Ik overweeg om een roland fantom xa te halen, heeft iemand ervaring met deze synth?
Wat zijn de positieve en negatieve dingen?
Wat is de kwaliteit van de presets? enz.
Graag zou ik al jullie meningen willen weten
Ik ben er erg tevreden over. Een veelzijdige synth met goede presets die makkelijk zijn te wijzigen/op te slaan. Ik gebruik zelf de sequencer niet, ik componeer met cubase namelijk.
Het is handig dat je er nog een nieuw board in kan plaatsen. Het sample geheugen is standaard wel erg weinig. Het klavier voelt prima en de behuizing is stevig!
Het is een allround bak, niet voor extreme tweaks enzo (slechts 4 draaiknoppen om te tweaken). Hij loopt NOOIT vast (tot nu dan, haha).
Zelf heb ik er nog een novation k-station en een alesis micron bij staan.
Ja, dat kan: er zit midi in/out/thru op zodat je je roland fantom xa als master keyboard kan gebruiken. Tevens zit er een USB aansluiting op voor midi/data naar je pc.
Uiteraard even een standaard antwoord op jouw vraag: of de synth goed genoeg voor jou is hangt er helemaal van af wat je ermee gaat doen, en welke kwaliteits eisen je stelt. Dat is een lastige vraag om direct te beantwoorden.
Kort wat ik ervan vind:
Ik vind dat deze synth veel te bieden heeft qua mogelijkheden. De sounds zijn bijzonder uitgebreid aan te passen (editing gaat erg 'deep'). De Triggerpads zijn ook handig. Naast sounds kun je ook MIDI-messages uitsturen om andere MIDI apparaten aan te sturen. Je moet hiervoor wel wat werk verzetten. Het is ook een sampler en hoewel ik dat in eerste instantie niet nodig dacht te hebben, maak ik er nu dankbaar gebruik van. Live leuke geluiden/jingles instarten met de triggerpads.
De XA is goed te gebruiken als masterkeyboard. Ik gebruik live 2 synths. Bij het laden van een combi-preset wordt ook via de XA de juiste combi-preset van mijn andere synth aangeroepen. Ik hoef live maar op 1 synth een combi-preset te kiezen. Dit is gewoon handig.
Nadelen (voor mij) zijn:
Hij heeft intern (maar) 64 geheugenplaatsten voor presets (niet de sounds, maar de combinaties ervan). Dit is voor mij aan de magere kant. Op een optionele PC CARD kun je nog eens 64 presets kwijt, maar het kost live een paar extra handelingen om die op te roepen. Ik heb het liefst al mijn presets in 1 bank.
Ik heb een 512 MB PC-CARD en 512 MB sample geheugen. Het sample geheugen wordt geleegd wanneer de XA wordt uitgezet (wat logisch is). Het laden van samples van de card naar het sample geheugen gaat bijzonder langzaam. Ik heb de XA ingesteld dat hij alle samples van de kaart moet laden in het sample geheugen tijdens het opstarten. Hierdoor duurt het opstarten erg lang.
De sounds zijn okay, maar zijn afgeleid van de eerste fantom serie (dus niet van de Fantom-X). Volgens mij zijn dit vaak nog XV-sounds (maar pin me daar niet op vast). Als je op zoek bent naar frisse/nieuwe geluiden zal deze synth in dat opzicht een tegenvaller kunnen blijken. Ik was er in ieder geval niet van onder de indruk omdat ik die sound een paar jaar daarvoor ook al kende. Het kan daarentegen helemaal goed genoeg voor jou zijn.
Ohja... als laatste, als je een firmware update doet moet je alle data die je intern opgeslagen hebt backup-en (wat op de PC-CARD staat blijft wel behouden). Dit is opzich geen probleem en is goed te doen met de bijgeleverde software, maar is handig om te weten.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.