mpc 1000

Origineel geplaatst door Marvin
En dan de bass neem ik de melodie lijn over en filter het zodat alleen de bass uit de melodie te horen is.

hoe doe je dat als je een fluit als sample hebt? :dubbel:

of je sampled gewoon basslines of zelfs 1 toon en je gooit auto chromatic tuning erin(of 16 level) .. lijkt me wat fijner dan alleen ''volle samples'' te zoeken :stupid

of je sampled gewoon basslijn geluiden uit weetikveel reason of een vsti ofzo en je gooit ze in de mpc..

nuff ways to rome

ik heb ook vaak de behoefte om hegeen ik met externe sampler/sequencer gemaakt heb af te maken op de mac/pc...
wat ik doe... gewoon loops en passages met de externe sampler/sequencer afspelen en via audio-in opnemen op de mac/pc
die loops weer editen in de soft-sequencer op audiosporen
zo hou je de groove- en swing van de externe sequencer en kan je de details aanbrengen
werkt perfect!!

:okdan:

Origineel geplaatst door machine
ik heb ook vaak de behoefte om hegeen ik met externe sampler/sequencer gemaakt heb af te maken op de mac/pc...
wat ik doe... gewoon loops en passages met de externe sampler/sequencer afspelen en via audio-in opnemen op de mac/pc
die loops weer editen in de soft-sequencer op audiosporen
zo hou je de groove- en swing van de externe sequencer en kan je de details aanbrengen
werkt perfect!!

:okdan:

En in audio knippen en plakken is ook dope audio is zoizo dope

Iedereen Audio
yeah

Origineel geplaatst door rasz
En in audio knippen en plakken is ook dope audio is zoizo dope

Iedereen Audio
yeah

jep :)

of je sampled gewoon basslines of zelfs 1 toon en je gooit auto chromatic tuning erin(of 16 level) .. lijkt me wat fijner dan alleen ''volle samples'' te zoeken

of je sampled gewoon basslijn geluiden uit weetikveel reason of een vsti ofzo en je gooit ze in de mpc..

nuff ways to rome

er zijn veel manieren om te samplen, maar veruit de meeste hiphop wordt toch gebruik van gemaakt van volle samples, en het filteren van je bassen is een truc die vaak toegepast wordt, daarom plaatst ik dat hier. Zeker voor mensen die er mee beginnen kan een basslijn maken vaak lastig zijn zeker als ze geen keyboard of midi controller hebben, en niet goed om kunnen gaan met de 16 tune of geen goede monitoring voor bass hebben (je kan het dan wel een octaaf hoger spelen en later lager inspelen maar ok). En ik zeg ook niet dat de methode die ik daar uitleg een wet is, doe wat voor jou werkt. En zoiezo denk ik dat er vele male meer volle samples zijn dan enkele laags samples, iig als je ze van soul/jazz platen haalt weet ik dat wel zeker.

Samples waarin meerdere instrumenten tegelijk worden gespeeld.

zoizo als je 1 toon sampled en je gaat die met 16 levels bespelen hoor je krijg je verschrikkelijke gedetunede geluiden ...
soms is het wel vet juist maar met veel geluiden gaat het toch als bagger klinken
hoe wel een 808 cowbel met 16 levels bespelen weer heel vette fm achtige sounds maakt (niet door vertellen )

Origineel geplaatst door rasz
zoizo als je 1 toon sampled en je gaat die met 16 levels bespelen hoor je krijg je verschrikkelijke gedetunede geluiden ...
soms is het wel vet juist maar met veel geluiden gaat het toch als bagger klinken
hoe wel een 808 cowbel met 16 levels bespelen weer heel vette fm achtige sounds maakt (niet door vertellen )

we hadden het in dit geval over basstonen.. en liever gebruik ik dan autochromatic tuning.. is nog een stuk precieser(voor bass).. of natuurlijk mn microkorg

anyway marvin ben het niet met je eens dat bij hiphop alleen samples met bass worden gepakt.. integendeel juist.. maar het ligt er ook aan wat voor hiphop je luisterd.. het is bij de oudere hiphop wel inderdaad zo dat er veel gebruik wordt gemaakt van bass in de sample..

anyway, als je bezig bent met die JJ os.. probeer eens autochromatic tuning uit voor 1 bass noot.. gets the job done nicely.. daarnaast vind ik het zelf ook wel mooi als je soms een break in je beat doet zonder bass of juist alleen de bass.. etc etc..

ach, dit kan een oneindige discussie zijn maar we begrijpen elkaar wel in ieder geval :) motto is : whatever works!

Als je meer tracks op moet nemen, moet je een geluid bijvoorbeeld een tik of een piep 1 bar voor dat je sequence begint erin zetten (dus gewoon als sample in je mpc). Als je deze ook op alle outputs zet, dan kan je in je record programma meerdere tracks heel makkelijk syncen door de piepjes onder elkaar uit te lijnen, dan piep eruit knippen natuurlijk en je kan rustig gaan afmixen. Je tracks beluisteren en achteraf meer onnauwkeurigheden eruit halen.

trouwens, zou dit ook niet moeten kunnen als je je mpc synced aan je geluidskaart met midi? dat je ze gewoon laat syncen.. ik geloof dat ik daar iets over heb gelezen .. MMTC ofzo?

/edit

ja heb het gevonden.. check lhttp://web6.vz7164.evanzo-server.de/klasuslex/JJOS4.xxMANUAL_rev2.0.pdf en dan pagina 10..

toch nog maar een extra midi kabel kopen dan :)

Origineel geplaatst door beestachtig
trouwens, zou dit ook niet moeten kunnen als je je mpc synced aan je geluidskaart met midi? dat je ze gewoon laat syncen.. ik geloof dat ik daar iets over heb gelezen .. MMTC ofzo?

/edit

ja heb het gevonden.. check lhttp://web6.vz7164.evanzo-server.de/klasuslex/JJOS4.xxMANUAL_rev2.0.pdf en dan pagina 10..

toch nog maar een extra midi kabel kopen dan :)

mm zal ik ff checken, had wel iets dergelijks gedaan dat als je op play drukte op de mpc dat audtition je sporen opnam, maar dit liep niet sync als je het meerdere keren deed, sterker nog die midi timing deed maar wat.

@rasz: volle samples speel je meestal niet op 16 tune, maar die chop je op zoals bv. dj premier, alchemist etc. Ze pakken een volle soul sample en hakken die in stukjes en maken eigen melodiƫn, een goed voorbeeld is Gang Starr - Playtawin.

@beestachtig: bass aan en uit zetten is geen probleem met een gefilterde bassline hoor, dan zet je gewoon die track aan en uit, het is namelijk een kopie van de melodie met alle hogere tonen weggefilterd. En dat niet in de meeste hiphop volle samples worden gebruikt, dan luister je denk ik alleen downsouth, voor bijna alle ny rap (en ook heel veel westcoast, dre etc samplen ook gewoon volle samples) alleen sommige filteren (bv. Jay z - Dead Presidents) omdat ze geen keyboard hebben en andere bijvoorbeeld ook premo speelt de bassline over, maar volle samples gebruiken ze bijna allemaal, die 20 lagen spelen ze echt niet allemaal uit losse samples. Geloof het of niet er zijn ook veel meer volle samples, losse samples zijn veel moeilijker in toon te krijgen vanwege verschillende tempo's en synthbeat noem ik ook niet samplen he.

@rasz: volle samples speel je meestal niet op 16 tune, maar die chop je op zoals bv. dj premier, alchemist etc. Ze pakken een volle soul sample en hakken die in stukjes en maken eigen melodiƫn, een goed voorbeeld is Gang Starr - Playtawin.

Attachments

• gang starr - playtawin snippet.mp3
    284,4 KB · Bekeken: 105

kennen jullie prefuse die is koning in dit

Het fijne aan "volle samples" vind ik dat je zo lekker de sfeer van een nummer kan samplen en daar binnen die loop dan je eigen melodieƫn op loskan laten.

Ik wist nog niet hoe de naam maar zo werk ik dus :P

@beestachtig: bass aan en uit zetten is geen probleem met een gefilterde bassline hoor, dan zet je gewoon die track aan en uit, het is namelijk een kopie van de melodie met alle hogere tonen weggefilterd. En dat niet in de meeste hiphop volle samples worden gebruikt, dan luister je denk ik alleen downsouth, voor bijna alle ny rap (en ook heel veel westcoast, dre etc samplen ook gewoon volle samples) alleen sommige filteren (bv. Jay z - Dead Presidents) omdat ze geen keyboard hebben en andere bijvoorbeeld ook premo speelt de bassline over, maar volle samples gebruiken ze bijna allemaal, die 20 lagen spelen ze echt niet allemaal uit losse samples. Geloof het of niet er zijn ook veel meer volle samples, losse samples zijn veel moeilijker in toon te krijgen vanwege verschillende tempo's en synthbeat noem ik ook niet samplen he.

Nou ik denk dat dit idee een beetje achterhaald is. Dr Dre bijv speeld tegenwoordig echt wel veel shit zelf of hij laat Scott Torch het doen (stil dre pianotje) DJ Premier zegt op de dvd scratch dat hij zelf ook super veel keybord speelt.
Ik denk zoizo dat tegenwoordig veel hip hop niet meer 100% sample based is zoals in de jaren '90 het geval was. Je kan duidelijk merken dat veel producers steeds meer zelf in gaan spelen zoals Rjd2 en dj shadow (of ze dat ten goede komt is een tweede) vaak is het ook gewoon een mix van synths en samples. No offends voor alle sample puristen maar ik zie mezelf echt niet over 10 jaar nog steeds met alleen mn mpc beats maken. Ik heb dat ding nu een klein half jaar en ik mis nu al een synth. Voorheen gebruikte ik nog vaker softsynths in combinatie met kontakt maar wegens allerlei omstandigheden is mn mpc niet meer echt in mn computer set up geĆÆntergreert dus doe ik het voorlopig alleen nog met mn mpc maar een synth erbij zou mn setup echt niet misstaan.

Laatst gewijzigd:
Ik heb eigenlijk altijd al samples met zelfgespeelde partijen gecombineerd en werk daarom juist weer graag met samples van enkele instrumenten. Zie onderstaand voorbeeldje waarin ik alleen de saxofoon en gitaar gesampled heb.

Samples kunnen voor mijn manier van werken namelijk ook weleens te vol zijn. Zo gebruik ik eigenlijk zelden samples waarin al een drumpartij zit. Die drums zitten me vaak meer in de weg dan dat ze wat toevoegen aan m'n beat. En het gebruik van volle samples werkt over het algemeen toch het best als je ze achter elkaar speelt in plaats van door elkaar. Dan wordt het gauw rommelig. Des te meer respect ik heb voor producers die dat wel goed kunnen. Dat is ook ƩƩn van de redenen waarom dit ƩƩn van m'n favoriete albums aller tijden is:

showbizag.jpg

Op het samplegebied echt meesterlijk. :halleluja

Attachments

• lotuz instr snippet.mp3
    389,7 KB · Bekeken: 109
En dit is nog zo'n voorbeeld:

peterockcls_meccathes_101b.jpg

Maar goed, volgens mij dwalen we aardig af. ;)

mwah afdwalen het is een topic voor de basis van de mpc en er zit een record ingang op om mee te samplen. Daarvoor is de mpc ook gebouwd. 100 procent samplen is zeker niet achterhaald, in Italiƫ en Frankrijk killen die gasten sample beats, oke ze voegen wat toe zoals bass etc. Maar dat doet prem ook, veruit de meeste hiphop is nog gesampled, maar omdat grote projecten duur zijn om de sample vrij te kopen spelen ze steeds meer in of over (50 Cent - Window Shopper overgespeeld van Bob Marley - Burnin and Lootin). Dan betaal je geen kosten.

Wat het ook is, gespeelde beats vind ik vaak heel leeg klinken of de mix is minder, zeker als je ze van mensen hoort die minder pro werken zegmaar. Omdat dan denk ik muzikale kennis ofzo te kort schiet, daarbij kan samplen je veel helpen, ik heb zelf ook niet zo'n enorm talent in keyboard spelen, met samplen klinkt het veel beter. En het enige wat je beperkt is je eigen creativiteit, je kan elk stuk van een plaat nemen, alleen de ene is beter dan de ander en het gaat erom hoe je het gebruikt.

Ik zelf neem bijna altijd samples met drums erin, bv http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=613585&songID=5399520 en die is gechopt, je moet ervan houden vind het zelf niet rommelig klinken en de drums zitten ok niet in de weg zoals je hoort. Bovendien als je layert en goed chopt liggen de snares zo dik op elkaar dat je de orginele drums niet meer hoort.

En voor de DITC fans ---> http://www.youtube.com/watch?v=Ld1c4lR0VKc een Zweed levert nu de beats voor hun :) hij is wel ok met sample keuze maar niet bijzonder goede sampler.

en nog een voorbeeld dat goed choppen niet rommelig klinkt is in mijn attachment (een van mijn favoriete beats die ik gehoord heb)

Attachments

• manula ostile ft. bg crema e psycho - graffiti train.mp3
    247,6 KB · Bekeken: 105
Laatst gewijzigd:
Ik heb als Premier-fan ook niks tegen choppen. In deze stijl komen volle samples goed tot hun recht. Maar wanneer je meerdere volle samples tegelijk laat klinken, kan het rommelig worden. Vandaar dat ik nooit een fan van Sir Jinx ben geweest. Veel te druk, zijn beats. Maar een voorbeeld hoe het wel kan, is "Soul Brother #1" van eerder genoemde Pete Rock & C.L. Smooth album. Daarop hoor ik Bennie Maupin, The Meters, Ohio Players en The J.B.'s door elkaar en toch klinkt het goed samen.

Origineel geplaatst door Lotuz
Daarop hoor ik Bennie Maupin

Herstel: dit kan ook 9th Creation zijn. Lastig als je deze platen niet zelf hebt. :frons:

Back