Roland RPC-1 driver voor Vista? Toekomst R-BUS?

nen belg

Stamgast
Beste,

Ik ben van plan om m'n studiootje één van de komende weken terug in elkaar te steken (verhuis), en ik had zo gedacht om ook ineens over te stappen naar Windows Vista. Nu zit ik hier nog met een Roland VM-3100 pro in combinatie met een Roland RPC-1 PCI kaart (R-BUS).

Ik heb al gekeken op de website van Roland en M-Audio (blijkbaar is de RPC-1 kaart een Delta R-BUS kaart van M-Audio) maar heb geen drivers gevonden voor Vista.

Nu zijn er drie opties:
1. Wachten en hopen op een Vista driver
2. Er bestaat een toestel om een R-Bus om te vormen naar FireWire (Presonus V-Fire)
3. Afstappen van de R-Bus en kiezen voor een meer "open" systeem (FireWire, A-DAT,nog andere)

Wat moet ik doen?

Nog een optie; de roland DIFAT24 RBUS - ADAT converter.

top_L-e633bcf4dc730ba7bd41b7307a896e5f.jpg

Maar gezien de prijs van dit geval en het apparaat waar je het over hebt (VM3100pro) zou ik dat liever laten, persoonlijk.

Als je haast hebt, denk ik dat je misschien moet gaan denken over de 'nuloptie' 3.
Dwz, gewoon die VM3100 (toch een machine met wat oudere specs) houden voor wat het is en verder kijken. Om je vraag precies te beantwoorden: RBUS als interfaceformaat is gewoon hardstikke dood.

Heb je wat geduld, dan komt er misschien nog een Vista driver voor die Delta RBUS.
Lijkt me niet zo gek ergens, aangezien de Delta kaarten een unified driver structuur hebben (alle Delta kaarten op één driver, dus dat pak je dan gewoon mee), en M-Audio best redelijk is met driver support, zeker omdat die Delta serie erg goed is verkocht.
De vraag is nog of je op die Roland kaart gewoon Delta drivers kan installeren, ik dacht het wel.

Laatst gewijzigd:
Ook al zo bizar duur, man! Ongeveer net zoveel als die VM3100 waard is...

Beste,

Heeft het nog zin om te "investeren" (nogal een groot woord aangezien het maar om een hobby gaat) in een produkt dat op sterven ne dood is?

Op korte termijn zou zo'n V-Fire een oplossing kunnen zijn voor m'n probleem, maar op lange termijn gezien is dit weggesmeten geld?

Er blijven dus nog slechts twee opties open voor mij: wachten op Vista drivers of voor een totaal ander systeem gaan. Stel dat ik voor het laatste zou gaan, wat zouden jullie mij aanraden?

Oja, misschien er eerst bijvermelden wat m'n basisbehoeften zijn. Hoofdzakelijk werk ik met synth-modules met een klein laagje soft-synths eroverheen. Ik zou graag een systeem hebben waarmee ik volledig binnen het digitale domein kan werken. Vandaar destijds de beslissing om een VM-3100 pro te kopen.

Ik had gedacht aan een externe fader controller (aka Mackie, Houston Remote Controller, ...) en dit in combinatie met een multichannel soundcard (M-Audio 1010, MOTU 828mkII, ...).

Wat is jullie mening hierover?

Back