Welk mengpaneel voor studiootje?

LSDeef

Pulsecore king !
Hoi allemaal,

Ik heb me al helemaal de tering gezocht maar nog geen topic
of iets gevonden wat mij op weg hielp.

Ik heb een mengpaneel nodig!

Ik beschik over een 1212m geluidskaart, heb een Clavia NordRack 2.

Deze nord rack moet dus in het mengpaneel kunnen, en de master
van het mengpaneel moet naar mijn 1212m.

Ook heb ik graag nog een paar inputs vrij voor wat meer instrumenten.
(moet nog een mixer Numark DXM06 onder andere sowieso bij, maar dat
is dan maar 1 ingang neem ik aan?)
Dus een paneeltje met 8 faders zoiets dan.

Ik weet dus ook niet precies welke mengpanelen over grote Jackplug-
ingangen beschikken.

ik hoop (ga er van uit) dat hier wel mensen zijn die mij op weg kunnen helpen ?

Het moet natuurlijk zo goedkoop mogelijk zijn maar wel van kwaliteit,
dus een goede prijs kwaliteits verhouding.8)

ik heb een behringer xenyx2222fx 16 kanaals mixer met 4 stereokanalen. ben er zeer tevreden over. er zit master output jacks en master output xlr op. er zit nog een sub output op om bv naar je computer te sturen. verder zit er nog een 24-bit multi-fx processor op, 8 microfoon ingangen, line-in en output en aux. prijs. 300 nog wat euro. ook leuk: hij past in een 19" rack.

Als het (te) goedkoop moet: Behringer, Phonic, Samson (het doet wat het moet doen, zeg maar de "Zeeman/Wibra/Blokker" onder de audiospulen, met nadruk op Zeeman)

Redelijk spul (maar betaalbaar): Soundcraft spirit reeks; Yamaha mg reeks

In principe redelijk tot goed spul, maar vaak wat hoger geprijsd: Allen & Heath; Mackie; Midas; Soundcraft, Soundtracks

Als je kwaliteit zoekt kan je ook eens zoeken op SSL en Neve :D

Je kan ook bijvoorbeeld naar www.thomann.de gaan en bij "Search" gewoon "mixer" invullen.
Heb je keurig prijzen, specificaties en foto's op en rij.

Als ik zo je verhaal lees, zou ik denk ik eens kijken naar de Souncraft spirit reeks.

Origineel geplaatst door rejo
Als het (te) goedkoop moet: Behringer, Phonic, Samson (het doet wat het moet doen, zeg maar de "Zeeman/Wibra/Blokker" onder de audiospulen, met nadruk op Zeeman)

Redelijk spul (maar betaalbaar): Soundcraft spirit reeks; Yamaha mg reeks

In principe redelijk tot goed spul, maar vaak wat hoger geprijsd: Allen & Heath; Mackie; Midas; Soundcraft, Soundtracks

Als je kwaliteit zoekt kan je ook eens zoeken op SSL en Neve :D

Je kan ook bijvoorbeeld naar www.thomann.de gaan en bij "Search" gewoon "mixer" invullen.
Heb je keurig prijzen, specificaties en foto's op en rij.

Als ik zo je verhaal lees, zou ik denk ik eens kijken naar de Souncraft spirit reeks.
nadruk op zeeman? ben benieuwd wat jij gebruikt? spullen van behringer enz. gaan ook met de tijd vooruit en worden steeds beter in kwaliteit. ik heb er in ieder geval niks te klagen over.

Origineel geplaatst door Eevar
nadruk op zeeman? ben benieuwd wat jij gebruikt? spullen van behringer enz. gaan ook met de tijd vooruit en worden steeds beter in kwaliteit. ik heb er in ieder geval niks te klagen over.

Ook benieuwd? Dat maakt iig. 2.

Vind redelijk toch neigen naar een understatement. Niet dat het top is, maar ik vind 'redelijk' een beetje een vaag gekozen.

En maakt Midas spul voor in de studio? Ik dacht dat die zich meer op live richten?

@ Topicstarter, verder is de reply van Rejo wel bruikbaar. Houd alleen in je achterhoofd dat hij nogal een elitaire opvatting van kwaliteit heeft. Kijk eens op de website van thomann.de en musicstore.de. Genoeg aanbod om je te orienteren. Ik zou zeggen, maak een selectie en stel het hier voor.

Edit:

Ow ja, en houd rekening met de eeuwige 'Behringer-bash-cultuur' die veel forumleden er op na houden. (Vaak zonder enige gegronde argumenten. Meestal van: ik heb van een maat van me gehoord dat hij eens......)

Edit(2, ik blijf bezig):

Nog iets. Houd er rekening mee dat de meeste kanalen op studiomixers mono zijn. Volgens mij heb jij je Numark als referentie. Maar dit is een DJ-mixer en dus heeft die stereo-kanalen. Om je Numark dus op je studiomixer aan te sluiten heb je hier 2 mono-kanalen voor nodig. En ik denk dat je ook je interne effecten van je Nord gebruikt. Hiervoor heb je dan ook weer (minimaal?) 2 kanalen voor nodig. Houd ook even rekening met de toekomst. Als je eenmaal begint, kan de behoefte aan kanalen nog wel eens uitbreiden.

Ok. allen heel erg bedankt tot nu voor de reacties.

Fijn dat dit op dit forum zo snel gaat :D

Mijn oog is dus gevallen op de Xenyx 1622 FX.

Deze heeft een mooie prijs voor mij.

Wat ik dan wel belangrijk vind is dat de effecten editable
moeten zijn. Want op mijn Nord Rack 2 zitten ofcourse
geen effecten. Zou trouwens ook tevens de 1212m voor
de effecten kunnen gebruiken, maar dan zitten de effecten
uiteraard over het master geluid.

De Nord Rack heeft 4 uitgangen (A,B,C,D) Dit komt neer dat
hiervoor 2 inputs bezet zijn op de mixer ? of niet?

Dan heb ik dus nog 6 faders vrij om zooi op te gooien, toch ?

Nogmaals dank ik jullie voor de snelle replies~!!!!!!!!

Origineel geplaatst door NLS
Waarom een mixer? Outputs in de 1212m en mocht je niet genoeg hebben uitbreiden via ADAT. Klinkt altijd beter dan via een mixertje...

Zou je dit nader uit kunnen leggen.... de 1212m heeft maar 1 ingang,
dus nord rack erin en hij zit vol ??? toch. Met een mixer kank daar alles op
aansluiten en de mixer in de ingang van de 1212m.

Ik ben ook op zoek naar een goedkope studio mixer. ter vervanging van mijn Behringer want die ruist als een gek en klinkt voor geen meter
ik zie de DFX12 van Mackie maar die zou voor live gebeuk en gebruik zijn? Hij heeft Emac digital effects..(?) Klinkt die Mackie een beetje goed voor opnames? Hij is in ieder geval goedkoop

http://www.mackie.com/products/dfxseries/

Origineel geplaatst door LSDeef
De Nord Rack heeft 4 uitgangen (A,B,C,D) Dit komt neer dat
hiervoor 2 inputs bezet zijn op de mixer ? of niet?

Dan heb ik dus nog 6 faders vrij om zooi op te gooien, toch ?

Volgens mij was ik te laat met mijn edit, lees die nog even door.

dat er op de nord rack geen effecten zitten lijkt me sterk. op bijna elke module zitten wel galmpjes distortion of delays enz. op maar ik heb geen nord rack dus zeker weten doe ik niet. de effecten gebruik ik zelf zowiezo nooit. ik gebruik gewoon effecten in cubase en op m'n apparaten zelf. de Xenyx 1622 FX is een 12 kanaals mixer met 4 stereo kanalen. dat betekent dat je de hoofd output zeg maar van de nord rack (ga er van uit dat dit A is in dit geval) gewoon in een stereo kanaal plugt. de rest van de outputs kan je gewoon leeg laten. als je hem in 2 mono kanalen plugt hou je inderdaad 6 faders over. als je hem in een stereo kanaal plugt hou je er 7 over. succes.

Origineel geplaatst door Heinz Graaf
ter vervanging van mijn Behringer want die ruist als een gek

Nog nooit last van gehad.

als je 20 overdubs doet met mijn Behringer dan blijft er bij wijze van spreken geen tonale sound over. Het ergste is dat die niet goed klinkt. Overdubben met deze Behringer is ten strengste verboden! :D

dat er op de nord rack geen effecten zitten lijkt me sterk. op bijna elke module zitten wel galmpjes distortion of delays enz. op maar ik heb geen nord rack dus zeker weten doe ik niet. de effecten gebruik ik zelf zowiezo nooit. ik gebruik gewoon effecten in cubase en op m'n apparaten zelf. de Xenyx 1622 FX is een 12 kanaals mixer met 4 stereo kanalen. dat betekent dat je de hoofd output zeg maar van de nord rack (ga er van uit dat dit A is in dit geval) gewoon in een stereo kanaal plugt. de rest van de outputs kan je gewoon leeg laten. als je hem in 2 mono kanalen plugt hou je inderdaad 6 faders over. als je hem in een stereo kanaal plugt hou je er 7 over. succes.

Nee de Nord Rack 2 heeft geen effecten!!!

Wel een paar 'semi' effecten:

LFO2 heeft deze instel functies;

-echo
-een Up/down voor octaaf verhoging/verlaging

Dit kun je dus niet echt effecten noemen.

Check de volgende link eens over behringer. Daar wordt alles wel zo'n beetje in gezegd.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=71536&highlight=behringer+AND+slecht

De Xenyx 1622 FX is trouwens best een aardig mixertje om mee te beginnen. Misschien wat beperkt, maar er zit genoeg op om alle ideeen van mixen toe te passen. Ik heb zelf de UB1622 wat ongeveer dezelfde is. Op een gegeven moment wil ik die wel gaan vervangen door een grotere, maar op zich heb ik daar veel plezier mee.

ok. Welke moet ik pakken:

Mackie DFX 12:

-Heeft geen MID cut off knop over de kanalen :S ?
-Kun je over ieder kanaal een apart effect gooien ?
-Kun je de effecten redelijk editen ?

Behringer XENYX 1622 FX:

En dan nog tot slot:

een mixer zonder die effecten shit erop met voor de rest
hetzelfde is toch goedkoper neem ik aan ? ? ?

Ze gaan met de tijd vooruit omdat Behringer alle modellen jat van andere fabrikanten, en het dan net even "iets" anders maken. Zijn ze al een paar keer voor aangeklaagd. Besides is het meeste van Behringer niet hufterproof, maar voor een studio is dat mischien ook niet nodig, voor live daarintegen wel.

Voorderest laaten de EQ's op de mengtafels veel te wensen over, en ik heb het idee dat hun monitors en speaker cabinetten sommige frequencies niet trekken. Maar das offtopic, eigenlijk is heel deze post offtopic ;)

Ik ben ook op zoek naar een mengpaneel voor bij mij thuis in een "home" studio.

Budget ongeveer 300 a 400 euro.

Kwaliteit moet goed zijn, dus geen behringer of phonic merk.

Ik zat te denken aan een Mackie 1402 VLZ pro , Soundcraft compact 10 , soundcraft spirit FX8.

De mackie en de soundcraft spirit kosten ongeveer 350 euro en de compact 210 euro.

Ik heb graag minimaal 2 uitgangen en eventueel 2 Aux. 1 voor mijn monitorren, 1 computer, de aux voor mijn dj mengpaneel.

veel ingangen, mic en line.

goede EQ.

effecten is niet noodzakelijk dat ze er op zitten, het zou wel leuk zijn.

Ik hoop dat dit duidelijk is.

Welke zou het meest geschikt zijn voor mij?
Weten jullie nog andere mengpanelen waar ik eens naar moet kijken en luisteren?

Graag ook met argument erbij,

Met vriendelijke groet,

Bjorn Berkvens

topicstarter:

ik zou eerder voor een Souncraft spirit E8 of een Yamaha MG gaan, en daar dan een losse effectunit bij kopen.
behringer is prima als je niets anders gewend bent, maar een Spirit of Yamaha MG is echt stukken beter en niet duurder.

Origineel geplaatst door elektrovolt
topicstarter:

ik zou eerder voor een Souncraft spirit E8 of een Yamaha MG gaan, en daar dan een losse effectunit bij kopen.
behringer is prima als je niets anders gewend bent, maar een Spirit of Yamaha MG is echt stukken beter en niet duurder.

Ok dan ga ik die nu ff bekijken.

Losse effecten bak is idd een optie ja.

Is ook eigenlijk mijn bedoeling.

Bedankt. Ik kijk weer ff rond! :biertje:

Origineel geplaatst door LSDeef
Behringer XENYX 1622 FX:

Als je effecten wilt kunnen bewerken moet je je een digitale mixer halen (ik heb zelf een 01V met ADAT die in m'n 1212m gaat) - daar zit vaak een volledige FX unit in van aardige kwaliteit (bij mij een afgeleide van de REV-500 en dat dan 2 keer). Bij de analoogjes mag je de preset uitkiezen en daar blijft 't dan bij. In de Xenyx zit een soort beperkte versie van de Virtualizer.

een mixer zonder die effecten shit erop met voor de rest
hetzelfde is toch goedkoper neem ik aan ? ? ?
Ja, maar niet veel (en dat zegt meer over de prijs van de effecten). Gewoon een leuk apart bakje erbij halen (TC M300 of zo) voor reverb en delay, kom je al een heel end mee :).

Back