-Wil je andere mensen een idee geven van hoe iets klinkt, ja dan kom je niet ver met het oplezen van een spectrum-analyze. Maar wil je weten of geluidssysteem X overweg kan met de aanwezige spectralen in geluid Y, dan kom je niet ver
Wat heeft overweg kunnen met spectralen te maken met timbre?.
-ALLES kan door de mens gekwalificeerd worden, je kunt namelijk over alles zeggen wat je ervan vind, en daar een labeltje aan hangen, een kwalificatie dus. IS daarom ALLES een subjectief gegeven?
Nee, alleen dat stukje dat door een mens beoordeelt wordt op zn kwaliteiten.
Zodra je een meting doet met een gecalibreerd apparaat is het in zekere mate objectief.
-Ja, volgend die redenering wel. Maar volgens mij is een kwalificatie zelf een subjectief gegeven, en niet hetgeen dat gekwalificeerd word.
Klopt, en timbre is is zo'n kwalificatie.
-Enfin, muziek laat zich, net als een klankleur of timbre (aanwezige boventonen/spectralen in een klank) uitstekend objectief benaderen.
Ja, klopt, maar dat maakt klankkleur nog niet hetzelfde als een spectrum.
Het zijn wel gerelateerde dingen maar het 1 laat zich niet persee vertalen naar het ander.
Als dit wel zo was dan kon je inderdaad door het lezen van een spectrogram het geluid bedenken en andersom.
Dit blijkt in de werkelijkheid nogal lastig en kan alleen als de klank uit een hele simpele reeks van harmonischen bestaat.
Anders gezegd, teken jij voor mij eens op gehoor de spectrogram van een piano op 440Hz.
-Ga ik enorm de fout in als ik dit doe? Dat kan. Als ik te maken heb met een 4/4 maat, en ik ga zeggen dat het een 3/4 maat is... dan maak ik een fout.
Maten zijn voor ons vrij duidelijk waar te nemen. Partialen binnen een complex spectrum niet.
Vandaar dat we met enige zekerheid (ondanks de subjectieve meting van onze hersenen) kunnen zeggen wat voor een maatsoort we horen.
Over timbre hebben we alleen vrij vage dingen te zeggen zoals dof, warm, helder, sprankelend. Dit terwijl het spectrum mischien wel uit duizenden partialen bestaat (en er dus ongelofelijk veel te zeggen zou moeten zijn is over dat spectrum!)
-Maar als ik geen fouten maak is objectief benaderen van muziek een prima tool om te analyseren hoe muziek in elkaar zit. Sterker nog, dit is een van de betere tools om mij een stijl eigen te maken. Welke maatsoorten, intervallen, melodieën, harmoniën en structuren worden in stijl X gebruikt?
Klopt allemaal, alleen valt dit verhaal uit elkaar zodra je over timbre en spectra begint. Daar begint de splitsing tussen waarneming en meting.
-Allemaal relevante vragen, met absolute, meetbare, telbare, kwantitatieve, OBJECTIEVE informatie. Fantastisch dus. Voor mij is dit een deel van het genieten van muziek, weten waar het over gaat, begrijpen wat er gebeurt, meezingen/iproviseren in de muzikale regels die de muziek mij oplegt. Objectief genieten dus

ooit een betere contradictie in terminis gehoord?
-Interessante thread dit
Yup!