Analog Box synthesizer

Naton.Rozenburg

Ouwe rot
Ik weet niet of veel mensen het hier kennen, maar dit programma houd ik al een paar jaar in de gaten, en het is nu echt heel interessant geworden.
Het heet analog box, en ik heb geen threads hierover gevonden dus ik post dit maar even.

Het is echt een analoge synthesizer, maar dan op je computer, je kan echt alles veranderen, instellen e.d.

1. De interface is echt heel mooi. Schitterend, een plezier om mee te werken!
2. Het programma is ZEER super snel, loopt nooit vast, geen fratsen, e.d.
3. Het zit heel logisch in elkaar. Er zijn geen beperkingen. Het gaat nog dieper dan Reaktor, en SynthEdit.. wie praat daar nog over,,

je kan hier een demo downloaden:

http://www.andyware.com/abox2/index.html

er zijn ook diverse patches te downloaden, die Jam Bots zijn echt heel gaaf! edn er is ook een versie van een MiniMoog..

als tegen hanger van die commerciele producten als Reaktor e.d. vind ik het zeer geslaagd.
Ik vind de interface zeker mooier en beter dan Reaktor, alleen er zijn nog wein ig patches dus je moet alles zelf bouwen! een uitdaging..

Het is toch geen freeware? Ik kan alleen een demo vinden. En het is geen VST jammer genoegi.

Maar het ziet er wel heel interessant uit.

het is geen freeware. En waarom moet alles VSt zijn tegenwoordig? al die eenheidsworst!

gewoon opnemen in een WAV bestand, dat in lezen in je sequencer en klaar! dat verdient ook nog eens een thread.

ik geloof dat ik Verliefd op dit programma aan het worden ben. u hoort nog van mij.

De reden dat ik zo dol ben op VSTi's is vanwege het feit dat je het geluid tegelijk met de andere instrumenten in je mix kunt tweaken. Even een nootje verschuiven, cutoff wat verder open, dat soort dingen.

Nu zie ik mezelf eerder hier een loopje mee maken en daar een nummer omheen bouwen, of soundFX mee maken.

Maar ik ga eerst met mijn nieuwe speelgoed spelen, je hoort nog van me ;)

Het concept van VST staat mij niet aan. Je ziet nu ook weer met SynthEdit dat je zelf VST kan maken.. alsof het allemaal zo makkelijk is. Echt niet.!

Het is het Faust archetype! Ik geef je ALLES en ik hoef zelf niets meer te doen....

Er wordt tegenwoordig zoveel aangeboden als 'verlossing' van de creatieve mens, en daar zie ik een gevaar in.

Oorspronkelijkheid, creativiteit komt uit jezelf, en kan niet aangeboden worden door plugins e.d., VST, dat komt en gaat ... het spijt me.

Dit programma geeft je niets cadeau, en je zult zelf moeten oefenen totdat je het begrijpt, wat ik nog voor geen meter doe.. maar die JamBots die doen mijn broek naar beneden zakken

de synthese komt me heel natuurlijk over bij dit programma. Waarschijnlijk omdat er weinig mensen aan werken, en het gewoon van de visie van een persoon afkomstig is. En dat loont. Geen onnodige fratsen.

Het programma is razendsnel. Erg slim om het in assembler te programmeren.

Het grootste manco is toch wel de bediening hoor. Die ziet er niet uit maar nog veel belangrijker die werkt niet lekker. Echt superknap wat die gast doet maar zonder er met een goede manier mee om te gaan word het waarschijnlijk niks.
Misschien dat hij het wel aan NI verkoopt. :)

De bedieing in dit prgrogramma is juist wat me aanspreekt. Het is in het begin even wennen, maar je kan ook je midi controller op al de faders, sliders aansluiten al kost dat wat werk. Ik vind het juist veen mooier dan die saaie knopjes in reaktor e.d.

Het is heel snel, en heel diep,en heel origineel.

er is een diepte in dit progje dat zich niet snel prijsgeeft.. en ik begrijp het ook niet helemaal nog

Let wel, dit is totaal anders dan Reaktor, want 1 patch kan al een complete song beavtten.

Er worden steeds meer 'hulpmiddelen' aangeboden, die zogenaamd de artiest werk uit de handen nemen. Net zoals er pakketten in de handel komen, die alles integreren.

De productie processen scheiden vind ik een gezonde bezigheid, omdat er dan goede zelf controle plaatsvindt over wat je zelf maakt.

Ik geloof niet dat het goed is dat er een geluidsgenerator, of een effect, gekoppeld moet worden aan een sequencer, deze moeten onafhankelijk van elkaar opereren.

Mijn ervaring is, dat de barriere om iets goed te keuren van wat je zelf hebt gemaakt, door zo'n geintegreerd pakket veel kleiner wordt.

Als dingen de mens te gemakkelijk worden gemaakt, ontstaat er luiheid en gemakzucht.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Mijn ervaring is, dat de barriere om iets goed te keuren van wat je zelf hebt gemaakt, door zo'n geintegreerd pakket veel kleiner wordt.
...
Ik heb het een paar keer doorgelezen en ik heb nog steeds maar een half benul van waar je het over hebt ....
Als dingen de mens te gemakkelijk worden gemaakt, ontstaat er luiheid en gemakzucht.
Soms... maar niet per definitie.
Je tevredenheid over het eindresultaat heeft toch niks te maken met de gebruikte methode?

Hmmm... gaan we nou als 2 fervente softies (softsynthliefhebbers) tegen elkaar in? :)

Denk dat de gemiddelde DSF bij het zien van al dat soort dingen als dit al snel afhaakt.
Het is gewoon te moeilijk om een beetje snel leuke resultaten te krijgen.

En stepsequencers ed gebruiken? De echte hardware modulars kunnen het ook via CV etc en als je rytmische muziek maakt is zoiets juist heel creatief toe te passen.

Toch denk ik dat software als Reaktor gewoon rijper is en over het algemeen de softie eerder zal aanspreken omdat er al zat 'zooi' voor down te loaden is en het relatief intuitief werkt. Maar ja, Reaktor 1.0 was ook zo wazig als de pest maar het is toch goed gekomen. :)

He dit is wel leuk zeg..........

Ik ben vannacht aan het rommelen geweest met het programma, en ik moet zeggen dat de geluidskwaliteit wel erg goed lijkt te zijn.

Overigens is het zo dat Jambots achtige dingen ook met Reaktor werden gemaakt, 2 jaar terug kreeg ik al eens een hele rits van die dingen die een gast zelf had gemaakt, maar ze waren niet zo goed als deze.

Het viel me ook op dat er inderdaad een soort VST technologie in zit. Dus er kunnen in principe VSTi's van gemaakt worden.

Dus het zal puur van mezelf afhangen of ik hier iets bruikbaars mee kan doen.

enkele specificaties:

Supported Interfaces
Audio 44.1KHz 16bit Stereo,
MME, DirectX 3.0+
Midi Complete command set
excluding SYSX.
File Raw IEEE 4 byte float
LSB to MSB.
Plugin VST 2.0 filters and instruments <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< voor de VST liefhebber?
Media WAV AVI MPEG MP3 AIFF ...

Multiple audio and midi ports are supported.

ASM: real4 C/C++: float Basic: single

Approximate Minimum Latencies
Wave Out 23ms
Wave In 100ms
Midi Out 46ms
Midi In 23ms

je kan ook je eigen patches printen
grappig plaatje 'minimoog':

Werkt ie alleen via midi of ook via het qwerty keyboard? Ik krijg er nu namelijk geen geluid uit.

Bedieningsgemak????Equation builder??
Dit word inderdaad weer een paar uur pielen.
Maar wel leuk overigens!

Goed, vanmiddag wat gepruts met dit opmerkelijk kleine doch zeer krachtige programma. Het is precies wat ik zocht. Dan niet zoals de voorbeelden want dat vind ik vaak slechte pogingen om ritme-boxen van oude orgels na te bootsen. De kracht van het programma is dat je totaal andere wegen in kunt gaan dan je eigenlijk normaal zou/kan doen met een andere synthesizer of sequencer.

Nog hartelijk bedankt Naton!!!

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Het concept van VST staat mij niet aan. Je ziet nu ook weer met SynthEdit dat je zelf VST kan maken.. alsof het allemaal zo makkelijk is. Echt niet.!

Het is het Faust archetype! Ik geef je ALLES en ik hoef zelf niets meer te doen....

Er wordt tegenwoordig zoveel aangeboden als 'verlossing' van de creatieve mens, en daar zie ik een gevaar in.

Oorspronkelijkheid, creativiteit komt uit jezelf, en kan niet aangeboden worden door plugins e.d., VST, dat komt en gaat ... het spijt me.

Wie beweert dat dan dat je zelf niets meer zou hoeven doen en de creativiteit niet uit jezelf zou komen maar uit je computer?? Buiten het feit dat de bediening van een softwaresynth of fx-plugin uiteraard anders gaat dan met hardwareknoppen en het geluid ook anders is in veel gevallen, zie ik verder geen verschil. Hoe meer integratie hoe makkelijker en dat heeft volgens mij niets met creativiteit te maken.

Het feit dat je andere wegen in kunt slaan met dit programma is iets anders.

Back