Vangelis dus...

travelan

Synth liefde
een grote paddestoel, rood met witte stippen.
Heey,

Ik merk dat Vangelis echt hét voorbeeld is voor velen op dit forum. Nu wil ik graag wat meer horen van deze man/vrouw/groep. Ik ken alleen de bekende Conquest of Paradise en Chariots of Fire.

Welke albums/nummers zijn aanraders om aan te schaffen?

Thanks,

Trav

Jeetje, Smackos heeft alles al gezegd... :(

Origineel geplaatst door smackos
BLADERUNNER SOUNDTRACK
SPIRAL!!!...allerdikste arpeggio ooit http://www.youtube.com/watch?v=gF3kTL-bUJw
ALBEDO!!!
ANTARTICA
BEAUBOURG

Vangelis is een man, EN WAT VOOR EEN!!! Een superman!

Ik kan zeker meegaan in Spiral en Antartica als aanraders. Totaal verschillend, maar heel mooi en leerzaam. Beaubourg is mooi maar wordt toch wat eentonig (als ik het mij goed herinner) voor mijn smaak, omdat er weinig thema/opbouw in zit. Het is meer een evolutie van 60 minuten :).Albedo vind ik grotendeels té monotoon, maar er zit wel een pittig stuk is dat de aanschaf van het album al rechtvaardigt.

Ik kan ook nog aanraden: Direct. En voor het iets subtielere werk: soil festivities.

Ik heb een tiental albums van Vangelis, maar behalve degene die jij aanraadt zijn die 2 toch exemplaren die niet in het rijtje mogen ontbreken. Direct is misschien niet het soort muziek dat mensen namaken, maar is een pracht van een album.
Antartica heb ik hier nog niet gevonden, en naar bladerunner soundtrack heb ik nog niet echt gezocht.

Voor de volledigheid even het lijstje van Vangelis albums die ik bezit (er zijn er natuulijk veel meer):

Ignacio (entends-tu les chiens aboyer/do you hear the dogs barking soundtrack, uitgegeven als Vangelis Papathanassiou. Rare combi van artiestennaam met echte achternaam. Echte voornaam is Evangelo.)
Albedo 0,39
Beaubourg
Chariots of Fire
China
Direct
Heaven and Hell
Jon & Vangelis: short stories
Mask
See You Later
Soil Festivities
Spiral
Zijn grootste Successen

Ik kan ze niet alle 13 aanraders noemen, maar een minder Vangelis album is ook leerzaam :). Ik heb veel van deze albums tegelijk gekocht, en heb soms ook nog wat moeite om te onthouden welke muziek nu precies op welk album staat, dus ga me over de rest niet te veel uitspreken. Probeer wat je tegenkomt eens, en post het hier. Als het je wel of niet bevalt, kunnen we zeggen of het al dan niet kenmerkend is voor de rest van zijn werk.

Chariots of Fire is en blijft een meesterwerk. Spijtig dat ik het maar niet in écht goede staat op vinyl vind. (of heb ik die ondertussen toch goed? :)).

Wat is er toch gebeurd met Chriet Titulaer?

Kom hem nog wel eens tegen in Houten waar hij woont en waar mijn ouders ook wonen :)
zijn laatste project het Hotel van de Toekomst ging helaas niet door ;{

Wat is er toch gebeurd met Chriet Titulaer?

Die zit te wachten op nieuwe maanlandingen om weer een educatiereeks met bijbehorend handboek erover te kunnen maken. Of die zit samen met Ad Visser het visuele spectrum van gouden akkoorden te onderzoeken. Om er een educatiereeks met bijbehorend handboek over te kunnen maken. Ofzo.

;)

Kom hem nog wel eens tegen in Houten waar hij woont en waar mijn ouders ook wonen
zijn laatste project het Hotel van de Toekomst ging helaas niet door

Het rare is dat er niks over die man (of van hemzelf) op het internet te vinden is...ik en Chinetti hebben hem een jaar of 8/9 geleden gezien in Utrecht toen die een lezing gaf over de toekomst/wetenschap en de nederlandse ruimtevaart voor een feestje.

Het rare is dat er niks over die man (of van hemzelf) op het internet te vinden is...ik en Chinetti hebben hem een jaar of 8/9 geleden gezien in Utrecht toen die een lezing gaf over de toekomst/wetenschap en de nederlandse ruimtevaart voor een feestje.

hij was toen van mening dat het helemaal niks ging worden met dat internet:D
oeps.. foutje

Die improvisatie is fantastisch. Als je een beetje een idee wilt hebben wat Direct voor album is, brengt dit je wel in de sfeer. Direct is verder uitgewerkt, en hoewel het goed uipakt hoor je dat het erg eenvoudig ook kan: pianoklank, synthklank, en een gefilterde ruis/oscillatorachtig pad dat nauwelijks van noot verandert. Maar stuk voor stuk uit topapparaten, die elk een prachtige klank geven. Dit soort klanken zorgt ook voor enorm veel ruimte in de mix, dus dat is al een zorg minder. En dat dan natuurlijk meesterlijk bespeeld.

Kunnen we hier misschien ook wat tips geven hoe je "vangelis-achtige" klanken uit synths krijgt? "koop een CS-80" telt niet. :)

Wat gegevens :

53r7ak6.png

De albums bij CDDB

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Kunnen we hier misschien ook wat tips geven hoe je "vangelis-achtige" klanken uit synths krijgt? "koop een CS-80" telt niet. :)

Ga maar eens op zoek naar enkele tracks die hier op het forum staan van mij ... dan krijg je een idee (Jewel of the Forest, Jewel of the (Ant)Arctic, ...). Iets wat niet dikwijls vermeld wordt: als je een bibliotheek voor het EMU EOS systeem hebt, kom je al heel aardig op weg ;) .

:doei:

Latere albums als 'Voices' en 'Oceanic' vind ik het beluisteren ook meer dan waard. Het album 'The City' vind ik wonderschoon. Prachtig hoe hij daar een sfeer creërt.

Wat betreft Chriet Titulaer.
Die heeft toch een aantal jaren geleden een hersenbloeding gehad?
Ik vond zijn Teleac programma's geweldig. Zijn boeken uit die tijd staan nog steeds in mijn kast. Ik heb zelfs nog het complete cursuspakket van "Een kwart eeuw ruimtevaart".
Persoonlijk vond ik het jammer dat de man die ooit professor Kuiper assisteerde zo afgleed naar Tros-nivaeu en daar tech-gadgets aanprees.

groet

Tom

Back