Beginners Analog synth...

Hey RemcoG, de Ion is beslist een goede keus! Niet duur, het concept deugd en het geluid neigt naar analoog. Lekker rauw.

Maar uit je eerste post lees ik toch dat je eigenlijk ECHT analoog wil.

En zonder hier nou weer zo'n analoog-VA oorlog te willen beginnen kan ik het niet laten te reageren op een opmerking als die van Hooihuis (met ALLE respect hoor! :halleluja ).

"Er is natuurlijk wel klankverschil tov de echte analoge bakken, maar heel erg is dat niet. Zeker niet als je er net mee begint."

Daar ben ik het dus ABSOLUUT niet mee eens. Er is een ENORM verschil tussen digitaal en analoog geluid. Als je je daarvan bewust bent, DAN is het inderdaad niet erg. Maar volgens mij ben je je daar juist NIET van bewust als je er net mee begint. Ik heb inmiddels meerdere keren meegemaakt hoe iemand bijna van zijn stoel viel door gewoon analoog en VA tegelijk te laten horen... Het zou toch vreselijk zijn als die jongen op zijn vijftiende wordt wijsgemaakt dat je met VA (Virtual Analog... wat een gruwelterm) analoge geluiden kunt emuleren? En dan hoort ie op zijn vierentwintigste toevallig een keer een Memorymoog naast een Waldorf Q.... AAAAAARGGGGGHHHHHHHHH!!!!!! Dus, hij *moet* gewaarschuwd worden :D

Het is onmogelijk het verschil in woorden uit te leggen. Je moet het HOREN :)

Nogmaals Hooihuis, voel je niet op je teentjes getrapt, dit is gewoon mijn mening tegenover de jouwe :D

En RemcoG: je hoeft niet perse op mijn mening af te gaan, maar test het een keer uit als je de kans krijgt.

Origineel geplaatst door SCD

Het zou toch vreselijk zijn als die jongen op zijn vijftiende wordt wijsgemaakt dat je met VA (Virtual Analog... wat een gruwelterm) analoge geluiden kunt emuleren? En dan hoort ie op zijn vierentwintigste toevallig een keer een .....

dat is het verhaal van mijn leven :dubbel: alleen was ik geen 24 maar nog wat ouder, was er toen maar zoiets als het synthforum geweest ipv verkopers in een winkel.

Nou, als ik dan toch bezig ben: een van mijn synthvrienden toenik hem leerde kennen had een Waldorf Q en XT. Hij was al jaren naarstig op zoek naar de sound van "Japan" maar het lukte maar niet en hij snapte er niks van. "Virtual Analog betekende toch dat je die geluiden kon namaken?"
Totdat hij (en ik ook) geconfronteerd werden met het geluid van een Doepfer A-100 die ik had gekocht (en dan heb je het dus nog niet eens over analoog met een hoofdletter A).
Het was een *openbaring*!!! KWAAD dat ie was!! Al die verspeelde jaren! Hij was in een oogwenk van zijn VA-tjes af en is nu ver heen met het bouwen van een groot MOTM systeem o.a.
Toch heeft ie ook een G2x en een Nord. Ook ik heb nog een V-synth en gebruik wel s een softsynth. Digitaal en analoog hebben *allebei* bestaansrecht. Maar hou er alsjeblieft een grote dikke streep tussen! En probeer de term VA te vermijden in je leven...

Nou, zo kan ie wel weer... :D

Volgens mij is het in het begin met name belangrijk dat je een bak hebt met veel knoppen. Je hoeft er allemaal niet zoveel over na te denken of wanaf te weten; gewoon lekker je knoppen en/of schuiven tweaken en je hoort onmiddelijk het verschil. Volgens mij maakt het dan ook niet zoveel uit of je nu analoog of VA hebt, het gaat meer om de hands on ervaring die je hiermee krijgt. En het is natuurlijk extra leuk. Geen menuutjes doorlopen met twee knoppen.

Uit je vraag maak ik op dat dat eigenlijk het belangrijskte is, dat je lekker kan draaien en tweaken. En het is ook leerzaam.

Dan moet je gaan nadenken hoe je het wilt aansturen. Wil je dat via midi doen of cv/gate. Het lijkt me sterk dat je het via cv gate wilt doen aangezien je geen/weinig analoog hebt. Daarnaast is midi een stuk uitgebreider en kan je allerlei parameters aansturen via je pc of sequencer. Dan hou je meer handen over om nog meer knoppen te tweaken.

Dan moet je gaan nadenken, wil je echt investeren in iets duurders, want dat is analoog met veel knoppen over het algemeen. En wil je echt persé analoog, ook omdat het zijn waarde beter behoudt dan VA.

En wat ik hier nog niet echt terug vind is het feit dat de meeste nieuwere synths (lees:VA) multitimbraal zijn. Dit houdt in dat je meerdere verschillende geluiden tegelijk kan laten spelen. Zeker als je setup nog klein is, is dat wel erg fijn.

Nou, uit deze en natuurlijk andere overwegingen moet je voor jezelf nagaan wat je wilt besteden en kijken wat je dan wilt.

Je hebt dan waarschijnlijk meer VA opties dan analoog. En voor hetzelfde geld krijg je (afgezien van het betere, analoge geluid) meer mogelijkheden in een VA synth.

Dus als we dan over zo'n 400 euro praten dan kan je denken aan de volgende synths (die uiteraard worden aangeveuld door de volgende mensen die hierop reageren :D)

Analoog
- Roland juno 6 (geen midi, geen geheugen voor je patches, 6 stemmig)
- Roland juno 60 (geen midi, wel geheugen, 6 stemmig)
- Roland juno 106 (midi en geheugen, 6 stemmig)
- Roland mc-202 (geen midi wel cv en sync, geen geheugen, monofoon)
- Roland SH101 (geen midi wel cv en sync, geen geheugen, monofoon)
- Korg MS10 (geen midi wel cv, geen geheugen, monofoon)
- Korg Poly6 (geen midi wel cv, wel geheugen, 6 stemmig)
- Korg Mono/Poly (geen midi wel cv, geen geheugen dacht ik, monofoon of 4 stemmig)

VA Met meestal erg veel opties, kijk hiervoor even op www.vintagesynth.com
- Roland jp8000
- Korg Ms2000
- Alesis Ion
- Waldorf micro-Q
- Nord Lead
- Mfb synths
- Virus A of B
- etc etc

En wat natuurlijk helemaal makkelijk is, is dat er binnenkort een synthmeeting is waarbij heel veel synths zullen zijn, die allemaal uit te testen zijn, dus dan wordt het wat makkelijker om een keuze te maken :D

de grote MFB synths zijn wel analoog, de lite versies semi-analoog (digitale oscillatoren, maar wel analoge VCF en VCA)

gewoon even correctie maar :)

Origineel geplaatst door dsil

En wat ik hier nog niet echt terug vind is het feit dat de meeste nieuwere synths (lees:VA) multitimbraal zijn. Dit houdt in dat je meerdere verschillende geluiden tegelijk kan laten spelen. Zeker als je setup nog klein is, is dat wel erg fijn.

dat is nou precies de val waar je niet in moet trappen, beter multitracken met een goede monotimbrale dan 16 kanalen ineens uit een virus oid.

En wat natuurlijk helemaal makkelijk is, is dat er binnenkort een synthmeeting is waarbij heel veel synths zullen zijn, die allemaal uit te testen zijn, dus dan wordt het wat makkelijker om een keuze te maken

dat is het beste wat je kunt doen topic starter

Hey RemcoG, de Ion is beslist een goede keus! Niet duur, het concept deugd en het geluid neigt naar analoog. Lekker rauw.

Maar uit je eerste post lees ik toch dat je eigenlijk ECHT analoog wil.

En zonder hier nou weer zo'n analoog-VA oorlog te willen beginnen kan ik het niet laten te reageren op een opmerking als die van Hooihuis (met ALLE respect hoor! :halleluja ).

"Er is natuurlijk wel klankverschil tov de echte analoge bakken, maar heel erg is dat niet. Zeker niet als je er net mee begint."

Daar ben ik het dus ABSOLUUT niet mee eens. Er is een ENORM verschil tussen digitaal en analoog geluid. Als je je daarvan bewust bent, DAN is het inderdaad niet erg. Maar volgens mij ben je je daar juist NIET van bewust als je er net mee begint. Ik heb inmiddels meerdere keren meegemaakt hoe iemand bijna van zijn stoel viel door gewoon analoog en VA tegelijk te laten horen... Het zou toch vreselijk zijn als die jongen op zijn vijftiende wordt wijsgemaakt dat je met VA (Virtual Analog... wat een gruwelterm) analoge geluiden kunt emuleren? En dan hoort ie op zijn vierentwintigste toevallig een keer een Memorymoog naast een Waldorf Q.... AAAAAARGGGGGHHHHHHHHH!!!!!! Dus, hij *moet* gewaarschuwd worden :D

Het is onmogelijk het verschil in woorden uit te leggen. Je moet het HOREN :)

Nogmaals Hooihuis, voel je niet op je teentjes getrapt, dit is gewoon mijn mening tegenover de jouwe :D

En RemcoG: je hoeft niet perse op mijn mening af te gaan, maar test het een keer uit als je de kans krijgt.

Nou, gelukkig heb ik niet zo van die lange tenen hoor ;)

Nee, ik ben het zelfs grotendeels met je eens en het is ook niet voor niets, dat ik zelf bijna alleen maar analoge bakken heb staan. Qua klank, feel, karakter (en helaas: prijs) gaat de vergelijking met VA's nog steeds niet op, alleen - en dat is eigenlijk meer wat ik bedoelde - is dat niet voor iedereen even belangrijk. En omdat RemcoG net begint is het voor hem natuurlijk helemaal lastig om vast te stellen, wat belangrijk is.

Topicstarter is duidelijk een beginner en in die context lijkt het me gewoon handig om "analoge" synthese te leren op een (goedkopere) digitale bak. Met name de ION leent zich daar goed voor, omdat deze bak A) goed klinkt en B) redelijk natuurgetrouw is in het nabootsen van analoge synthese. Qua prijs is een tweedehands ION bovendien goed te doen; bedenk maar eens wat een (qua mogelijkheden) vergelijkbare ECHTE analoge synth moet kosten, zelfs als het om een monofone bak gaat. De 2e hands verkoopprijs van een ION (inmiddels al 450-500 euro) zal bovendien niet heel veel meer dalen zodat enge verhalen over afschrijving denk ik niet echt opgaan.

En ja, wat is goed advies...... :) Feit is gewoon dat onze "hobby" ontzettend veelomvattend is en je moet gewoon ergens beginnen. Je kunt onmogelijk alles binnen een maar maanden leren of weten. Net als iedereen heb ik ook fouten gemaakt met aankopen en eigenlijk leer je daar het meeste van: af en toe op je bek gaan. Het moet je natuurlijk niet de kop kosten maar dat zal met het kopen van een 2e hands synth ook niet zo snel gebeuren denk ik.

Overigens moet iemand die begint nu ook weer niet het idee krijgen dat "analoog" gelijk is aan "klinkt goed". Er zijn digitale synths die heel goed klinken en er zijn analoge die niet om aan te horen zijn, net zoals het omgekeerde ook vaak opgaat. Het belangrijkste is en blijft: je eigen oren laten werken en voor jezelf bepalen, wat je mooi vindt klinken en wat niet. Geen kuddedier worden want daar zijn er al zoveel van (per definitie uiteraard).

Maar nogmaals, SCD, onze mening verschilt denk ik niet zo veel :biertje:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hooihuis
Maar nogmaals, SCD, onze mening verschilt denk ik niet zo veel :biertje:

Nee, dat denk ik ook niet, het ligt alleen zo gevoelig bij mensen die ooit in de VA-val gevallen zijn (zoals ik dus ook).

Gestopte rokers zijn ook de fanatiekste nietrokers. Zoiets. Maar inderdaad: :biertje:

Hij was al jaren naarstig op zoek naar de sound van "Japan" maar het lukte maar niet en hij snapte er niks van. "

als hij nog een zanger zoekt, ik doe een zeer behoorlijke david sylvian....

Origineel geplaatst door Leo
als hij nog een zanger zoekt, ik doe een zeer behoorlijke david sylvian....

:D :D

Weet je, ik geloof je ook nog! 8)

Origineel geplaatst door dsil
Ik meende me te herinneren dat er een cv input op zat. Voor de filter dan misschien, of ik heb me gewoon vergist :D
klopt (volgens vintage synth dan toch :D )

CV input for VCF filter cutoff

Mss kan ik idd het beste naar de synthmeeting komen. Het is waarschijnlijk wel gezellig, en ik kan meteen vergelijken...

Maar moet er nog even over denken ivm vervoer.

En voor de rest !
Bedankt voor jullie reacties, en als jullie nog goeie tips hebben, keep-them-coming ! :)

Back