kosten aankoop USA van oud spul

SCD

Gearlust [on]
Weet iemand hier waar je rekening mee moet houden als je bijvoorbeeld (ik noem maar wat) een Matrix-12 of Jupiter 8 of een Memorymoog in the USA via eBay koopt?

Je hebt uiteraard de aankoopkosten, maar wat nog meer?
Moet je invoerrechten betalen en zo ja hoeveel is dat dan? Andere kosten? Verzekering misschien?
Weet iemand uit ervaring wat vervoerskosten zijn met een natte vinger voor een synth als genoemde?

Met andere woorden, ik probeer in te schatten wat je, met een ruwe hand, extra kwijt bent bovenop de aanschafkosten.

Boele

so-wie-so de BTW @ 19% - berekend over het totale bedrag INCLUSIEF verzendkosten - en nog een importheffing die afhangt van wat voor spul je koopt. IIRC is dat voor muziekinstumenten 4%

redelijk vlotte verzending met tracking no en insurance:
klein pakketje effect of zo 50
source ofo zo kost 100 dollar
minimoog 200 dollar
jupiter en zo wel 250-300 dollar

dan.... rond 25% aan btw en invoerrechten over de aangegeven (en verzekerde waarde).

currency conversion cost

currency conversion cost

Ebay rekent standaard de munteenheid om, maar conversion kosten zijn niet ingerekend.
In België rekent een bank daar zo een 2% van het bedrag voor aan. Niet niks.

Op de website van Paypal heb ik gevonden dat zij zelfs 2,5 % rekenen.

Dus als je een Matrix-12 in America koopt voor $ 2.600 bij een koers van '1,3 $ = 1 €'.
Ebay laat dan een prijs zien van 2000 €.
Maar je betaalt uiteindelijk via Paypal 2050 €.

OK, dus het is safe te stellen dat je ruwweg 25-30% bij de aankoopprijs op moet tellen? Zeg ik dat zo goed?

En de "aangegeven waarde", wie bepaald dat? De verkoper? Of maken ze alles open bij de Douane en bepalen ze dat zelf?

De verkoper. Hou er rekening mee dat je dan ook maar voor dat bedrag kan verzekeren, mocht je het virtueel naar beneden willen trekken om de btw te vermijden of verlagen...

ok, maar neemt de douane alles voor zoete koek aan dan? Ik bedoel, je kunt toch moeilijk op een Matrix 12 "400 dollar" zetten...

Je kan op de douane waarde elke waarde zetten, maar de douane kan controle vragen op factuur basis en de fysieke betaling. Betaling in twee delen en twee facturen is een optie, maar fraude kan worden bestraft met 100 % boete. Daarnaast kan de waarde worden afgelezen op de verzekerde waarde.

Er komt 5 % invoerrechten boven op de aanschafwaarde en vrachtkosten, over de berekende waarde gaat 19 % btw.

De waarde van een matrix 12 zegt de douane niets....

De waarde van een matrix 12 zegt de douane niets....

hele grote vergissing; de douane heeft nl. ook internet en weet heel goed hoe ze dat moeten gebruiken. je kunt dus proberen een Matrix 12 als schroot in te voeren maar 10 tegen 1 dat ze daar niet intrappen. advies: niet gaan liggen kloten met opgegeven waarde e.d. want de boetes zijn niet mals (100% is het minimum) en ze weten meer dan je denkt.

enne... 25% is idd wat je ongeveer moet rekenen bovenop de aanschafprijs + verzending.

Als je een beetje grof rekent ben je 1$ voor 1€ kwijt toch?

Origineel geplaatst door Mk II
hadvies: niet gaan liggen kloten met opgegeven waarde e.d.

Ben ook helemaal niet van plan te gaan de boel te flessen.
Je moet dus officieel de waarde opgegeven die je hebt betaald? Of de gemiddelde waarde? DAT is eigenlijk wat ik bedoel te achterhalen.

En inderdaad ruwweg betaald je dus voor iedere dollar een euro. Dan loont het op zich wel, want zoals ik het nu bekijk zijn veel prijzen in de US of A toch een stukje lager dan hier.

Dank voor alle info in ieder geval!

We horen het wel als je een Memory Moog uit de VS laat overkomen. Eén tip: bezuinig niet op een verzekering tijdens de verzending!

Dan kan je toch net zo goed een container als verpakkingsmateriaal gebruiken? :D

Origineel geplaatst door Keyzer Eric
We horen het wel als je een Memory Moog uit de VS laat overkomen.

Ja... het ligt er DIK bovenop he? :D

Origineel geplaatst door Leo
:D

Blij dat je vrolijk bent Leo, maar *waar* lach je nou om?

Denk dat Leo denkt dat jij die MM zo weer doorverkoopt aan hem en dat hij niet al die moeite hoeft te doen. ;)

Back