De grote JD-800/JD-990 Thread

er is eerder een topic over geweest , stond ook in hoe duur de kaarten waren toen ze gewoon in de winkel tekoop waren. zijn nu nog ver onder dat niveau !

Ik zal mijn duit ook maar in het zakje doen. JD-800 geweldige bak van zichzelf al. De kaarten voegen weinig toe imho, ik was zelfs zwaar teleurgesteld over de String ensemble. De String Ensemble zijn 2 kaarten, een waveform kaart en een data kaart. Op de waveform kaart staan maar liefs 7 waveforms!! Die ook nog veel op elkaar lijken, 4 strings en 3 Pizzicato's. Die komen dus tot je beschikking boven op de 108 die de JD800 al heeft. Op de data kaart staan dan 64 patches die gebruik van die waveforms maken. Daar staan best goede patches op, maar om daar nou recordbedragen voor neer te leggen. Op marktplaats staat iemand die er 250 wil hebben, vaste prijs. :erm:

ik heb standaard de pianocard erin, vind de pianogeluiden standaard niet super, heb vaker behoefte aan soort rhodes electr piano
sunny;
daar zou ik dan bv een sampler/ rompler met goede imitatie/ playback sounds van een rhodes voor gebruiken ..

ksnap dat asje een kaart heb met bv piano ...
dan hebje gelijk een mooi setje piano sounds

de jd800 zou ik kopen vanwege de uitnodigende handson front
mooie lead patches maken waarje ..aan kan tweaken ,..tyden datje opneemt
de jd800 nodigt uit ..tot :P freaky /modulated sounds te maken
ik heb de jx8p gehad ..die heeft een zeer typishe poly sound
de jd800 heeft hopelijk meer karakter dan bv jx8/10

de jd990 wordt wels vergelken met bv de kawai k5000 [rack]
kzit beetje te twijfelen ,..of bv een kawai k5000
[wel de macrocontrol versie ],..omdat denkik meer voorziet in atmosherishe
strings/pads ..soortvan sounds

best lastig poly met knoppen ...tot een bepaald budget
[denk zelf so aan 500.-?]
mag digi zijn net as de jd800
kawai,s k5000 zieje niet so veel ..
rack ook al niet

hier een jd800
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280441753223&ssPageName=STRK:MEWAX:IT
The JD-800 is Roland's preeminent synthesizer, featuring CD-quality waveforms with incredible dynamic range, dedicated front panel controls for patch editing or performance nuances, and a multi-effects processor capable of producing up to eight effects at once.
Comes with a power cord and owner manual on CD

zozozo buyit nou 850.-

ff een opheerlijk pixie posted :peukie:

maar wel met manual ...op cd:Z

Attachments

• jd800.bmp
    1,2 MB · Bekeken: 154
Ik zal mijn duit ook maar in het zakje doen. JD-800 geweldige bak van zichzelf al. De kaarten voegen weinig toe imho, ik was zelfs zwaar teleurgesteld over de String ensemble. De String Ensemble zijn 2 kaarten, een waveform kaart en een data kaart. Op de waveform kaart staan maar liefs 7 waveforms!! Die ook nog veel op elkaar lijken, 4 strings en 3 Pizzicato's. Die komen dus tot je beschikking boven op de 108 die de JD800 al heeft. Op de data kaart staan dan 64 patches die gebruik van die waveforms maken. Daar staan best goede patches op, maar om daar nou recordbedragen voor neer te leggen. Op marktplaats staat iemand die er 250 wil hebben, vaste prijs. :erm:

kbegryp dus dat de ene goede kaart dus eigenlijk de vintage/of string is vanwege de extra [more close to original strings] vintage/string waveforms

wel duregrap

ikga voor de interface
met de z1 van korg hebk ook 1e bank veeel acoustishe wave form as basis van de patch
veel blazer en mond instrumenten ...
terwijl de z1 egt veeeel beter is in swierlen en ...iele /mooie evolvende soundz..[kheb weer soon verkeerd moederboard wat niet arpeggiater synced
leukste vd synth:Z

OK en die multie fx erin ..beetje erg ok of?
voor die tyd ...denkik een niewer type dan bv dep3/5 ofso erin ..

asje de jd990 koopt - ist wel fettje om bv die twee kaarten erby te hebben
omdat t dan al gauw een wat meer kant en klare player wordt
bv 300.- jd990
+
250 aan kaarten
voor 550.- wel klaar
hmm
:doei::stupid ffnog nachie denken erover!
http://cgi.ebay.de/Roland-Super-JD9...wItemQQptZStudioequipment?hash=item4a9d379adb

Die strings-card klinkt op zich fantastisch en vergroot absoluut het klankenpallet van je JD; de waveforms klinken gewoon veel rijker dan wat er standaard inzit en benaderen de meer realistische strings veel beter. Meerwaarde heeft het dus wel, maar ik sta er zelf ook van te kijken dat deze kaarten inmiddels voor 250,- van hand tot hand gaan. Toch een beetje hetzelfde effect als met de TB-303 en andere vintage bakken volgens mij....het wordt gehyped, is redelijk zeldzaam en dus knallen de prijzen omhoog.

Denk niet dat ik het zelf er gauw voor over zou hebben en ben dus blij dat ik het setje al in huis heb. Zou het aan de andere kant ook niet snel verkopen denk ik, zelfs niet voor 250,- :)

Kijk ik dacht dat juist die mooie strings van Klaus Schulze uit die kaart kwamen, met programmeren kan ik deze wel aardig benaderen maar echt helemaal kan ik 'm niet krijgen, die stringgeluiden van Klaus klinken echter niet realistisch maar meer synthetisch. waarschijnlijk ligt het dan meer aan de opbouw van de effecten, dat gaan we dan ook even uitzoeken :P

hier een jd800
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280441753223&ssPageName=STRK:MEWAX:IT
The JD-800 is Roland's preeminent synthesizer, featuring CD-quality waveforms with incredible dynamic range, dedicated front panel controls for patch editing or performance nuances, and a multi-effects processor capable of producing up to eight effects at once.
Comes with a power cord and owner manual on CD

zozozo buyit nou 850.-

ff een opheerlijk pixie posted :peukie:

maar wel met manual ...op cd:Z

Ja wacht even in euros is dat nog altijd 590 en dat is dan ook de meest gemiddelde prijs, overigens zag ik dat je geboden hebt op die JD die in Utrecht staat voor 450 als je dat lukt heb je 'm echt voor een leuke prijs.

Kijk ik dacht dat juist die mooie strings van Klaus Schulze uit die kaart kwamen, met programmeren kan ik deze wel aardig benaderen maar echt helemaal kan ik 'm niet krijgen, die stringgeluiden van Klaus klinken echter niet realistisch maar meer synthetisch. waarschijnlijk ligt het dan meer aan de opbouw van de effecten, dat gaan we dan ook even uitzoeken :P

Ja, die zou je in dat geval ook echt zonder kaart uit de JD moeten krijgen. Het vergt enig geduld en uiteraard goed luisteren naar de strings die je wilt namaken, maar dat hoef ik jou niet te vertellen ;)

Juist door de flexibele opzet van de effecten (waarvan je zoals je weet de volgorde kunt aanpassen) kan je een geluid echt "af" maken in de JD, o.a. door je strings heel breed te trekken.

Zelf vind ik het ook leuk om extreme geluiden uit deze bak te halen, die je niet zo snel zou verwachten. Hij staat toch voornamelijk bekend als pad / strings / lead synth zeg maar. Maar als je waveforms extreem gaat pitchen, filteren, layeren met andere weirde geluiden en dan vervolgens je effecten er op loslaat, zal je nog verbaasd staan wat hij allemaal kan voor zo'n brave bak. De distortion die er inzit vind ik ook niet slecht!

Ja wacht even in euros is dat nog altijd 590 en dat is dan ook de meest gemiddelde prijs, overigens zag ik dat je geboden hebt op die JD die in Utrecht staat voor 450 als je dat lukt heb je 'm echt voor een leuke prijs.
Die van marktplaats is weg, heb jij hem kunnen kopen voor 450?

Zijn dit trouwens ROM kaarten of gewoon patches:
http://www.soundlogicusa.com/sscatnet.html#RolandJD

Als je een JD-990 koopt moet je wel een JD-800 erbij kopen als programmer ;)

De JD990 is juist heel eenvoudig in het gebruik, the interface zit heel goed in elkaar. Ik heb mijn JD800 verkocht en de JD990 er voor in de plaats gehaald en totaal geen spijt van gehad. Daarbij heeft de JD990 een aantal extra's die de JD800 niet heeft. Op vintagesynth hadden ze dezelfde discussie, daar kwam dit lijstje langs.

* expanded waveform ROM (6MB on JD-990, 4MB on JD-800)
* the ability to use an 8MB SR-JV expansion board (not on JD-800)
* stereo panning for each Tone (not on JD-800)
* matrix modulation of parameters (not on JD-800)
* MIDI CC control of parameters (not on JD-800)
* oscillator synchronization (not on JD-800)
* cross-modulation - FXM (not on JD-800)
* ring-modulation (not on JD-800)
* engine structures allow for more complex routing (not on JD-800)
* 4-pole filters - 24dB/oct. possible via structures (not on JD-800, limited to 2-pole)
* additional LFO waveshapes (adds sine, trapezoid, and chaos)
* multiple-source modulation for single destination (not on JD-800)
* polyphonic portamento (not on JD-800)
* performance memories (not on JD-800)
* additional multi-timbral slots
* one patch can keep full effects in multi mode (not on JD-800)
* tempo-sync delay (not on JD-800)
* 8 total outputs (4 on JD-800)

Dat is dat je de verschillende tonen in het stereo veld kan plaatsen. Heeft niks met mono te maken.

is dat zo? de jd800 is toch niet mono als er geen effecten overheen zitten?

Jawel, dat is inderdaad zo. Jammer, maar voor mij geen groot bezwaar. Ik vind de andere extra mogelijkheden die de JD-900 biedt veel interessanter eigenlijk (sync, cross- en ringmodulation etc.).

Je kunt niet alles hebben in 1 bak, helaas. Daarom kun je maar het beste proberen synths in je arsenaal te hebben die elkaar een beetje aanvullen qua klank en mogelijkheden.

Kijk waar ik zojuist met toeval op stuit Ron van The Sparks anno 2008 op een JD800 :halleluja

2508805081_5cc04d7bc9.jpg

weer een reden om hem niet weg te doen, bedankt !

Weet iemand hoe ik JD-800 sysex data in de JD-990 kan inlezen? VOlgens mij zou dat moeten kunnen.
Als ik JD-990 sysex data afvuur op mijn JD-990 pikt hij dat zonder problemen op.
Stuur ik echter een JD-800 sysex file, dan geeft mijn JD-990 de melding "Exlusive address error". Moet ik die JD-800 sysex file op een of andere manier bewerken/aanpassen voor ik hem stuur? Er zouden als het goed is patches in die sysex file moeten zitten.

die man verkoopt m niet meer voor 450

kgeloof datie m al weer paarkkeertekoop had
hmm:eureka:

Back