Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door plieuw
jawel het is een herschaling van die eerder genoemde electromagnetische trillingen, en echt niet door een professor bedacht (laat ik dat nou bruin noemen)(of ben ik al die jaren in het befaamde ooitje genomen?)
Ja en nee,
Natuurkundig gezien is er geen relatie tussen kleur en toonhoogte behalve dat het allebei frequenties zijn.
Het probleem is dus dat zichtbaar licht niet eens een octaaf (verdubbeling van frequentie) in beslag neemt.
Geluid kunnen wij echter horen over zo'n 9 a 10 octaven.
Je zou kunnen overwegen om het licht spectrum over het hele hoorbare bereik te mappen, maar dan klopt de harmonische structuur van 1 van de 2 niet meer.
Met andere woorden, als je een harmonische aan een grondtoon toevoegt die, zeg, 3x de frequentie heeft in het geluids gebied (=2e harmonische) , dan zal dat in het lichtspectrum slechts +- 1.3x hoger zijn dan de grondtoon (=GEEN harmonische).
Maar kleur heeft voor ons, mensen, ook nog een emotionele lading (daar gaan we weer, Subjectiviteit!!)
Je kan dus best wel aan een bepaald geluid een kleur koppelen en heel veel mensen zullen het daar mee eens zijn.
JUIST omdat mensen uiteindelijk subjectief naar het eindresultaat zullen luisteren kun je dit soort kwalificaties gebruiken.
Origineel geplaatst door jamal
Hier jongens
Klankkleur
Klankkleur wordt bepaald door boventonen.

, meld het dan even A.U.B.

Origineel geplaatst door jamal
Wil als eerste iedereen even bedanken voor allen aandacht en informatie
Doggo, die PDF ziet er heeeel interessant uit TNX
Maar waar ik niet uit kom is hetvolgende.
Een Frequentie is te berekenen idd alsvolgd F= 1/T simpel een periode.
Maar dan komt het Quasi-periodiek
Quasi-periodiek - Wel een klank met een toonhoogte maar zonder exact gelijke periodes. Fluctuaties in lengte of bijvoorbeeld afnemende amplitude zorgen er voor dat een klank quasi-periodiek wordt.
Dat bereken is idd lastig, moet je dan periode voor periode berekenen?
antw: nee daar is een pc prog voor.
-Wij horen quasiperiodieke signalen (bijna periodieke signalen) als periodiek (eenduidige frequentie) signaal!
We kunnen nameljk in een (quasi-) periodiek geluid niet de fases waarnemen van de afzonderlijke harmonischen. Wel een verandering in fase. Dat nemen we waar als een kortstondige verhoging of verlaging in de frequentie van de harmonische.
Quasi-periodiciteit ontstaat door lichte ontstemming van harmonischen ten opzichte van de grondtoon. Die ontstemming zorgt ervoor dat de fase van de betreffende harmonische continuu verloopt ten opzichte van de grondtoon.
Onze oren plakken dit signaal samen tot een waarnemig van 1 frequentie met een bepaalde klankkleur.
Ik weet even niet hoe het zit met het oor, het kan zijn dat de ontstemming in de harmonischen ervoor zorgt dat de waarneming van de grondtoon ook veranderd om het spectrum te laten passen in een bekend timbre.
Dit zou dus betekenen dat van een quasiperiodiek signaal de verkeerde grondfrequentie gehoord wordt.
Magoed, weet het niet dus tis speculatie.
In DFT analyse wordt dit beinvloed door de raming van de analysefunctie.
Hoe groter de raming, hoe groter de precisie van de meting van de frequentieafwijking. en andersom. Totdat je in de buurt komt van de nyquist frequentie van die harmonische. Dan wordt de meting voor die frequentie onzinnig en krijg je waardes terug die niet meer gerelateerd zijn aan de te meten frequentie maar speelt de meting zelf een grotere rol (spiegelingen etc,).
Ik snap inderdaad je vraag niet echt, je stelt volgens mij ook geen vraag :confused:
Alles wat je zegt klopt inderdaad ook. Heeft allemaal met golven en hun eigenaardige manier van informatieoverbrenging te maken. Quantummechanica zit er vol mee.
Daarbij wil ik opmerken dat je signalen zou kunnen interpolleren tot een hogere tijdsresolutie om zodoende je window te vergroten zodat je 'betere' uitspraken kan doen over het laag.
Dit is dan weer erg afhankelijk van je interpollatiealgoritmes. Ook kan ik me voorstellen dat je dynamisch je windowsize aanpast aan het te analyseren stukje aan de hand van een vorige analyse (recursief bijvoorbeeld). Dan heb je wel weer meer rekenwerk nodig om alle bijdragen van de dynamisch begrootte ramen terug te rekenen naar het uiteindelijke spectrum.
Anyway, ben geen wiskundige, dit 'werkt' allemaal min of meer 'visueel' in mn hoofd.
Ik kan dus wel de effecten begrijpen en waarnemen vanuit gedachten maar kan het niet makkenlijk in wiskunde vatten.
Dit maakt het enigzins moeilijk om over de subtielere effecten van golven en kwantisering ervan te praten. Daar komt het op redelijk gestoorde wiskunde neer.
Voorbeeld: in een golf zijn amplitude en frequentie 2 eigenschappen. Maar deze eigenschappen worden gebonden door fase, wat weer als een andere eigenschap kan worden gezien. Maar nu is het ook zo dat een verandering in amplituude ook een verandering in frequentie betekent! Althans, de verandering van amplituude zelf levert op dat moment een andere frequentie op. Stopt de verandering van amplituude dan zal de frequentie weer meetbaar hetzelfde zijn als daarvoor.
Je geeft dit inderdaad ook aan door uitstervende klanken er bij te halen.
Hierbij sterven normaal gesproken de harmonischen sneller uit, dus hun amplitude daalt sneller naar mate ze hoger liggen.
Daardoor zullen in een uitstervende pianonoot de harmonischen iets in frequentie dalen ten opzichte van de grondtoon (die opzich ook iets daalt, maar weer minder dan de harmoinischen). Dit levert inderdaad een quasi-periodiek signaal op.
Instrumenten die natuurlijk uitsterven worden dan ook ietsjes hoger gestemd dan (bijvoorbeeld) strijkers!.
Dit om een stukje van die quasi-periodiciteit op te heffen.
greets!.,
aka.,