zoals ik al zei, niet iedereen heeft de beschikking over een toko als wisseloord, of welk aanbod dan ook in de VS. Dus idd, niemand mastert hier ook aangezien niemand, en zeker geen hiphop producer die faciliteit op maat heeft. Echter, uitgaande van het idee dat je ergens in de toekomst het potentieel draagt om een release te maken, bestaat de kans dat je je tracks in een betere omgeving uitmixed en uiteindelijk masterd. In die zin zijn alle toeters en bellen overbodig, als je beetje cleane pre mix maakt gebruik je zo min mogelijk om je sporen zo origineel mogelijk te houden zodat je in een echte mix de studio backline kan gebruiken zonder dat die engineer eerst al je dsp powered processing moet opschonen want je mag best van uit gaan dat hij/zij heel wat meer ellende hoort dan dat het voor thuis mogelijk is. Ik zou nog kunnen stellen dat het niet relevant is omdat je hiphop bent, wellicht independend maar ik weet uit eigen ervaring dat hiphop producers die in aanraking komen met een "echte" studio daarna hun kennis flink bijspijkeren omdat de game toch anders gespeelt wordt dan gedacht. Als je dat soort zaken bij voorbaat al rekening mee kan houden, zal je tegen die tijd niet het idee hebben dat je geld verspild hebt...verder zijn er ook 2 soort hiphop producers, collectors en gebruikers, de gebruiker zal altijd het dikste apparaat uitzoeken, de collector gaat af op de sound als een aanvulling op het klank spectrum wat zij of hij heeft, de gebruiker weet dat niet of houdt er dat perspectief niet op na.
voor de rest...hiphop producers ( en mc's) zijn lazy over het algemeen, tov de eerdergenoemde collectors en zelfs techno producers zal je niet snel horen over de diverse toeters of bellen die in zon bak zitten of de auto chopshop etc, zij kopen immers andere gear omdat die de betreffende functies veel beter doen. Dus daarom lazy, een 4k/mv, daar is geen kunst aan, met een 2kxl moet je alles zelf doen en als je mischien een 4k wil zal de 2kxl wellicht erg vermoeiend zijn in de bediening/operaten maar dat zegt meer over de gebruiker dan de machine zelf.
Zelf kijk ik eigenlijk naar specs, vroeger stonden alle specs bij alle gear en met name snr is voor de serieuze gebruiker denk wel het belangrijkst als je met een beetje high end gear werkt (niet dat ik met high end gear werk). Nou vond ik het wel opvallend dat tegenwoordig bij dit soort producten die specs helemaal niet aan de orde komen, wat opzich wel relevant is aangezien je wel wil weten of je uberhaupt wel waar krijgt voor je geld, het feit dat een optie wel vermeld is maar niet ondersteunt wordt met de technische data zegt mij in principe al genoeg over hoe je als oem een machine wil verkopen en aan welke doelgroep. Nou zal dat bij de gemiddelde hiphop producer een rotzorg zijn, maar erg doordacht is het niet (hence the big noob factor in hiphop) en op de lange duur kan je tot de conclusie komen dat je geld verspild heb en een zekere qualiteit in je setup niet hebt, maar wel auto chop shop en wat interne fx, je kan hd recorden helaas kan je dat meestal beter met dedicated producten.