Eenvoudige laptop voor Live (en live)

Ja je hebt gelijk, mijn eerdere opmerking was niet helemaal correct: Er is een continue wisselwerking tussen RAM en cache swap files. RAM is iets sneller en swap files worden als fallback-mechanisme gebruikt als applicaties meer RAM vragen dan dat je fysiek beschikbaar hebt. Het is een dynamisch geheel, en voor goeie swap-werking moet je SSD niet propvol zitten. In Activity Monitor kun je de verdeling mooi zien.

En naast swap-files heb je dan nog de cache-files, dat zijn tijdelijke werk-bestanden van applicaties (bv. gecachte browser-files of render-files van een video-edit applicatie).

Bekijk bijlage 3867535

Swapfiles zijn achterhaald omdat we tegenwoordig genoeg ram hebben.
Wellicht op een server nog wel bruikbaar om een oom te voorkomen zodat support wat tijd heeft.
Maar gewoon uitzetten doet je daw goed.

Gebruiken jullie een antivirus programma op de Mac? Dat Norton is verschrikkelijk op de PC, je komt er niet van af, erger dan schurft.
Nee, nooit gehad. Ik download ook geen illegale software en blijf weg van rare torrentsites dus ik denk dat ik niet zoveel risico loop.

Dat was vroeger zo. Tegenwoordig is Apple malware behoorlijk gewild omdat ze feitelijk het rijkere deel van de wereldbevolking als klant hebben, dus daar valt meer te halen. Ook gebruikt Apple dezelfde code in al hun producten, dus een zwakheid in iOS is vaak ook een zwakheid in macOS.
Ransomware is vooral gericht tegen bedrijfsnetwerken en niet tegen individuele gebruikers dus Windows blijft veruit het meest gewilde target.

Op mijn zakelijke Macbook Pro gebruik ik een betaalde virusscanner (Intego, goed en efficient). Op mijn Mac mini in de studio niet. Als je geen shady sites bezoekt, en met officiele software werkt, of App store apps etc, dan is het security risico klein. De Mac Mini is net nieuw, maar op zijn voorganger had ik wel een virusscanner draaien. Maar die bevatte ook nog andere software zoals email, en werd ook voor andere doeleinden gebruikt. De Mac Mini bevat nu enkel muziek software (Ableton, Native Instruments, Omnisphere), en nog wat synth editors. En verder niks. Ik update het OS trouwens wel altijd. Dat is sowieso aan te raden.

Back