Sequencer/DAW ideeen en algemene discussie

Waarom je nick niet als naam: 'Travelan'... bekt best wel lekker! toch?

Ik zou drie versies doen:
Travelan LE - Freeware/Shareware (max 40EUR)
Travelan Pro - betaald met wat extra opties voor de pro's
Travelan DSF - Freeware met alle extra's... speciaal voor de leden van dit mooie forum! :D

Of speciale edities (of verschillende modi binnen één pakket):
Travelan Live - vooral gericht op live toepassingen
Travelan Studio - idem voor studiowerk

Geweldig project! :okdan:

Origineel geplaatst door kefkekeyser
Ik kan niet wachten om dat proggie te testen :D

Ik weet dat uw programma in een zeer vroeg statium is, maar ga je er ooit bijvoorbeeld ReWire instoppen?
Je krijgt alleen een licentie voor ReWire als je je product commercieel verkoopt, dus daar zitten nog wel wat haken en ogen aan. Ik zou het er wel graag in willen stoppen.

Hierover nadenkende kwam ik tot wat puntjes:
- Ableton Live is zo een succes nummer omdat het compleet anders functioneert dan de rest van de sequencers. De toepassing was vooral voor live-muzikanten, maar toch ook goed bruikbaar in een studio.
Wil je meteen een grote slag slaan in deze -overbevolkte- markt, dan moet je iets unieks hebben. Wat ik in deze draadjes lees zijn vooral reacties van mensen die al lang software gebruiken voor hun sequencing, en misschien zelfs voor hun hele productie. Ikzelf heb nooit zin om een s/w sequencer te gebruiken omdat ik het idee heb -wellicht ten onrechte- dat ik eerst een HBO studio Informatica gedaan moet hebben om dit met voldoende kleine latencies te kunnen doen. En dan heb ik nog geen idee wat ik allemaal oversla.
Als je voor ons -software leken- nu eens een goede oplossing bedenkt voor dit probleem: eenvoudige setup van de hele PC! Dus écht plug-and-play, en je niet beperken tot het pakket alleen...

- Het lijkt mij een langlopend traject te worden... Over een jaar is de passie weg, en dan verdwijnt het idee in de eeuwige digitale jachtvelden... (ik hoop het niet hoor!)
Is het een idee om sommige modules al eerder uit te brengen in VST vorm? Zo kun je alvast: fouten uit de s/w halen; naamsbekendheid krijgen; user base creeëren; wellicht al wat fondsen werven. Vooral de verschillende (step)sequencers zouden zich hier heel goed voor lenen!

Origineel geplaatst door djrazor
Wat volgens mij nog niet genoemd is, en -wederom volgens mij- niet bestaat in huidige sequencers, is de mogelijkheid om eenvoudig meerdere projecten samen te voegen tot een nieuw project.

Dat is inderdaad een goed idee zeg. Een soort van Merge functie stel ik me daarbij voor. Dus dat je in een project een ander project opent en vervolgens een lijst van beschikbare tracks / instellingen ziet die je vervolgens kunt selecteren en mergen / importeren.

Wat daar misschien ook een handige variant op is, is 'Save selected'.
Dus dat je een aantal tracks / instellingen selecteerd en enkel deze wegschrijft naar een nieuw project.

Nog maar een screenshot.. Deze keer van de 'main' interface. Ik heb besloten alle tijd-kritische en audio zaken met Delphi te doen, en de rest met C#.

De kleurtjes zijn een beetje een indicatie van hoe het thema er uit moet zien, maar is nog niet definitief. Het voelt volgens mij nog niet echt fijn aan je ogen, maar dat is gewoon een kwestie van fine-tunen, en dat doe ik later wel :)
Het betreft hier geen mockup, maar een echte screenshot van hoe het er tot nu toe voor staat.
Veel tijd heeft gezeten in het 'dynamisch' maken van wat je ziet (het toevoegen en verwijderen van tracks, het kunnen slepen en toevoegen/verwijderen van items op tracks, in kunnen zoomen op de tracks)
Tot nu toe nog niet heel veel audio, maar vooral veel gewerkt aan de gebruikservaring. Deze moet makkelijk die van professionele software kunnen evenaren, al zeg ik het zelf. (Geloof je het niet? Wacht gewoon een paar weekjes, en zie het zelf ;) )
Qua audiowerk ben ik niet zo heel erg bang. Veel is al gedaan (ASIO en VST zit er al helemaal in). Ik ben van plan zo veel mogelijk via VST te laten lopen zodat het allemaal lekker makkelijk beheersbaar wordt. Hierover later nog meer.

Attachments

• mockup.png
    mockup.png
    20,7 KB · Bekeken: 173
kijk eens naar de panoroll sequencer van fl studio ...werkt heel intuitief
linker muisknop ..nootjes tekenen ....cursor boven/einde van de noot= verplaatsen of verlengen/inkorten
Rechtermuisknop : noot deleten ...

heel easy maar effiicient

veel succes toegewenst

Ziet er al leuk uit Travelan! Misschien kom ik een beetje laat met deze suggestie aangezien je al best wel ver bent, maar wat ik handig vind in sommige sequencers (bijv. Sonar) is een "tabbed interface" dus niet voor bijvoorbeeld de mixer een nieuw venster openen en zo maar gewoon onder of bovenaan van die tabs hebben die je naar een ander scherm brengen in plaats van losse windows enzo.

Ik vind trouwens Rainforest op zich best wel een leuke naam voor het pakket, heeft er verder niet veel mee te maken, maar klinkt wel leuk! :) (of is dat inmiddels ook al de naam?)

Origineel geplaatst door kefkekeyser
Mss kan je het zo maken dat je de interface naar ge eigen smaak kan skinnen (of mss heb je dit reeds voorzien).
Dat is inderdaad wel de bedoeling :) Is nu nog niet heel erg mogelijk, maar de mogelijkheid tot minimaal skinnen (zoals bij de oude winamp) is wel de bedoeling.

Origineel geplaatst door tim-b
Ziet er al leuk uit Travelan! Misschien kom ik een beetje laat met deze suggestie aangezien je al best wel ver bent, maar wat ik handig vind in sommige sequencers (bijv. Sonar) is een "tabbed interface" dus niet voor bijvoorbeeld de mixer een nieuw venster openen en zo maar gewoon onder of bovenaan van die tabs hebben die je naar een ander scherm brengen in plaats van losse windows enzo.

Ik vind trouwens Rainforest op zich best wel een leuke naam voor het pakket, heeft er verder niet veel mee te maken, maar klinkt wel leuk! (of is dat inmiddels ook al de naam?)
Thanks! Ik zit zelf ook aan een soort tabbed interface te denken. Onderin een paar tabjes waar je dan kan switchen, en eventueel los kan koppelen (voor dual screen oid).
Rainforest is de code-name waaronder ik het nu maak. Als ik niks beters kan vinden dan hou ik het :)

:dubbel: :dubbel: :dubbel:
YES YES YES.. Sorry moment van vreugde :P
Ik heb eindelijk mijn ASIO en VST spul geschreven in Delphi in een fatsoenlijke library kunnen stoppen en hij kan nu ook aangeroepen worden vanuit C#! Hele dag op lopen pielen, maar het was het waard :)

Ben veel bezig geweest met de User Interface, die wil ik echt goed hebben. Het moet allemaal uitbreidbaar zijn, dus daar zitten nog heel wat haken en ogen aan, maar het schiet wel op! Hierna ga ik de audio engine herschrijven in C++, wat waarschijnlijk ook weer onverwachte problemen met zich meebrengt.

Volgens zijn profiel is ie hier al een maand niet meer geweest. Hopen dat ie druk met zijn project bezig is :D

Back