mb33-II openschroeven?

cadra

il pesce dello stimolante
hallo iedereen,

ik heb zoals meer mensen hier een MAM MB33-II, en nou ben ik behoorlijk tevreden over het geluid dat íe geeft (en naar mijn mening is het de beste 303 kloon op de markt, en ook nog eens betaalbaar), maar ik heb er één probleempje mee. namelijk, als je em een noot laat spelen die "wat langer duurt" wordt ie uitgefade. en dat vind ik maar niks, want als je op een echte tb303 (kwijlt) tig noten achter elkaar zou programmeren en de slide steeds aan hebt staan, krijg je wel 1 lange noot die desnoods eindeloos doorgaat. ik zou het erg fijn vinden als de mb33 dat ook gewoon deed.
nu heb ik de mensen van MAM hierover gemaild, met de vraag of het apparaat om te bouwen valt (dit lijkt me redelijk eenvoudig; kwestie van iets bypassen dacht ik zo), maar ze zeiden dat dat niet kan omdat ze dan 'een nieuwe software zouden moeten schrijven'... waar de software dan precies om de hoek komt kijken weet ik niet, gezien die bak analoog is (toch?), maargoed... ik vroeg me af of iemand op dit forum hier verstand van/ervaring mee heeft. misschien heeft iemand hetzelfde idee gehad en het apparaat gewoon omgebouwd?
kan iemand me hier misschien mee helpen?

greets,
cadra

wist je dat een JX-10 en een alpha juno en een prophet T8 ook 'software' erin hebben? envelope-generators, bijvoorbeeld. om de curves te genereren (het volume te regelen t.o.v. de tijd) is er een chip met software aan boord die de curves uitrekent.

wat de MAM betreft - deze 'software' is ook wel bekend onder de naam 'firmware'. in dit geval moet je een IC'tje aansturen en de commando's daarvoor zijn gruwelijk primitief maar zorgen voor de hele zwik. developers moeten op hoog niveau programmeren en dan zorgt hun compiler voor een soort 'vertaalslag' zodat het primitieve chipje ook weet wat 'ie moet doen. en om dan een compleet stuk firmware even te gaan herschrijven voor 1 persoon... :)

wil je een hele strakke tb-303 kloon, bouw 'm dan zelf en ga voor de oakley tb-3031 in combinatie met de tbDAC. dan heb je een authentieke 303, met midi, minus de sequencer, die als 't goed is -net- zoals de echte reageert. url is hier http://www.oakleysound.com/tb3031.htm - en ik weet dat dit niet een gruwelijk behulpzaam advies is, maar je begrijpt iig hoeveel werk het is. het komt er gewoon op neer dat je de IC moet vervangen, en da's geen kattepis.

Weet je zeker dat je niks fout doet? Volgens mij moet je wel een lange slide kunnen programeren.

En wat betreft software, natuurlijk zit er software in. Dat heeft niks te maken met of ie analoog is.
De software zorgt o.a. voor de midi implementatie, midi controllers, etc.

Ik zal kijken of ik ik lange slide kan maken op dat ding.

Re: mb33-II openschroeven?

Origineel geplaatst door cadra
want als je op een echte tb303 (kwijlt) tig noten achter elkaar zou programmeren en de slide steeds aan hebt staan, krijg je wel 1 lange noot die desnoods eindeloos doorgaat.

Als ik op mijn echte TB-303 een pattern maak van noten met allemaal een slide, dan nokt ie er ook mee hoor na 1 x dat pattern te hebben afgespeeld...........

thanks for the feedback allemaal :)
dat de midi van de mb33 software is, nou, dat dacht ik al... :P maar dat van die envelopes wist ik nog niet... en ik vraag me af of dat in het geval van de mb33 het geval is... :S
enne...
yoozer> oakleysound heerst! :D maar voorlopig ben ik nog even de arme student... :(
sander> als die van jou dat wel doet gaat die van mij terug naar de fabriek 8)
crx303> in het geval van de mb33 (of *mijn* mb33) begint de fade practisch direct zodra je de noot aanslaat... laten we zeggen dat je mazzel hebt met "het echte werk"... trouwens, stopt die noot dan ook als je die pattern direct weer herhaalt? (rebirth, namelijk........)

ik heb het nog ff uitgeprobeerd vanavond. Een pattern met noten en alleen maar slides speelt een 303 1 keer af op volle sterkte. Bij de 1ste herhaling begint de fade-out en na een paar herhalingen is het geluid weg.

Origineel geplaatst door crx303
ik heb het nog ff uitgeprobeerd vanavond. Een pattern met noten en alleen maar slides speelt een 303 1 keer af op volle sterkte. Bij de 1ste herhaling begint de fade-out en na een paar herhalingen is het geluid weg.

Met Rebirth-338 had ik dat dus niet, daar heb ik wel eens gebruik van gemaakt. Misschien dat cadra er van uit gaat dat deze 99,99% de 303 emuleert qua slides accents etcetera?

ik dacht altijd dat rebirth een zo exact mogelijke kopie van de tb was... en dat de mb33-II daar ook behoorlijk dicht bij in de buurt kwam; daarom heb ik em ook gekocht :D

de mb-33 II scoort maar 4 van de 10 op de schaal van tb-303 klonen. dichtste bij komt een syntecno teebee (samen met de oakley). in denemarken worden ze schijnbaar nog verkocht voor 370 euro... ik ken wel iemand daar die nog een adresje voor je heeft, als je per se wilt.

wat het 'arme student' trouwens betreft - dat is 't 'm nou juist. de kit zelf kost maar 30 pond of zo. wat je nodig hebt is een kennis die de behuizing voor je kan maken. je zou 't met hout of plastic kunnen proberen :).

vreemd eigenlijk. de syntecno is een nederlands product, maar de maker is er mee gestopt omdat er niet veel vraag meer was. kan ik me in dit landje wel voorstellen, hij had 't in duitsland moeten laten distribueren of zo :).

wat rebirth trouwens betreft- rebirth was (helaas) een van de eerste softsynths. de grens ligt bij 44khz, 16 bit, en dat is jammer. er is ook op het modelling-werk beknibbeld, omdat het op een P-166 moest kunnen lopen. ik weet niet welke software-versie nu 'beter' is.

wat ik wel weet is dat ik de rubberduck h3o+ nog ergens heb liggen. zeer geinige 'wannabe'. :)

Origineel geplaatst door Yoozer

wat rebirth trouwens betreft- rebirth was (helaas) een van de eerste softsynths. de grens ligt bij 44khz, 16 bit, en dat is jammer.

16bit, 44Khz, ik zie het probleem niet.

hmmmm... die kit lijkt me wel wat, voor zo'n prijs :)
enne, ik weet wel een software versie... freeware ook, en heet creakbox (site is hier http://geocities.com/bassassessor)... de oudere versie hiervan is onwijs vaag en niet eens realtime; genereert alleen een wave file naar parameters, maar als je weet wat je doet klinkt ie erg goed (vond ik)... die gozer die dat heeft gemaakt is nu aan een VSTi versie aan het knutselen :) dat kon nog wel eens interessant worden... (laten we alleen wel hopen dat die meer dan 16bit/44khz levert :D)

Origineel geplaatst door sander

16bit, 44Khz, ik zie het probleem niet.

ik wel. ik heb een 24-bit 96khz geluidskaart en ik wil er 't maximale uithalen. pas bij 192khz wordt 't echt leuk, maar in de tussentijd is het niet verkeerd om er een gooi naar te doen.

Back