Hoe maak ik deze lead?

Ataxia

Nieuwkomer
Hai, ik ben benieuwd hoe ik de lead uit het bijgesloten fragment uit mijn XV3080 (xv88 it is) kan krijgen. Ik kom er zelf echt niet achter.

Attachments

• lead.mp3
    273 KB · Bekeken: 97
Hmm, ik ken de 3080 niet, maar de basis van deze lead klinkt als een 'standaard' monosynth geluid (twee zaagtandjes over elkaar oid?) met wat LFO op de pitch en, allerbelangrijkste, portamento vrij hoog waardoor je het 'glijdende' geluid krijgt. (Portamento/Glisando 'glijdt' van de ene noot naar de andere).

Op een Virtual Analogue synth haal je het er met gemak uit in elk geval. Als je portamento in kunt stellen op de 3080 en je hebt een mooi nep-analoog geluidje erin zou het moeten lukken.

ik denk dat dit toch wat moeilijker zou kunnen worden is een standaard Moog solo sound sie goed in de mix doorkomt.
Ga eens kijken bij de Sawlead of Moog lead patches in de XV maar roland blinkt noet uit in dit soort sounds.

Hai,

Bedankt voor de reacties. Het probleem is dat dit geluid juist wel uit een Roland komt: de vr-combo stagepiano. Dus het zou toch moeten kunnen?
Ik blijf gewoon verder zoeken en klooien net zolang tot het lukt.

Ik weet niet of het een preset is maar zo'n beetje alle roland romplers kunnen dit geluid (of iets wat er in de buurt komt) produceren.
Probeer eens een blokgolf (met pulse modulatie) en mischien een tikkie van een zaagtand als oscilators, eventueel wat filteren, en wat portamento..
Verder de patch op monofonisch zetten.
Een beetje distortion kan ook helpen.

Deze sound is vrijwel zeker een micromoog of minimoog.
Zoek je soundbanks nog een door zou ik zeggen.
Een beetje portamento erbij.

Zo'n identiek geluid heb ik uit de Yamaha CS6R gekregen. Als het een vrij nieuwe song is, zou dit zomaar kunnen. Hij zit er als preset in dacht ik. Ik kan hem niet samplen, want heb de CS6R niet meer.

Back