Iets jazz-achtigs

MadDonna

Juventus nieuwste fan
Ik was gewoon wat aan het freaken en daar kwam dit jazz-achtig stukje uit.

Wat ik eigenlijk altijd het moeilijkst vind, tenminste als je alles zelf wil spelen, is hoe je ritme en solo op elkaar wilt laten aansluiten. Een kliktrak klinkt nou eenmaal niet uitnodigend.
Wat ik daarop gevonden heb is het volgende:
  • op basis van een jazz drumsample leg ik het ritme vast
  • daarop speel ik de piano partij in, voor het eerst tweehandig trouwens
  • speel de baspartij in
  • verwijder de drumsample, en speel de drums in
  • als laatste wat clarinetgefrutsel

Dat heeft dit als resultaat:

http://www.purplehorses.nl/music/Fazzadalecia.mp3

Gemaakt met: Apple Garageband, instrumenten uit verschillende JamPacks, Yamaha DD-50 als drum en de U-20 als keys. De Yamaha FF-350 fretless als bas met daaroverheen een standaard effectensausje uit Garageband.

Het klinkt best wel ok.
Wat variatie in de bass en drums zouden het afmaken.

Met twee handen
:okdan:

Afwisseling in drummen vnd ik best nog wel wat moeilijk, roffels komen nog niet goed uit etc, daarom dat het wat eentonig is. Ik had voor het eerst de hi-hat mooi mee lopend, dan is zo iets behoorlijk verslavend en kan je er moeilijk uit komen.

klinkt wel leuk zo :)

soms piano misschien wat te hard, maar is misschien smaak dat ik van een wat hardere begeleiding hou :)

goed idee, sfeertje zit goed, "klarinetklankje" ligt fijn in dit sfeerstukje.
maar: te weinig ontwikkeling in bas en drums (maar dat wist je zelf al)
de timing is ook niet je dat. Dit soort muziek vraagt wel wat "slepen" maar hoewel dat willekeurig lijkt, moet dat "slepen" wel exact juist zitten. De "groove" moet echt in je hoofd zitten. Het ritme en de bas een kwartiertje laten doordreunen voor je begint helpt (bij mij toch) hiervoor. Ook het luisteren naar wat soortgelijks qua stijl werkt zeer inspirerend en helpt voor een "automatische" timing.

+1, probeer eerst heel 'tight' te spelen en dan langzaam steeds meer rekken om die lazy feel erin te krijgen. ik vind de sfeer tof, mooie piano, maar er moet nog meer gebeuren...jazz hangt nogal samen door lekkere harmonien, en daarvan moet je er nog wat toevoegen vind ik. Maar het groovt lekker!

als ik eerlijk moet zijn vind ik de piano net iets te houterig over komen. Beetje het zit er wel in maar komt er niet uit idee. Ik merk dat je een beetje pingelt en probeert wat jazz neer te zetten zo. Denk persoonlijk dat je er niet helemaal ingeslaagd bent.

Drums komen vrij statisch over, is dit een soort drumloop of gewoon een soort multitrack sequence? In dat geval, maak het eens wat spannender door wat meer met de ride cymbal te doen. Jazz staat bekend om de ride patterns (die best lastig zijn) en de zachte tikjes op de snare waarbij je met een voet gewoon de hihat bediend.

De piano kan experimenteler en wat sneller. Merk dat het te houterig gaat en dat je beetje de groove en de feel mist. Improviseren is erg lastig maar als je echt een soort akkoorden schema opzet (jazz gebruikt veel akkoorden met een 7 of een 9) en beetje in die toonladders wat prutst kom je al aardig ver.

En ik merk dat je een fuit gebruikt. Niets mee mis, horen ook gewoon thuis in jazz maar vaak is er interactie als er twee spelers soleren (fluit en piano in dit geval). Probeer dit dan ook een beetje te doen. Wat je anders beter misschien kan doen is het volgende (beetje Pat Metheny Group achtig recept)

Verzin een soort akkoordenschema en een thema. Bouw het geheel be etje als een soort popmuziek op (dus meer als verses, chorus, verses, bridge, chorus beetje die manier) en bij de verses kan je telkens iemand ze solo laten doen terwijl de rest gewoon de akkoorden speelt. Piano kan een beetje soleren maar het moet niet de aandacht opeisen.
Bij jazz is dit vrij gebruikelijk dat er telkens iemand in de spotlight staat. Moet ook wel, anders krijg je te veel dissonantie en eigenlijk herrie als iedereen maar door elkaar soleert.
Door het vaste akkoordenschema heeft de solist houvast en weet die persoon wanneer het thema weer inkicked. Hier kan hij/zij naar toe spelen

UIteraard doe je het allemaal zelf en ben je geen jazz trio of kwartet (probeer je in je eentje te emuleren). Als je meerdere muzikanten probeert te emuleren, denk dan bij het emuleren ook als die ene persoon die je op dat moment nadoet.

Zie het niet als afkraken maar ik hoop dat ik je met wat tips en tricks de goede richting in geduwd heb en dat je er daadwerkelijk mee verder kan.

ik sluit me aan bij stage zoiezo.. en gewoon veel dit soort dingen maken.. dan wordt je der vanzelf fucking goed in natuurlijk..

maar vraagje over je bass.. leg is uit.. fretless electrische bass?? die zo klinkt?

Bedankt allen voor jullie kritiek, en nee kritiek is voor mij geen afkraken. Hier leer ik alleen maar van, net zoals bij al het andere wat ik hier neer gooi.
Wat ik wel merk is dat de Yamaha DD-50 niet gevoelig en snel genoeg is, of eens een goede schoonmaak beurt nodig heeft, want de hi-hat controller is te zacht. Ik heb even flink naar wat meer traditionelere jazz geluisterd en het is nagenoeg onmogelijk om dat op de Yamaha te spelen. Ben inmiddels ook aan het kijken naar een Roland V-Drumstel die voor mij betaalbaar is en in mijn beperkte ruimte past:

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/14064.html

Dat maakt mij natuurlijk geen doorgewinterde jazz-drummer, dat vereist veel meer oefenen en luisteren, maar ik denk dat de triggering van de Roland stukken beter is dan die van de Yamaha.

Met de bas heb ik twee nummers door elkaar gehaald. De jazz-bas is een Apple loop instrument met mijn Casio DG-20 als controller, om het nog een beetje jazz achtig te laten klinken. Maar met de Yamaha FF kom je ook een eind, maar niet zo ver. Dat klinkt als volgt, zonder de ruis dan, de Yamaha moet ik nog eens laten isoleren.

http://www.purplehorses.nl/music/JazzMetYamaha.mp3

electronische cymbals zijn vaak ellende omdat ze de aanslag van een echte missen. Wat je kan doen is op een tom een ride pattern inspelen. Geeft je wat meer feedback (bouncing van je stick, weet niet wat voor sticks je gebruikt) en je kan er iig je dynamiek wat beter op uitmeten

verdomde lekker , al1 is die piano idd soms net iets te hard
:okdan: :doei:

Back