xiosynth en fl studio: kr-tk-kraaak!

gijs

.
zijn er hier toevallig meer mensen die een xiosynth gebruiken icm fl studio? ik krijg het niet soepel aan de praat, en vraag me onderhand af of ik iets heel doms over het hoofd zie.
- Ik draai XP op mijn MacBook
- Drivers zijn correct geinstalleerd, FL herkent ook de XioSynth ASIO driver
- Welke setting ik ook pak, het geluid stottert en kraakt en valt soms ineens helemaal weg, dan moet ik FL opnieuw starten.
- Ook in de Ableton Live-demo die ik probeerde is het gekraak dat de klok slaat.

Vreemd genoeg leerde een testje in OSX met GarageBand dat het probleem zich dan helemaal niet voordoet!

Wat zie ik over het hoofd?

Wat voor soort gekraak is het? Onderbreking van het geluid of onder geluid door?
Als het het geluid onderbreekt is het iets met timing... Probeer dan de latency iets groter te maken.

probeer ook eens wat achtergrond processen te killen (als dat kan, heb geen noemenswaardige ervaring met osx). misschien heb je een torrentje lopen ofzo? :)

ik draai dus geen os x. ik gebruik bootcamp, dus windows draait native naast het Mac OS op mijn MacBook.
Maar processen had ik al aan gedacht. Virusscanner uit, Valve-client uit en zo nog eens wat dingen. Verder weet ik niet goed wat ik allemaal kan killen, want ik herken niet alle processen.
Maar vraag me af of dat nodig is, qua prestaties geeft ie wanneer ik nix doe een cpu-gebruik van max 3% en een geheugengebruik van 360mb (van de 1gig). Nog zat over lijkt me? Toch krijg ik het alleen normaal klinkend als ik een output latency van 40ms en een input latency van 11ms kies.

Bovendien dacht ik dat ik met de prestaties van deze computer (2ghz 64bits dual core processor, 1gb RAM) me niet meer met dat soort tuning van al mijn processen bezig hoefde te houden, of zie ik dat verkeerd? Mijn Ik laat tijdens mijn FL-sessie dus ook gewoon lekker het draadloos aan enzo.

Hm, ik wil graag muziek maken en niet allerlei systeeminstellingen uitzoeken, dus als iemand weet wat er aan de hand zit, krijgt ie een gratis concert met mijn draaiende minimale setup ;-)

1.en met de standaard driver uit de mac(primaire sounddriver), kraakt ie dan ook?

2. windows omzetten naar achtergrond services i.p.v. programmas....
(rechtermuisknop deze kompjoeter, systeemeigenschappen, geavanceerd, prestaties->instellingen, geavanceerd ,backgroundservices(achtergrond services)...............(anders is alles belangrijker dan geluid, en het moet dus andersom)

tevens in dezelfde tab virtueel geheugen aanpassen op 2x wat je hebt aan ram dus 2024 in jouw geval (1 gig is 1024 * 2 = 2024)

ja windows altijd leuk voor je d.a.w.

3. en met de stekker in je laptop doet ie het dan ook?, dan is het de besparing van je accu en deze disablen.

heb een aantal dingen gedaan:

- wifi uitgezet
- systeemprocessen aangepast
- virtual mem opgeschroefd

dat hielp al best, maar het probleem bleef dat als ik een dikke plugin laadde tijdens het lopen van een nummer: plop geluid weg!

toen voor de grap nog maar eens de asio-driver van de novation-site gedownd (had eerst de asio-drivers gebruikt die op de resources cd van de xio stonden). had ik nog niet eerder bedacht, omdat novation helemaal geen versienummers bij die drivers had staan, ging er dus vanuit dat het nog immer dezelfde waren.

na installatie krijg ik ineens een heel ander asio control panel, en de prestaties zijn ook stukken beter!
toch blijft ie in os x soepeler lopen, maar laat ik er maar geen apple-commercial van maken ;-)

thanx voor alle tips iig

Back