Beatles on Moog

SCD

Gearlust [on]
Zit hier net weer Abbey Road te luisteren en ik word altijd GEK van die fantastische nummers... maar goed, wat ik graag wil weten is of iemand weet wat er met de Moog modular is gebeurd die Georg Harrison heeft gebruikt op dit album. "Becauuse", "Here comes the sun", "I want you She's so heavy" en op nog een paar nummers is de Moog te horen.
Was dat zijn eigen modular? of die van Abbey Road? Wie weet er meer van?

Boele

Origineel geplaatst door etaoin
Volgens Analog Days van Pinch en Trocco was de Moog op Abbey Road die van George Harrison zelf.

Ok! Ben erg benieuwd wat er mee is gebeurd dan. Daarna.

Origineel geplaatst door SCD
Ok! Ben erg benieuwd wat er mee is gebeurd dan. Daarna.

die heb ik vanochtend gekocht voor 3 euro 50 op de rommelmarkt aan de prinsengracht..:D

geintje hoor.. maar dat had je vast wel door... eigenlijk wilde ik alleen maar zeggen dat ik het leuk vind als mensen zich zulke dingen afvragen, en nu wil ik het ook weten trouwens..:P

Over het leidje "Because" gsproken...

aan het begin zit een clavecimbel geluid.
Dat is een Baldwin Combo Harpsichord. Dat is een electrisch clavecimbel. Geluid wordt opgewek volgens hetzelfde principe als een gewoon clavecimbel en het uitversterken gebeurt volgens mij volgens hetzelfde principe als een CP70 .. met piezo's dus.

Mocht iemand ooit zo'n ding tegen komen of te koop hebben.
Dan houd ik me zeeeeer aanbevolen :D

Wat een grappige reacties allemaal! :D

Die van Jagger is bij Franke terecht gekomen inderdaad.

Dat is toch intrigerend? De Beatles en de Stones die beiden een Moog Modular hebben gehad??

Mattijs: zo lust ik er nog wel een paar... :D Ik zoek nog een een VOX AC-30 Top Boost, met candy apple rood controlpanel, twee blauwe VOX Celestion Alnico 12" speakers en bruin doek.... gebruikt zo tot 1964 door de heren Beatles... 8) :D

Dat is toch intrigerend? De Beatles en de Stones die beiden een Moog Modular hebben gehad??

Wat ik nog intrigerender vind is dat ze daarna het ding niet meer hebben gebruikt op latere albums. Dus ze bleven doorzoeken naar vernieuwing. En niet nog 6 albums met een Moog erin..

Wat een grappige reacties allemaal! :D

Die van Jagger is bij Franke terecht gekomen inderdaad.

Mattijs: zo lust ik er nog wel een paar... :D Ik zoek nog een een VOX AC-30 Top Boost, met candy apple rood controlpanel, twee blauwe VOX Celestion Alnico 12" speakers en bruin doek.... gebruikt zo tot 1964 door de heren Beatles... 8) :D

Ha!
Jij neemt mij ook niet serieus :(

:p

wacht maar tot ik een baldwin te pakken heb, dan blaas ik je Korg PS3100 zo van het podium!!

Origineel geplaatst door Arv
Wat ik nog intrigerender vind is dat ze daarna het ding niet meer hebben gebruikt op latere albums. Dus ze bleven doorzoeken naar vernieuwing. En niet nog 6 albums met een Moog erin..

The Beatles hebben sowieso na Abbey Road niet nog 6 albums gemaakt 8o)

Origineel geplaatst door etaoin
The Beatles hebben sowieso na Abbey Road niet nog 6 albums gemaakt 8o)

Bij wijze van spreken bedoelde ik.. ;)

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ha!
Jij neemt mij ook niet serieus :(

:p

wacht maar tot ik een baldwin te pakken heb, dan blaas ik je Korg PS3100 zo van het podium!!

Dan moet je HARD blazen, want het kreng is loodzwaar! Ik neem je zeker wel serieus hoor, maar zo'n Baldwin vinden is net zoiets als een GX1 vinden? Of zijn ze iets minder zeldzaam?

Origineel geplaatst door Arv
Bij wijze van spreken bedoelde ik.. ;)

Ik bedoelde het letterlijk ;)
Abbey Road was de laatste sessie waarbij de Beatles samen in de studio gezeten hebben. Lennon is vlak na de release opgestapt en alleen Let it be is nog uitgekomen, met daarop materiaal dat al voor Abbey Road was opgenomen. Dus er zijn letterlijk geen Beatles-opnamen van na Abbey Road.

We hebben sowieso enorm veel technishce inovaties te danken aan The Beatles. Het gebruik van verschillende effecten zoals flanger, allerlei experimenten met het knippen en omdraaien van tape (loops maken), vocals door een leslie halen, Multi tracking/bouncen.

(niet dat ze dit allemaal hebben uitgevonden maar ze hebben er wel erg veel mee ge-experimenteerd. De technici van Abbey Road hebben allerlei apparaatjes en techniekjes ontwikkeld die wij tegenwoordig allemaal als standaard plugins in onze PC of effectprocessor hebben zitten.) :halleluja

Attachments

• georgeelectronicsound.jpg
    georgeelectronicsound.jpg
    25,7 KB · Bekeken: 126
Origineel geplaatst door meesha74
We hebben sowieso enorm veel technishce inovaties te danken aan The Beatles. Het gebruik van verschillende effecten zoals flanger, allerlei experimenten met het knippen en omdraaien van tape (loops maken), vocals door een leslie halen, Multi tracking/bouncen.

(niet dat ze dit allemaal hebben uitgevonden maar ze hebben er wel erg veel mee ge-experimenteerd. De technici van Abbey Road hebben allerlei apparaatjes en techniekjes ontwikkeld die wij tegenwoordig allemaal als standaard plugins in onze PC of effectprocessor hebben zitten.) :halleluja

Toch vind ik Lennon's composities en stem nog steeds het meest "innovatief" 8)

Back