Veel synthfreaks in NL??

Bahamut

yip yip
Het verbaast mij werkelijk dat er al zoveel leden zijn en dat er steeds weer bijkomen... en allemaal heeft men wel iets met synth- hard- en/of software en (electronische) muziek, hetzij als hobbyist of prof.
Misschien vinden jullie het heel gewoon, maar ik vind het voor zo'n klein landje toch best bijzonder. Naar verhouding lijkt dit forum wel drukker dan bijvoorbeeld het amerikaanse the-gas-station.com.
Zijn er nou echt veel synthfreaks in Nederland of lijkt het maar zo? Hoeveel lopen er wel niet rond die dit forum nog moeten ontdekken? En zouden er ook nog veel synthfreaks zijn, die gewoon amper internetten cq. geen interesse hebben om te lezen/posten op dit forum? Groeit het aantal nieuwe leden gestaag, of gaat het steeds harder, of neemt de groei juist af?

Uhm, nou ja... dat vroeg ik me zomaar ineens af. Jullie hebben er vast wel iets over te zeggen :)

Veel synthfreaks omdat de electronische muziek in Nederland al geruime tijd erg populair is volgens mij.

The Gas Station is trouwens Engels hoor niet Americaans, alhoewel de site wel in de USA gehost wordt geloof ik.

Goeie opmerking, Bahamut, viel mij ook al op. Wat je, denk ik tenministe, af moet vragen af het misschien een beetje een moment opname is. Ik ben al 18 jaar "bezig" met synthesizers (hobby hoor!). Ik vraag me af in hoeverre dit gaat gelden voor de mensen die nu de leeftijd hebben die ik zelf had toen ik er mee begon (17 jaar. HdB is nu dus.. eeeh...)

Ik weet uit mijn hoofd niet in welk jaar de Roland Juno 60 uitkwam. Daar zijn er meer dan 2000 van verkocht in Nederland.
Als er eentje wordt ingeruild op mijn werk (waar ik al 16 jaar rondhang) dan zitten er zelden andere geluiden in dan de fabriekspresets. Yamaha DX-7, Korg M-1, Roland JV-1080, Korg Trinity idem dito.

Nederland is een land van preset-gebruikers. Meest gestelde vraag van een potentiƫle synthesizerkoper: "hoeveel geluiden heeft hij?" Die vraag zegt genoeg - zoniet alles! Kwantiteit is het belangrijkste voor de eindgebruiker.

Origineel geplaatst door Pim
Ik weet uit mijn hoofd niet in welk jaar de Roland Juno 60 uitkwam. Daar zijn er meer dan 2000 van verkocht in Nederland.
Als er eentje wordt ingeruild op mijn werk (waar ik al 16 jaar rondhang) dan zitten er zelden andere geluiden in dan de fabriekspresets. Yamaha DX-7, Korg M-1, Roland JV-1080, Korg Trinity idem dito.

Nederland is een land van preset-gebruikers. Meest gestelde vraag van een potentiƫle synthesizerkoper: "hoeveel geluiden heeft hij?" Die vraag zegt genoeg - zoniet alles! Kwantiteit is het belangrijkste voor de eindgebruiker.

uuuhm, ok maar dit gaat toch over de hoeveelheid synthfreaks en niet over de hoeveelheid presetgebruikers in Nederland?

En trouwens... sommige synths hebben 'factory resets' waardoor de fabrieks presets terug komen...

Maargoed ik wil geen flame starten dus:

Back on topic!!! :okdan: :okdan: :okdan: :okdan:

als iemand anders betaald krijgt om geluidjes te bouwen die goed in mijn mix passen, dan zie ik niet in waarom ik ze niet zou gebruiken.

Geen worries hoor, ik gebruik ook wel eens mijn eigengebrouwen patches.

En veel synth gebruikers in nl....tja....waar een klein land groot in kan zijn ;)

Origineel geplaatst door Pjotr G
waar een klein land groot in kan zijn ;)

Goed gezecht PjotrG. Het aantal freaks heir verbaasd me. Ook zeker omdat alle gear heir ook veel duurder is dan in andere landen...

We hebben op he tmoment rond de 750 actieve leden die dus gewoon nog posten en ja iedere dag een lid er bij. gaat lekker.

DSF -> Ga Zo Door ! :okdan:

Origineel geplaatst door STicKX

uuuhm, ok maar dit gaat toch over de hoeveelheid synthfreaks en niet over de hoeveelheid presetgebruikers in Nederland?

.............

Naar mijn mening ben je pas een synthfreak als je ook je eigen sounds maakt. Vandaar mijn antwoord.
Slechts 1% van de synthesizerspelers maakt eigen sounds - is dus een synthfreak in mijn ogen. Helaas: sommige mensen vinden zich al een synthfreak als zij weten onder welke preset een saxofoon zit.

Ik wil zelfs nog een stap verder gaan. Ik vind je pas een synthfreak als je geluiden kunt BEDENKEN zonder dat er een synthesizer in de buurt is. Puur op "filosofische" basis. (bel nou niet meteen een ambulance voor me!) Voordat ik Andromeda kreeg van Alesis heb zo in mijn luie stoel diverse sounds "bedacht". Voor de rest ben ik vrij normaal.

Origineel geplaatst door Pim

DX-7 en de andere nieuwere synths okee, maar een Juno 60 daar kun je zooooooo makkelijk een eigen sound op maken of een bestaande aanpassen dat ik me bijna niet voor kan stellen dat de meesten dat niet gedaan hebben....

Sowieso gebruiken de meeste mensen een Juno 60 niet waar hij in de jaren '80 voor bedoeld was, blazers, strings dat soort werk, dus dan moet je al zelf aan de bak.

Sterker nog, ik kan me niet voorstellen dat je al die schuiven voor je neus hebt en er van af kunt blijven ;)

Origineel geplaatst door bikkel
Sterker nog, ik kan me niet voorstellen dat je al die schuiven voor je neus hebt en er van af kunt blijven ;)

misschien omdat jennifer lopez (of vul zelf een naam naar keuze in) er naakt achter ligt???

anders zou ik het idd ook niet weten

We dwalen enrom af.:smeris:

Het ging over het (grote) aantal leden en de (vele) posts.

Origineel geplaatst door OnAcid

Het ging over het (grote) aantal leden en de (vele) posts.

Doorgaans spreek ik mods niet tegen maar er staat toch echt iets anders dan wat jij beweert: "Veel synthfreaks in NL??"
Maar Jennifer L. mag inderdaad achterwege blijven.:

We dwalen enorm af.:smeris:

Het ging over het (grote) aantal synthfreaks en de (vele) posts.

is on-topic blijven eigenlijk niet een vorm van een preset, en verleg je de grenzen van de preset door off-topic te gaan?
Maar goed, wie ben ik om te beaplen wanneer iemand een synthfreak is of niet, het lijkt in ieder geval wel zo te zijn dat een hoop mensen in nederland er zich in meer of mindere mate ernstig mee bezig houden

Zachtjes proberen ontopic gaan met de volgende stelling (gebaseerd op voorgaande opmerkingen):

"Mag een fanatieke synthgebruiker die alleen maar met presets werkt wel SYNTHFREAK heten" ????

exact mijn punt, maar ik ben bang dat hier een eindeloze discussie over gevoerd kan worden

om nog maar een keer met de spreekwoordelijke knuppel te gooien: is iemand die graag naar muziek met synths luisterd al niet een synth-freak?

[edit] .... luisterd dat moet een t zijn! [edit]

Of iemand die graag naar synths kijkt...
Of iemand die graag over synths praat..

Er staat me trouwens iets van bij dat hier al een topic over is geweest.

On Topic: in mijn eigen omgeving ben ik tussen musicerende kennissen de enige synth-liefhebber/freak.
En nog steeds leg ik graag uit aan mensen dat een synth echt geen "preset-bak" is. Ze zullen alles aan moeten horen
over oscillatoren, filters, electrische signalen tot ze er moe van worden....

De plaatser van dit topic staat het toe enigzins af te dwalen van de hoofdvraag, omdat je vrij snel bent uitgepraat over de vragen die ik aan u presenteerde. :P
Maar voor de uitslag van de enquete vraag ik u in dit geval het woord synthfreak te interpreteren als synthgebruiker. Bij nader inzien was de term synthgebruiker correcter geweest.
Ik ben zelf ook van mening dat iemand die in een bandje speelt en alleen wat presets van z'n synth gebruikt, niet echt bestempeld kan worden als synthfreak.

Back