar zijn custom geluiden van een JD-990 demonteert en ik moet je zeggen dat ik aardig onder de indruk was van DIE bewuste sounds.
Ik weet niet of die bewuste geluiden ook op een JD-800 mogelijk zijn, niet dat ik die weer wil want ik heb geen ruimte meer voor nog meer keys, mmar zou graag een JD-990 willen scoren :eureka:
Kwam tot mijn eerdere conclusie (dat een D-50 beter klinkt dan een JD-800) omdat ik beiden had, de D-50 met JMJ sounds en de JD-800 met de originele fabriek sounds, denk ook niet dat dat een handige vergelijking was :engel:

Nee, inderdaad. En de "JMJ sounds" zijn dus niet door heer J geprogrammeerd maar handig bij elkaar geharkt van diverse 3rd party commerciele geluidenbakkers. Gewoon, zoals zo vaak, omdat het kan.
Die discussie hoeven we hier niet weer opnieuw te voeren toch?

Evengoed, een JD-990 is een goeie keuze. En kan gewoon meer dan de JD-800. Vaak genoeg helemaal uitgelegd, deze thread geloof ik zelfs.
De 'Geiss' soundset rondom Chronologie wil je er natuurlijk bij, trouwens.
Moet je wel het vintage expansion board en liefst ook nog de strings kaart erbij halen, anders doen de sounds het niet volledig.

Volgende halte: V-Synth XT

Moet je wel het vintage expansion board en liefst ook nog de strings kaart erbij halen, anders doen de sounds het niet volledig

Bedankt voor de tip :okdan:, nu eerst nog een JD-990 scoren.

Last edited by a moderator:
Ik zeg overigens niet dat een JD-800 slecht klinkt, maar de D-50 heeft nogmaals naar MIJN smaak een mooiere BASIC sound.

Ik ben de gelukkige bezitter van 3xJD 990 en een D550. (D50 net verkocht wegens plaatsgebrek, helaas)
Ik zou het zo omschrijven : De D50 klinkt naar mijn gevoel iets dynamischer daar waar de JD990 veel 'breder' en smoother klinkt. De D50 'bijt' iets meer en de JD990 is 'sferisch' veel mooier.
Beide apparaten werden destijds geleverd met shit factory presets maar mits tweaken en editten gaat het 'synth-walhalla' open...Het valt me ook op dat de output van de D50 een pak hoger zit dan de JD990. Althans in mijn geval toch.
Verder is er ook een gebied waar beide apparaten elkaar ontmoeten. Inzake digitale synths klassiekers die alleen maar in waarde zullen stijgen en echte 'must haves' voor elke toegewijde liefhebber. Ondanks hun leeftijd blijven ze mij verbazen...
Verbaast het dat ik in 6 op de 10 sounds in Omnisphere één van beide apparaten hoor... ?

heb er inmiddels 3 gehad, vanwege omstandigheden gekocht en verkocht, maar kom er steeds weer op terug.

Zegt genoeg... :D

Verbaast het dat ik in 6 op de 10 sounds in Omnisphere één van beide apparaten hoor... ?

Viel mij ook al metteen op toen ik Omnisphere had gekocht,was ook tevens de rede van de aanschaf.

As Chief Sound Designer for Roland Corporation since 1984, Eric was already well-known in the music industry for creating many of the most popular sounds in their classic synthesizers, including the ground breaking Roland D-50. By infusing his years of product design expertise, Spectrasonics earned a reputation for setting the standard of excellence in the industry.

Nee, inderdaad. En de "JMJ sounds" zijn dus niet door heer J geprogrammeerd maar handig bij elkaar geharkt van diverse 3rd party commerciele geluidenbakkers. Gewoon, zoals zo vaak, omdat het kan.
Die discussie hoeven we hier niet weer opnieuw te voeren toch?

Evengoed, een JD-990 is een goeie keuze. En kan gewoon meer dan de JD-800. Vaak genoeg helemaal uitgelegd, deze thread geloof ik zelfs.
Moet je wel het vintage expansion board en liefst ook nog de strings kaart erbij halen, anders doen de sounds het niet volledig.

Volgende halte: V-Synth XT

Ik was ook erg onder de indruk van de V-Synth XT.
Maar kun je V-synth nou een beetje bekijken als de opvolger van de jd990,of zit ik er dan ver naast?

Ik was ook erg onder de indruk van de V-Synth XT.
Maar kun je V-synth nou een beetje bekijken als de opvolger van de jd990,of zit ik er dan ver naast?
De V kwam uit met de COSM effects,prachtige D50 emulaties,maar met de waveform sets met de nieuwe COSM effects denk ik niet dat je de V een opvolger kunt noemen,klankmatig wel een heel verschil ook.
Snap de dag van vandaag nog niet waarom Roland nog altijd geen echte opvolger hebben van een JD tenzij via de system-1 of een ander produkt?

Waarom schrijf je "echt" als je "analoog" bedoelt?

Bij de JD serie is dat ook niet mogelijk, die is digitaal.
Wat ik bedoel is dat de JP-80, SH-201, TB-3, TR-8, Juno-DI door Roland zelf als opvolger van het origineel mogen gezien worden, maar de werkelijke liefhebbers over deze slappe aftreksels geheel anders denken.
Er zijn er genoeg die het toch kopen en na een half jaar achter komen dat 't toch niet wat is wat ze er van verwachten en dan staat hij weer op MP.

De V kwam uit met de COSM effects,prachtige D50 emulaties,maar met de waveform sets met de nieuwe COSM effects denk ik niet dat je de V een opvolger kunt noemen,klankmatig wel een heel verschil ook.
Snap de dag van vandaag nog niet waarom Roland nog altijd geen echte opvolger hebben van een JD tenzij via de system-1 of een ander produkt?

de vx5080 is toch de opvolger? en heeft ook een cosm eff of klopt dat niet.

Wie heeft hier de Don Solaris soundset voor de JD-990 en zou die met me willen delen voor een paar cent.

De Don Solaris patches zijn hier verkrijgbaar -> http://www.donsolaris.com/?page_id=284
Ze worden verkocht voor een ludiek bedrag als compensatie voor z'n inspanningen, en zijn dus niet om gratis te verspreiden. Niet zo netjes als je ze dan van iemand anders wilt kopieren voor weinig.
Is die 29 euro dan echt te veel? Voor dat bedrag zou ik geen dief willen wezen.

Laatst gewijzigd:
@hanz
Tis mjn zaak misschien niet , maar ik ben gevraagd om de patches te bestellen omdat ons forumlid geen paypal heeft
Gewoon voor het bedrag dat ervoor staat
Vraag me af of je niet wat over de grens gaat met iemand zo uit te maken voor dief
In ieder geval heb je nu hopelijk een wat completer plaatje aangaande de achtergronden van de vraag van genoemd forumlid

Zo ken ik je weer, alles is natuurlijk uit z'n verband te relativeren.
Het spant om wat er in de kwoot staat: "wie heeft de soundset en wil 'm delen voor een paar cent".
Dat is echt wat anders dan "wie wil 'm voor mij bestellen". Dat snap jij ook wel, als je er even verder over nadenkt. :eureka:

Daarbij blijft Nederlands lezen toch ook een kunst... "ik zou daarvoor geen dief willen wezen" betekent niet dat iemand anders een dief *is*, slechts dat schrijver dezes het persoonlijk afraadt om voor zulk een bedragje niet gewoon af te tikken, wegens karma-technisch. Da's al.

Ik sta zelf op het standpunt dat een ieder het verder voor zichzelf moet uitmaken.
Verder mag je nu weer in je moraalridderhok terug kruipen, dank je, fijne avond verder.

Laatst gewijzigd:
Back