Wat zou een MPC toevoegen aan mijn setup?

Ja wat we nu doen is belachelijk. Carnivore vroeg of de MPC 4000 hem iets goeds zou toevoegen. Opeens beginnen we allemaal dikke discussies te voeren over artiesten en synths.
Hij had toch liever een motif xs.

Origineel geplaatst door Carnivore
8> DAMN! Gasten, maken julllie ook nog wel eens muziek of lullen julllie er alleen maar over?! :D

lol lullen over muziek klinkt als muziek in mijn oren ...:p

Origineel geplaatst door MB Beatz

Ik was gewoon stomverbaasd hoe die keel in die zaak zo snel een techno lied maakte zonder verder ook maar iets nodig te hebben behalve reason. Het klonk gewoon zwaar goed maar de manier waarop hij het deed was eigenlijk heel simpel want ik ging daarna ook achter die PC zitten en tikte ook een beetje op de toetsen.
Ik ging gewoon dik trance spelen zonder dat ik het ook maar ooit had willen doen. Hoefde er gewoon niks voor te leren en kon het meteen en ik kan nog geen eens noten lezen. Drukte play en het gebonk begon kon zo een Preset aanklikken en ik rockte.

Ja, het is een fluitje van een cent. Even pc aanzetten en een beetje rammen op de toetsen en je hebt een dikke track... .

Wat de discussie over het wel of niet gebruiken van sampels betreft; jongens, dit gaat allemaal over ego en niet over muziek.
De beste producers gebruiken sampels of laten mensen stukjes arrangeren, mede produceren etc. Het gaat hun uiteindelijk om het eindresultaat. Niet dat je kunt zeggen dat je 'zelf' die loop hebt gemaakt.
Sampels zijn instrumentjes op zich. Je gebruikt gewoon alles om je heen wat tot je beschikking staat, waaronder ook sampels, om uiteindelijk tot een bevredigend resultaat te komen. Of je daarmee gebruik maakt van iemand anders z'n kwaliteiten/talenten is geen probleem. Sterker nog, je zou gek zijn als je het niet deed wanneer je daarmee je productie zou kunnen verbeteren! ( Ervan uitgaande dat ieders z'n medewerking, sampel of artiest, op gepaste wijze beloond wordt.) Uiteindelijk is het jouw kwaliteit weer om daar één goed kloppend geheel van te maken.
Zo hoor je bijvoorbeeld ook sampels die gebruikt zijn waarbij het eindresultaat beter is geworden dan het origineel.
Ik vind dat je daar trots op mag zijn.

Zo, en nou weer aan het werk allemaal!

Gr. Tom

Ik vraag me het ook al even af, wat een mpc toe zou voegen.
Ik denk vooral groove dynamiek en sound overall.
Het klinkt veel dikker dan een softsample player.

Alleen het arrangeren op zo'n ding zou me mischien tegen kunnen vallen.

Voor mezelf heb ik de plus en de min vraagtekens al op een rij.

+ sound
+ groove
+ intiutief
+ geen cpu problemen
+ geen kosten software
+ geen upgraden net al met pc om de paar jaar, akai doet er iets langer over.
+ portable
+ geen gehannes met plugins.

Vraagtekens

? moeilijke learning curve
? weinig conrtrols
? minder visueel
? te weinig midi outs
? te weinig geheugen voor complete live sets

Als ik zo hoor wat justice en sebastian doen met een mpc, dan is het wel super dope.

Origineel geplaatst door trash

Vraagtekens

? moeilijke learning curve
? weinig conrtrols
? minder visueel
? te weinig midi outs
? te weinig geheugen voor complete live sets

Als ik zo hoor wat justice en sebastian doen met een mpc, dan is het wel super dope.

? --> nee, ken weinig apparaten die zo straight forward zijn
? --> Als je 'm als drumsampler gebruikt, heb je misschien niet eens meer controls nodig. Voor de functies van een 2000XL bezit 't apparaat genoeg controls.
? --> Voor mij en veel andere mpc-adepten is dat een voordeel :)
? --> Mogelijk een probleem, maar wel te ondervangen door een midipatchbay
? --> Ben ik nooit tegenaangelopen. Alleen als drumsampler zul je niet snel tegen beperkingen aanlopen. Als je veel loops wit gebruiken, kan het wel een probleem zijn.

tweinig geheugen valt idd enorm mee... tenzij je stukken van 4 min gaat samplen of zo en dan
voor de rest heb ik mijn 128mb nog nooit helemaal volgestopt met samples

Origineel geplaatst door rasz
tweinig geheugen valt idd enorm mee... tenzij je stukken van 4 min gaat samplen of zo en dan
voor de rest heb ik mijn 128mb nog nooit helemaal volgestopt met samples

ik had het zelfs over de 32Mb in mij 2000XL :) Is genoeg voor mij, maar voor een complete liveset kan het wel gebeuren dat je even goed moet nadenken hoe je je programs samenstelt.

't Is subjectief hoor, maar de 2000(XL) klinkt imho beter... Is gewoon wat meer "pro"

@hazes

Qua sound, welke staat je meer aan de 2000 of een 1000?

Ik heb ze ook allebei gehad de 2000XL en de 1000 ik vond de sound eigenlijk hetzelfde ..niets schokkends in elk geval.
Heb nu een MPC60 vind die wel rauwer (logisch ook) geeft je sample net wat extra.
Die 60 hier op het forum staat ook voor een prikkie echt een superbak (wel groot)

Origineel geplaatst door Kevin

Die 60 hier op het forum staat ook voor een prikkie echt een superbak (wel groot)

alleen de diskdrive is naaqr de klote dus ff opslaan zit er niet in, maar ik denk dat ik deze mpc60 wel ga binnen halen (nostalgie) voor die diskdrive offer ik wel een s900 voor op

OS 3.10 erin, Marion SCSI setje en gaan met die banaan.
...kost wat extra maar dan ben je klaar voor de 21st century 8)

en welke MPC moet men dan nemen?

60
500
1000
2000
2000xl
2500
3000
4000
?

ik zit na te denken over de 1000 vanwege:

- alle plus punten van trash
- klein om mee naar gigs mee te nemen...

ik wil um vooral om es op een andere manier (niet visueel) te sequencen.

Gruiziger? minder clean?

Nee, gewoon iets meer "af". Kan ook subjectief zijn omdat ik de 2000XL gewoon wat meer pro en af vind dan de 1000. Maar zoals Kevin al aangaf geen wereldschokkende verschillen.

nou... volgens mij zijn engine/converters van de 2kxl/1k/500/2500 allemaal hetzelfde, je betaalt enkel meer of minder voor een paar extra knopjes en een uitgebreider OS. Volgens mij is de flashrom van die mpcs ook allemaal hetzelfde formaat. De 60/3000 en 4000 hebben een andere klank door de verschillende engines/converters. Ik moet zeggen dat na de release van de 2kxl er opzich weinig nieuws was wat me ervan zou moeten overtuigen om de 2kxl te verkopen om een nieuwe te halen op de 4k na, want die is 24/96, maar met mijn werkethiek zou ik eerder een Z8 aanschaffen (wat ik ook moet doen lol).

Back