Motif ES6 of MO8?

mikek1357

Nieuwkomer
Ik ben op zoek naar een nieuw workstation en twijfel tussen de ES6 en de MO8, ik heb al veel gehoord en uiteraard getest met beide. Nu kun je niet alles testen en weet ik bijvoorbeeld dat de sounds in de ES6 al anders zijn dan de MO8, niet allemaal, maar een behoorlijk aantal wel. (Dit weer gehaald uit de datalists van beide synths op yamaha site).

Mijn muziekstijl is nogal breed, ik maak of trance/dance muziek of het meer analoge werk (ballads).

Doorsparen voor een ES6 of misschien zelfs een Triton Extreme of gewoon gaan voor de MO8?

Wie heeft ervaringen met beide?

Alvast mijn dank,

Mike

Ik denk dat de belangrijkste verschillen om te kiezen tussen de MO8 of ES6 moeten zijn

MO8
Gewogen klavier

tegen

ES6:
Wel een (phrase)sampler
Meer wave rom (zo uit het blote hoofd)
Uitbreidbaar met PLG boards
Meer insert effecten (8 ipv 3)
Meer polyfonie (128 ipv 64)

Als je het niet te doen is om het klavier van de MO8 en de extra's van de ES6 deren je niet dan zou je ook de MO6 kunnen overwegen, hoewel dat keyboard niet echt goed uit de verf komt.

Ik zat met hetzelfde dilemma, maar voor mij was het puur te doen om het gewogen toetsenbord en top piano sound, dus had ik de keuze tussen de MO8. S90 ES en ES8 en toen maar gegaan voor de Promega 3 :mega: (is nog steeds top Quifster ;))

Tja en Triton extreme. Waarom niet. Da's ook een goed ding. Niet mij workflow, maar waarom dan niet een Roland Fantom? Ik bedoel maar: ballads en Trance kun je met zowat ieder apparaat maken natuurlijk, als je er maar genoeg tijd insteekt.

De Sound is per merk terdege verschillend maar dat komt puur aan op persoonlijke smaak.

Ik hoop dat je hiermee wat kan...

Bye,
Jurgen

Je moet nagaan wat je belangrijk vindt. Zelf speel ik in een band, dus de sampler van de ES is dan wel interessant, ook de hogere polyphony, masterfunctie en de betere pianosample zijn voordelen voor mij. Megavoice is ook leuk. Uitbreidbaarheid zit ook prima.

Maar wanneer je enkel interesse hebt in Dance, dan is de Triton Extreme wel een betere keuze. Die synth is meer Dance georiƫnteerd. De polyphony van de Extreme is lager aangezien deze gedeeld is over de banks, maar dat hoeft niet zo'n probleem te zijn.

Voor wat betreft de keuze tussen een M08 en een ES kan ik kort zijn. Neem dan zeker de ES. Het is de meerprijs echt wel waard.

Maar waarom koop je gewoon niet een goede controller en investeer je de rest in software?

Origineel geplaatst door L56
Ik denk dat de belangrijkste verschillen om te kiezen tussen de MO8 of ES6 moeten zijn

MO8
Gewogen klavier

tegen

ES6:
Wel een (phrase)sampler
Meer wave rom (zo uit het blote hoofd)
Uitbreidbaar met PLG boards
Meer insert effecten (8 ipv 3)
Meer polyfonie (128 ipv 64)

Als je het niet te doen is om het klavier van de MO8 en de extra's van de ES6 deren je niet dan zou je ook de MO6 kunnen overwegen, hoewel dat keyboard niet echt goed uit de verf komt.

Ik zat met hetzelfde dilemma, maar voor mij was het puur te doen om het gewogen toetsenbord en top piano sound, dus had ik de keuze tussen de MO8. S90 ES en ES8 en toen maar gegaan voor de Promega 3 :mega: (is nog steeds top Quifster ;))

Tja en Triton extreme. Waarom niet. Da's ook een goed ding. Niet mij workflow, maar waarom dan niet een Roland Fantom? Ik bedoel maar: ballads en Trance kun je met zowat ieder apparaat maken natuurlijk, als je er maar genoeg tijd insteekt.

De Sound is per merk terdege verschillend maar dat komt puur aan op persoonlijke smaak.

Ik hoop dat je hiermee wat kan...

Bye,
Jurgen

Misschien stomme vraag hoor, maar wat zijn inserts?

Re: Motif ES6 of MO8?

Origineel geplaatst door mikek1357
Ik ben op zoek naar een nieuw workstation en twijfel tussen de ES6 en de MO8, ik heb al veel gehoord en uiteraard getest met beide. Nu kun je niet alles testen en weet ik bijvoorbeeld dat de sounds in de ES6 al anders zijn dan de MO8, niet allemaal, maar een behoorlijk aantal wel. (Dit weer gehaald uit de datalists van beide synths op yamaha site).
Mike

Verschil in sounds zou ik niet te veel op af gaan. De presets zijn inderdaad anders;
maar het waverom is identiek en de effecten enzo ook (op polyfonie en #inserts na).
Met de software die yamaha levert kun je vrij eenvoudig presets
van de ES overlepelen naar de Mo en terug (en die van de S90es).

Origineel geplaatst door mikek1357
Misschien stomme vraag hoor, maar wat zijn inserts?

rotary effects, distortion, delay, overdrive, Compressor, EQ, Reverb etc.

Weet niet of ES ook Damper Resonance heeft, S90ES wel iig.

Bij ES kan je tot 8 simultaan :)

Back