SCSI waanzin: CD3000 / S3000xl

Fokov

Stamgast
overleden lid
Een probleem: eerst had ik een Akai s3000xl, maar toen ging die in reparatie. Nog steeds. Vervolgens had iik mijn vuige Cs1x geruild tegen een Akai Cd3000. Dacht ik mijn scsi-zipdrive die ik eerst voor mijn s3000xl gebruikte ook voor mijn cd3000 te gebruiken. Niet dus...! De scsi-aansluiting van de cd3000 is een heel andere (nl. veel grotere) dan die op de s3000xl. Wett iemand hier iets van? Bestaat hier een converter voor o.i.d.? Of moet ik weer, zoals ik nu doe - tijdelijk hoop ik - weer met schijfjes aan de slag.

Schijfjes, dat wil zeggen:
"TYFLUIDYIILY - Error, can´t read data"

Ik hoop dat een der jullie mij kan helpen.

In al mijn boosheid en teleurstelling zet ik dit zomaar op de tekoop / te ruil aangeboden-pagina...!

Je hebt 25-pins SCSI (klein) en 50-pins SCSI (groot), daar bestaan verloopjess voor en je hebt kabels die van 25 naar 50 gaat.

SCSI, één van de vele pogingen om een universele data overdracht te creëren, onderging hetzelfde lot als al z'n voorgangers, nl. een complete wildgroei van allerlei varianten en consoorten. Niettegenstaande blijft het één van
de beste systemen, vooral dan als het over communicatie met non-pc apparaten gaat.
SCSI is altijd "downwards compatible". D.w.z. dat je een apparaat van een oudere SCSI generatie altijd als slave kan linken aan een nieuwer type SCSI apparaat. Wat betreft de aansluitkoppen (50 pins, 25 DSUB, centronics enz...)
voor zover ik weet vind je altijd wel een adaptorkabel of koppelstuk maar voor bepaalde types zal je verdomd hard moeten zoeken en de prijs is dan ook naargelang.
Let op, indien je van 25pins naar 50pins gaat (type 1 naar type 2) kan je enkel communiceren via type 1 SCSI, maar dat is het probleem bij Fokov niet, dacht ik.
Zo had ik op een computer vlooienmarkt eens een PCMCIA SCSI adaptor voor een JAZZ drive gekocht voor 10 Euro.
Na lang zoeken heb ik dan toch (bij blue box) de geschikte overgangskabel gevonden om hem in het rijtje laptop-zip-S2000 te hangen en na een zoektocht naar de juiste drivers, werkt heel de setup toch voortreffelijk.

Zoek en U zult vinden.

Zoek en U zult vinden.

Er is al veel geroepen over SCSI op dit forum.. zoek er maar eens naar.

De vier meest voorkomende aansluitingen voor SCSI zijn:

50 Pins Centronics veel externe apparaten gebruiken deze aansluiting.. die een beetje op de 'oude' printer-aansluiting lijkt.. ook centronics namelijk.

50pincen.gif

50 pins High Density veel gebruikt.. onder andere op Akai MPC2000XL en Adaptec 1542 kaarten.
50pinHD.gif

68 pins High Density latere adaptecs (2940U2W etc) en veel andere PCI (U2,160) SCSI kaarten.
68pinHD.gif

25 pins sub-D Zip-drive, S3000XL, veel oudere macs.
s3000xlback.gif

Voor gebruik zoals bij je AKAI sampler.. gaat het allemaal om SCSI-1 en kun je er rustig op los converten. Alleen even de juiste kabel vinden (zoals in de post hierboven al aangegeven).

dat heb u heel netjes uitgelegd zo met die plaatjes, prima.

Ik dank jullie hartelijk voor de hulp en dan is het nu tijd om naar zo´n kabeltje op zoek te gaan. Hebben jullie nog goede adressen hiervoor. Obscure internet-winkles of iets in die trant, waar ze nog allerlei archaische bekabeling verkopen?

zet op apple macintosh afdeling van marktplaats.nl of 2dehands.nl. Gezocht SCSI-kabel van 25-pins (zip-drive) naar 50 pins (cd3000). Dit is de meest voorkomende SCSI-kabel dus moet geen probleem zijn.

Blackbox
heeft het zeker. Links in de menu klikken op Cables/Connectors en dan verder klikken op SCSI.
Wel nog even een verdeler in jouw buurt zoeken, maar die vind je ongetwijfeld. Succes !

Origineel geplaatst door Lefty
Blackbox
heeft het zeker. Links in de menu klikken op Cables/Connectors en dan verder klikken op SCSI.
Wel nog even een verdeler in jouw buurt zoeken, maar die vind je ongetwijfeld. Succes !

Address: Postbus 726
2800 AS Gouda
Netherlands
Phone: 011 31 182 343 237
Fax: 011 31 182 343 153
On the WWW: www.blackbox.nl
Country Contacts: R.HVan L. eeuwen
K.B. Van der Schans

Je kan online bestellen, makkelijk toch.

Thanx voor the info. Ik denk dat ik voor de marktplaats ga, want ik heb ff gekeken bij Blackbox en, terwijl ik niet de goede vond, merkte ik op dat elk lullig kabeltje meer dan 100 euro kostte. Aiaiai. Toch maar een adv. zetten!

Weten jullie of de volgende )bij informatique) de juiste is? Kabel SCSI-1: C50M / DS25M ??? Lijkt me de juiste toch? Slechts 8 euro voor 0.9 meter, 9 euro voor 1.8 meter. Niet gek toch?

Back