masteren

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

goran

1984
Wat is masteren nou precies en wat kan er allemaal bij komen kijken?

Dit is de link naar de handleiding van Ozone, een mastering plugin… Zelf heb ik 't niet zo begrepen op "in the box" mastering, maar dit is een van die zeldzame documenten waarin letterlijk iedereen die van ver of dichtbij met mastering te maken heeft, wel iets leerrijks terugvindt. Hoedje af voor het iZotope-team…

http://www.izotope.com/products/audio/ozone/guides.html

Mag ik mijn eigen meninkje over het mooiste beroep ter wereld nog eventjes aan deze overvloed aan feiten en cijfers vastkoppelen? Mastering wordt immers maar al te vaak beschouwd als een soort voodoo, wat verder in de hand wordt gewerkt door engineers die op z'n zachtst gezegd nogal terughoudend blijven over wat er nu precies in die studio gebeurt.

Het belangrijkste aspect van het masteringproces heeft wat mij betreft niets te maken met de technische kant van de zaak. Let's face it: iedereen met een computer en een beetje software heeft in principe alle instrumenten in handen om een goeie master af te leveren. Datgene wat van mastering een noodzakelijke stap in het productieproces van een CD maakt, is het specifieke perspectief van de mastering engineer. Vergelijk het als je wil met proeflezen: je leest gegarandeerd over je eigen fouten, gewoon omdat je té intensief met je tekst bent bezig geweest. Zo gaat het ook met muziek: je kan onmogelijk objectief oordelen over iets waarmee je weken of maanden in de weer bent geweest en waarvan je elk stukje voorgeschiedenis kent.

Een goeie mastering engineer moet dan ook de kunst verstaan objectief en tegelijk kritisch te luisteren, en vervolgens de muziek in een bepaalde vorm te kneden zonder er zijn eigen stempel op te willen drukken. Goeie apparatuur en een gecontroleerde akoestiek helpen je daarbij zeker een eind op weg, maar wegen uiteindelijk niet op tegen ervaring en respect voor het werk van de uitvoerder(s). Net zoals een goeie eindredacteur een tekst leesbaarder maakt, zorgt mastering ervoor dat je muziek "beluisterbaarder" wordt, zonder dat je project op artistiek vlak geweld wordt aangedaan. En da's iets wat geen computer ooit zal kunnen…

Gert

…en voor wie zich afvraagt waar ik de tijd haal om dit soort teksten te produceren: ik heb een weekje vrij genomen :D

Gert

ff voor de juiste orde, heeft masteren te maken met elke element zo perfect mogelijk te maken door b.v. de techniek juist toe te passen zoals afmixen, E.q.-en en/of compressie, analyzen e.d.?
of heeft het te maken met een bepaalde zuiverheid, ik hoor bij bijvoorbeeld de commerciele muziek dat het allemaal extreem warm en zuiver klinkt...

en by the way, ontzettend bedankt voor de links! ik ga het eens goed bestuderen!

Origineel geplaatst door gertvanhoof
…en voor wie zich afvraagt waar ik de tijd haal om dit soort teksten te produceren: ik heb een weekje vrij genomen :D

Gert

:dubbel:

Maar een waarheid als een koe wat je neertypt.
'k Bemerk zeker wel een nogal erg kritisch oordeel over m'n eigen muziek als ik 't zelf beoordeel..

Origineel geplaatst door goran
ff voor de juiste orde, heeft masteren te maken met elke element zo perfect mogelijk te maken door b.v. de techniek juist toe te passen zoals afmixen, E.q.-en en/of compressie, analyzen e.d.?
of heeft het te maken met een bepaalde zuiverheid, ik hoor bij bijvoorbeeld de commerciele muziek dat het allemaal extreem warm en zuiver klinkt...

Er is geen vaste formule — alles staat ten dienste van wat je aangeleverd krijgt. Technisch gezien kan je 't in het algemeen terugbrengen op manipulatie van dynamisch bereik ("compressie") en van frequentieverdeling ("equalizing"). Overschat ook het belang van mastering niet. De contouren van een opname worden hoe dan ook vastgelegd tijdens de opname zelf en de mix achteraf. De opmerking van elektrovolt is overigens bijzonder terecht: de klankkwaliteit van de doorsnee hitparaderelease is er de laatste jaren sterk op achteruitgegaan.

Vergeet ten slotte niet dat mastering veel te maken heeft met volumeverloop over het geheel van een plaat, de intervals tussen de verschillende nummers, de "feel" van de fades… kortom, met de samenhang die ervoor zorgt dat een album meer is dan een verzameling losse nummers.

Groetjes,
Gert

Bericht door een moderator:
Al heel vaak besproken hier. Zoekfunctie gebruiken!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back