De grote JD-800/JD-990 Thread

Heeft iemand wel eens geprobeerd om jd990 patches in een xv3080 te laden?
Ik begrijp namelijk uit de handleiding dat de xv3080 waveforms van de 990 aan boord heeft.
Ik heb namelijk nog behoorlijk veel 909 sysex banken,en 2 vette srx kaarten die er tevens in kunnen.
Ik had de srx kaarten eigenlijk voor m'n mc909 gekocht,maar deze zoekt niet automatisch de effecten erbij.
En met een xv3080 zou ik in een keer klaar zijn.
Het liefst natuurlijk een 5080 maar die kans is een stuk kleiner.

Ik heb ook een JD-990 gekocht. Als het goed is komt ie komende maandag mijn kant op.
Ik vroeg me af of er een goede pc editor en/of patch manager is voor de JD-990 op de PC. Het lijkt mij veel handiger editen op een beeldscherm namelijk.

Inmiddels staat er bij mij thuis ook een JD-990 + Vintage Expansion en de string kaart.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het een waanzinnig goed klinkende bak is.
Editten valt me ook mee. Apparaat heeft een heldere interface.
Toch zou een editor op de pc wel welkom zijn, maar volgens mij is er afgezien van sounddiver niet echt iets voor gemaakt.

Weet iemand trouwens hoe je kunt checken welke rom versie je JD-990 draait?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat versie 1.5 de laatste is. Weet iemand de verschillen tussen de versies en of het de moeite waard is een nieuwere rom te regelen via Roland?

Laatst gewijzigd:
JD-990 editor

JD-990 editor

Hoi Renepela ,

voor een editor kijk even bij midiquest , die hebben een mooie editor voor de JD-990 in de ' synth library ' zitten . De moeite waard om even te checken .

:okdan:

Laatst gewijzigd:
Ik heb hem nog niet gedownload, maar ik schrok van de prijs. 369 dollar vind ik erg veel geld om m'n jd-990 te editten. Ik zoek eigenlijk een freeware pakketje voor alleen de 990.
Ik ga in ieder geval de demo van de week even proberen.

Heeft iemand wel eens geprobeerd om jd990 patches in een xv3080 te laden?
Ik begrijp namelijk uit de handleiding dat de xv3080 waveforms van de 990 aan boord heeft.

Is in principe niet mogelijk omdat deze waveforms niet een op een matchen met de JD990 (en dan bedoel ik niet zozeer de inhoud van de waveform maar meer de locatie). Een geluid is technisch gezien niets anders als een lijst met parameters en verwijzingen. De waveform zit niet in het geluid. Om die redenen alleen al gaat het geluid niet werken.

Wat echter WEL goed werkt (en waar ik met de Fantom succes mee heb gehad) is om de geluiden handmatig na te maken. Dit werkt het snelste met een programma als sounddiver of een dedicated JD editor. Alle parameters een op een overnemen en dan zou het wel moeten werken (je moet alleen wel even handmatig de gebruikte golfvormen opzoeken).

Weet iemand of er een overzicht bestaat van waves die voorkomen op de kaartjes, maar standaard ook al in de JD-990 zitten?
Ik meen namelijk ergens gehoord te hebben dat veel van de pcm data die op de JD-800 kaartjes staan standaard al aanwezig zijn in de JD-990.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, dit is een overzicht van de waveforms en de patches op de kaartjes:
http://jd-800.tripod.com/jd800sounds.htm

en een plaatje van de interne waves:
attachment.php

Attachments

• jd800_waves.jpg
    jd800_waves.jpg
    157,6 KB · Bekeken: 142
Weet iemand of er een overzicht bestaat van waves die voorkomen op de kaartjes, maar standaard ook al in de JD-990 zitten?
Ik meen namelijk ergens gehoord te hebben dat veel van de pcm data die op de JD-800 kaartjes staan standaard al aanwezig zijn in de JD-990.

Dat klopt, het betreffen enkel 'drumkit' waves en alleen van de JD80-01 (Standard) -02 (Dance) en -03 (Rock Drums) kaarten.

Het zijn de waves (in de JD990 ) nummers 157 t/m 182.

Zie ook het manual van de JD 990 (reference) op blz App-40 en App-41

kbegryp dat de jd800 zowie so een heerlijk standaard synth is

maar kunje zonder de kaarten bepaalde dingen niet ?
vraagkme af dus

want ik kan / iedereen kan dat een jd800 kopen ..redelijk priced
kvraag me dus af die kaarten soms 150a250.- eu ???:??? egt zoveel waard zijn of krijgt de jd bv egt andere waveform erin geduwdt waardoor bv egt mooie string mogelijkzijn an anders niet
hoort graag kan belangryk zijn ...doorslaggeven
wantmet kaarten bv string & vintage loopt so de price 250.- extra op

jammer

zonder kaarten heb je een prima synth. ook wat strings ea dingen betreft.
met bv stringcard wordt het ook een soort solinastring/ meer dedicated .
kan prima veel plezier hebben van een jd800 zonder extra kaart.
( extra geheugenkaart is altijd handig erbij, maar die vind je voor zo'n 25 euro, net als bv de drumexpansioncard voor extra 2de setje drumgeluiden en als je de tik hebt dat je alles helemaal compleet wilt hebben , dan is 250euro niet veel voor alle zoekwerk. )

250 euro voor alle kaarten samen?? Ik denk niet dat je ze daarvoor krijgt.

kbegryp dat de jd800 zowie so een heerlijk standaard synth is

maar kunje zonder de kaarten bepaalde dingen niet ?
vraagkme af dus

want ik kan / iedereen kan dat een jd800 kopen ..redelijk priced
kvraag me dus af die kaarten soms 150a250.- eu ???:??? egt zoveel waard zijn of krijgt de jd bv egt andere waveform erin geduwdt waardoor bv egt mooie string mogelijkzijn an anders niet
hoort graag kan belangryk zijn ...doorslaggeven
wantmet kaarten bv string & vintage loopt so de price 250.- extra op

jammer

Pas geleden weer even gespeeld met m'n JD-800 en het blijft inderdaad een heerlijke bak. De bediening is natuurlijk erg okee, maar bovenal klinkt hij ook gewoon erg goed. Ik heb er verschillende kaarten bij, maar eigenlijk gebruik ik die niet zoveel. Inderdaad is de strings-card waarschijnlijk het meest zinvol en die zit er bij mij dan ook standaard in. Maar echt noodzakelijk vind ik die kaart ook eigenlijk niet; een JD-800 zonder kaarten blijft sowieso een fantastische synth!

ik heb standaard de pianocard erin, vind de pianogeluiden standaard niet super, heb vaker behoefte aan soort rhodes electr piano

Pas geleden weer even gespeeld met m'n JD-800 en het blijft inderdaad een heerlijke bak. De bediening is natuurlijk erg okee, maar bovenal klinkt hij ook gewoon erg goed. Ik heb er verschillende kaarten bij, maar eigenlijk gebruik ik die niet zoveel. Inderdaad is de strings-card waarschijnlijk het meest zinvol en die zit er bij mij dan ook standaard in. Maar echt noodzakelijk vind ik die kaart ook eigenlijk niet; een JD-800 zonder kaarten blijft sowieso een fantastische synth!

Ik ben erg benieuwd naar de meerwaarde van zo'n stringcart.

Als ik strings programmeer klinken deze al fantastisch dus wat maakt die kaart dan zo bijzonder en zelfs zo bijzonder dat er niet misverstaande prijzen voor gevraagd worden.

Ik had trouwens zelf pech met mij JD800 die ik kocht van ene ton-tornado op eBay die de JD800 gewoon los in een veel te ruime doos vanuit Berlijn opstuurde met wat piepschuim kruimels waarvan ik zoiets had van waarom doe je nog de moeite om het er in te strooien? maar waardoor twee toetsen waren afgebroken en een week later begaf hij het helemaal waarvan hier nog ergens een topic rond zweeft enfin ik kom er dus later achter dat ton-tornado de bijbehorende stringcard fijntjes apart verkocht een rasechte lul dus was het een warm persoon geweest :luv: had ik hem ook gehad ;{ nee hoor gein ik ben er niet treurig om want de JD800 is gemaakt naar de maatstaven van deze tijd hij klinkt daarmee beter en met minder ruis dan zijn familie waar ook ter wereld en ik kan er niet meer vanaf blijven ook al heb ik geen peper dure stringcard :kroon:

van ene ton-tornado op eBay
Van die meneer heb ik (buiten e-bay om) de strings kaart gekocht.. afhandeling ging goed maar dat is ook maar een kleine verpakking.

Ik ben erg benieuwd naar de meerwaarde van zo'n stringcart.

Als ik strings programmeer klinken deze al fantastisch dus wat maakt die kaart dan zo bijzonder en zelfs zo bijzonder dat er niet misverstaande prijzen voor gevraagd worden.

Die strings-card klinkt op zich fantastisch en vergroot absoluut het klankenpallet van je JD; de waveforms klinken gewoon veel rijker dan wat er standaard inzit en benaderen de meer realistische strings veel beter. Meerwaarde heeft het dus wel, maar ik sta er zelf ook van te kijken dat deze kaarten inmiddels voor 250,- van hand tot hand gaan. Toch een beetje hetzelfde effect als met de TB-303 en andere vintage bakken volgens mij....het wordt gehyped, is redelijk zeldzaam en dus knallen de prijzen omhoog.

Denk niet dat ik het zelf er gauw voor over zou hebben en ben dus blij dat ik het setje al in huis heb. Zou het aan de andere kant ook niet snel verkopen denk ik, zelfs niet voor 250,- :)

Back