Eenvoudige laptop voor Live (en live)

de meerprijzen voor grotere SSDs bij Apple zelf zijn absurd.

Dit vind ik het allergrootste nadeel van Macs. Lijkt een beetje alsof het een verdienmodel is maar ChatGPT zegt dit:

Apple memory is expensive due to its premium brand strategy, high-quality components and testing, and proprietary, integrated hardware design. Additionally, the current global memory shortage and AI-driven demand have increased the cost of all memory, including Apple's.

Laatst gewijzigd:
Van RAM geheugen bij Macs kun je nog zeggen dat het geïntegreerd is met de chip (dus niet alleen duur maar vooral ook niet uitbreidbaar), maar die SSDs zijn idd bizar want die zijn volgens mij vrij standaard verder.

maar de meerprijzen voor grotere SSDs bij Apple zelf zijn absurd.
Dit heb ik nooit begrepen en vind ik het allergrootste nadeel van Macs.
Van RAM geheugen bij Macs kun je nog zeggen dat het geïntegreerd is met de chip (dus niet alleen duur maar vooral ook niet uitbreidbaar), maar die SSDs zijn idd bizar want die zijn volgens mij vrij standaard verder.

Ja, dat is ook mijn grootste kritiek op Apple, het is een gesloten systeem waardoor je niet zelf wat kan uitzoeken en makkelijk upgraden en ook gewoon veel geld betaalt.
Je krijgt wel een betrouwbaar systeem op die manier maar dat heb je ook als je een pc met goede merken samenstelt, is ook duurder dan een samenraapsel van B merken maar je betaalt nog geen Apple prijzen.

Die hardware-integratie maakt het geheel natuurlijk wel eleganter en compacter, maar het zet ook de deur open voor woekerprijzen. Het basismodel is meestal net wat under-specced, waardoor ze wel een relatief lage vanaf-prijs kunnen tonen.

Ik mis soms wel die goeie oude PowerBook-tijd, waarbij je de accu, hard disk en RAM nog gewoon kon vervangen. En toen behoorden die laptops al tot de dunste laptops op de markt.

Dat alsmaar platter willen zal ook een oorzaak zijn. Is natuurlijk wel fijn in het geval van de Air in je rugzakje als je er vaak mee op pad gaat.

Ik hoest het toch maar op: 512 Gb in mijn Air, 1 Tb in mijn MacBook Pro en 2 Tb in mijn Mac Studio.

Ik zou wat extra investeren in geheugen 32 GBals dat past in het budget en de air. (Weet ik niet uit mijn hoofd) Mocht je meer willen doen dan komt dat van pas. Ik heb nu een 16 inch MacBook Pro maar dat sjouwt toch minder makkelijk dan de oude air en wat ik ermee deed (was oude met 8gb) in live trok hij al moeiteloos. Zeker met de huidige M reeks is het allemaal geen probleem. Er is ook een 15 inch variant maar ik vond de 13 altijd prima te doen voor de meeste dingen. En voor thuis externe monitor.

Ik ben van mijn geloof gevallen... of ik heb mijn geloof gevonden 🙏 Doorhalen wat niet van toepassing is 😄 Nogmaals dank allen voor het meedenken!

1764431935906.png

P.S. Het is een Air 2025 met een M4 en 16 gig geheugen. Ik heb ook serieus gekeken naar een Pro, maar dat werd me allemaal een beetje te gortig. Voor wat ik er in eerste instantie mee wil doen is deze prima.

Ik ben van mijn geloof gevallen... of ik heb mijn geloof gevonden 🙏 Doorhalen wat niet van toepassing is 😄 Nogmaals dank allen voor het meedenken!

Bekijk bijlage 3867625

P.S. Het is een Air 2025 met een M4 en 16 gig geheugen. Ik heb ook serieus gekeken naar een Pro, maar dat werd me allemaal een beetje te gortig. Voor wat ik er in eerste instantie mee wil doen is deze prima.
Die ga ik maandag ook bij het PostNLpunt ophalen. Ik heb het zoooo gehad met dat Microsoft gekloot en ik ben te dom om het met andere besturingssystemen te proberen.

Gebruiken jullie een antivirus programma op de Mac? Dat Norton is verschrikkelijk op de PC, je komt er niet van af, erger dan schurft.
Met de gratis versie van MalwareBytes kom je een heel eind. De betaalde versie biedt betere real-time monitoring ipv periode scans, en wat betere bescherming tegen de nieuwste dreigingen.

In het algemeen is het risico een stuk lager dan op Windows, zolang je je systeem up-to-date houdt, een fatsoenlijk wachtwoordbeleid voert en niet teveel obscure websites bezoekt.

Laatst gewijzigd:
Gebruiken jullie een antivirus programma op de Mac? Dat Norton is verschrikkelijk op de PC, je komt er niet van af, erger dan schurft.
Apple maakt er niet echt reclame voor, maar macOS is standaard voorzien van een anti-virus tool (xprotect).
Enige wat de meeste Windows ports van virusscanners doen is Windows virussen vangen. Leuk dat je misschien geen virus mailtje doorstuurt binnen je bedrijf, maar op je mac zelf loop je eigenlijk geen risico omdat de code daar niet op draait.

Los van de security is een Mac simpelweg een minder interessante target voor aanvallers, omdat er minder Macs dan Windows computers zijn. Ze zouden veel moeite moeten doen voor een kleinere doelgroep.

Het grootste risico blijft phishing, oftewel per ongeluk je credentials delen via een obscure website die betrouwbaar over komt. Maar dat gebeurt allemaal in je web browser, los van je systeem. De Passwords app op de Mac maakt wachtwoordbeheer wel super makkelijk, inclusief 2FA codes. Maar alternatieven zoals 1Password zijn ook prima natuurlijk, mocht je al in een ecosysteem zitten.

Bekijk bijlage 3867625

Nice! Laat ff weten als je m toch zat bent, neem ik m van je over ;) 😂😂

Ben heel benieuwd hoe snel

Je gaat wennen aan alles, succes en veel plezier! 🤟🤟

Los van de security is een Mac simpelweg een minder interessante target voor aanvallers, omdat er minder Macs dan Windows computers zijn. Ze zouden veel moeite moeten doen voor een kleinere doelgroep.
Dat was vroeger zo. Tegenwoordig is Apple malware behoorlijk gewild omdat ze feitelijk het rijkere deel van de wereldbevolking als klant hebben, dus daar valt meer te halen. Ook gebruikt Apple dezelfde code in al hun producten, dus een zwakheid in iOS is vaak ook een zwakheid in macOS.

Het grootste risico blijft phishing, oftewel per ongeluk je credentials delen via een obscure website die betrouwbaar over komt.
Klopt, maar met malware op je computer is het zelfs voor gebruikers die daar niet in trappen niet meer te doen om het verschil te zien...

Nee nooit gedaan bij meer dan 30 jaar Mac gebruik. Apple heeft ingebouwde antivirus.
Zorg wel dat je altijd de laatste security update van Apple hebt. Daar worden netjes alle gaatjes gedicht.
Ook een 3rd party adblocker in je browser is aan te raden. En VPN gebruik ik ook.

Laatst gewijzigd:
Back