ABBA Synths

Ochtend.

Ochtend.

Wat me opviel aan heel het artikel is iets wat ik ook al een aantal keer heb aangehaald, nl :

'Luister eens naar het verschil tussen een mix die je hebt gemaakt in het midden van de nacht, doodmoe en na twintig uur geluid, geluid, geluid en een mix die je hebt gemaakt na een volle nacht slaap.

Muziek maken en mixen is idd het meest produktief in de ochtend als je goed uitgeslapen bent.

Overigens mooi artikel, maar geluidstechnisch toch nog vrij standaard, en niet te vergeten dat we spreken over toestanden van 25 jaar geleden.
Een U87 en C414 blijven standaard mics, ook vandaag nog.
En verderblijft het toch een gegeven dat niet alleen gebruikte techniek, maar ook het uiteindelijke talent om te mixen doorslaggevend is.
Wat ik bedoel is : Geef deze mijnheer Tretow een goed uitgeruste home-configuratie en hij zal nog mooie opnames en mixen weten te maken.

Bizar is dat hij de Yamaha CP80 niet vernoemt, want die klinkt in bijna elke Abba song.

Re: Ochtend.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
..Muziek maken en mixen is idd het meest produktief in de ochtend als je goed uitgeslapen bent.
...

:erm: 'k Weet niet..
Over 't algemeen gaat 't bij mij 's middags of 's avonds toch lekkerder/beter; ben niet echt een ochtend mens, dat scheelt misschien..

Maar inderdaad: als je UREN bezig bent met (hetzelfde stukje) muziek, is 't beter om even te stoppen af&toe..

Vanavond een docu op Nedreland3 van ABBA!

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Wat me opviel aan heel het artikel is iets wat ik ook al een aantal keer heb aangehaald, nl :

'Luister eens naar het verschil tussen een mix die je hebt gemaakt in het midden van de nacht, doodmoe en na twintig uur geluid, geluid, geluid en een mix die je hebt gemaakt na een volle nacht slaap.

Muziek maken en mixen is idd het meest produktief in de ochtend als je goed uitgeslapen bent.

Overigens mooi artikel, maar geluidstechnisch toch nog vrij standaard, en niet te vergeten dat we spreken over toestanden van 25 jaar geleden.
Een U87 en C414 blijven standaard mics, ook vandaag nog.
En verderblijft het toch een gegeven dat niet alleen gebruikte techniek, maar ook het uiteindelijke talent om te mixen doorslaggevend is.
Wat ik bedoel is : Geef deze mijnheer Tretow een goed uitgeruste home-configuratie en hij zal nog mooie opnames en mixen weten te maken.

Bizar is dat hij de Yamaha CP80 niet vernoemt, want die klinkt in bijna elke Abba song.

Hoewel ik eigenlijk meer een avond/nachtmens ben, geldt voor mij ook wel dat ik het beste 's ochtends kan mixen en masteren - hoewel ik dat masteren meer voor mezelf doe, want ik zet sowieso ook altijd een onbewerkte versie op DAT. Maar als ik net mijn bed uit ben en ik hebt een bak koffie achter mijn kiezen, dan luister ik inderdaad veel rustiger en scherper.

Helaas houd ik me er niet altijd aan want vannacht was ik om 3 uur nog bezig een mix op DAT te zetten. Na ook nog eens een vrij actieve dag op muziekgebied, waaronder veel met de hoofdtelefoon werken......ik heb het resultaat nog niet terugbeluisterd maar hou rekening met een kleine teleurstelling :bekdicht: De pest is, dat je gewoon de discipline moet hebben om te zeggen: "ik maak het morgen af". En dan is er bij mij nog niet eens sprake van een commerciele/financiele druk.

En wat betreft het talent: ja dat lijkt me inderdaad het meest doorslaggevend, ook met mixen. Natuurlijk gaat het er (een beetje) om wat je hebt, maar veel belangrijker is wat je er mee doet en wat je weet. Gelukkig maar, anders zou vakmanschap ook nog te koop zijn :)

Nou ja, beetje off topic want het ging natuurlijk over ABBA. Was een interessante documentaire, alleen dat concept van die zogenaamde "hitcomputer" was wat irritant. Maar dat het briljante liedjesschrijvers zijn, dat was al bekend :) Net als bij Madonna in haar begintijd zijn het bijna allemaal songs die je na 2 keer horen al meezingt en nooit meer vergeet....dan heb je dus gewoon talent.

Wel, hier is mijn eerste poging. Ik weet dat het nog beter kan uiteraard, maar dit zijn wat geluiden uit mijn S90ES + de softsynth van de CS80, bij elkaar iets van 8 synths gelayered. Nu eerst de rest van de nootjes uitzoeken, en dan wat verder sleutelen aan het geluid.

Links zit het origineel, rechts mijn versie.

www2.hku.nl/~jeffrey0/abbaintro.mp3

Origineel geplaatst door KAOSKAOS
Idd benny had o.a. Gx1, cs80, div monosynths en niet vergeten prophet 5 vaak gebruikt

CP-80 heb ik gezien (bij Abba hielden ze wel van yamaha piano's, zie ook andere modellen...) maar heb je ergens een fotootje ofzo met een CS-80? Dat heb ik namelijk nog niet bevestigd gezien. Prophet 5 ook niet, maar ik had die ook nog niet vernoemd gehoord :).

Nuja, indien ze die gebruikten blijkt nog maar eens dat de topicstarter gewoon een uitgebreide (VA of analoge) synth moet nemen en geluiden gaan synthetiseren die op de klanken lijken, want de echte instrumenten krijgt hij nooit snel en betaalbaar samen. En dan nog zou hij moeten gaan synthesizen om de klanken te vinden hoor. Daarnaast best ook nog iets van een oude stage piano, lijkt me wel voldoende om abba all the way te gaan, en dat met 2 instrumenten. Als hij de juiste effecten/opnametechnieken toepast en uiteraard de songs goed namaakt.

Als je gaat zoeken op internet, komt inderdaad nergens de CS-80 voor in de abba songs (ze komen uit de GX-1).

Verder gebruikt:
a Yamaha CP70
Hohner D6
Prophet-5
ARP Odyssey
Yamaha GX-1 computerised organ
Minimoog
Verder veel genoemd de Poloymoog met een Dolby 361 unit.

Origineel geplaatst door Synclavier
Als je gaat zoeken op internet, komt inderdaad nergens de CS-80 voor in de abba songs (ze komen uit de GX-1).

Verder gebruikt:
a Yamaha CP70
Hohner D6
Prophet-5
ARP Odyssey
Yamaha GX-1 computerised organ
Minimoog
Verder veel genoemd de Poloymoog met een Dolby 361 unit.

Volgens mijn docent was de CS80 een soort van opvolger van de GX1, en daardoor het meest geschikt om het introgeluid van de GX1 na te bouwen. Thanks iig voor je lijstje, de software demo van de Arp krijg ik alleen niet aan de praat :(.

Ik zie net dat er op mijn S90ES ook gewoon een preset zit die GX1 heet. Alleen hij lijkt nog niet echt op het geluid uit het intro.

en ik zat gisteren te kijken naar die docu, maar welke stem truuk haalde hij nu uit om het nog sprankelender te maken(de vocals)?......ja sorry was bier aan het drinken...

Origineel geplaatst door plieuw
en ik zat gisteren te kijken naar die docu, maar welke stem truuk haalde hij nu uit om het nog sprankelender te maken(de vocals)?......ja sorry was bier aan het drinken...

de stemmen nogmaals opnemen maar dan met de bandsnelheid iets lager

Origineel geplaatst door Bass

maarre, dan loopt het na een tijdje toch niet meer synchroom :confused: bedoel je niet de band een klein stukkie later starten voor een flange/chorus achtig effect?

bliepbliep

Origineel geplaatst door Bass

Ik had toch bijna zeker gisteren begrepen dat ie de band juist hoger liep lopen en dat erdus subtiel bijmixen.. Maar hoe precies? :confused:

Origineel geplaatst door maxdox
Ik had toch bijna zeker gisteren begrepen dat ie de band juist hoger liet lopen en dat erdus subtiel bijmixen, niet hele tracks, maar op sommige momenten.. Dit naast de gebruikelijke dubbele dubs. Maar hoe precies? :confused:

Origineel geplaatst door bliepbliep
maarre, dan loopt het na een tijdje toch niet meer synchroom :confused: bedoel je niet de band een klein stukkie later starten voor een flange/chorus achtig effect?

bliepbliep

Nee want de snelheid BLIJFT toch iets lager, dus moeten ze iets lager inzingen...

Origineel geplaatst door warner
Nee hoor. Dat is de 'Motown-sound'. Ook gebruikt door Brian Wilson:
Laat steeds twee verschillende instrumenten dezelfde partij spelen en het resultaat wordt een 'wall of sound'
Dit principe werd veelvuldig door ABBA toegepast op haar platen.

Volgens my bedoel je phil spector met z'n wall of sound. He was the man. Drie piano's drie gitaren twee bassen twee drums allemaal in een ruimte. Wat nou overspraak.

the Motown sound IS Phil Spector. Dat sprak voor zich dacht ik.

Origineel geplaatst door JeffreyvR
Volgens mijn docent was de CS80 een soort van opvolger van de GX1, en daardoor het meest geschikt om het introgeluid van de GX1 na te bouwen. Thanks iig voor je lijstje, de software demo van de Arp krijg ik alleen niet aan de praat :(.

Ik zie net dat er op mijn S90ES ook gewoon een preset zit die GX1 heet. Alleen hij lijkt nog niet echt op het geluid uit het intro.

Uiteraard niet, uit een GX-1 kan je eindeloos veel geluiden krijgen.

Synclavier II gebruikte hij ook, ik weet niet in welk album.

Het lijkt me toch boeiender om de geluiden na te brouwen op andere apparaten dan al deze synths (of hun softwareversie, kwestie van kosten te drukken) bij elkaar te zoeken.

Ook zou softwareversies van al deze synths samen je al een fortuin kosten, en dat kan toch niet de bedoeling van de opdracht zijn. bovendien heb je niet van al deze apparaten een softwareversie. En wat leer je dan bij? Niks. Je moet uiteindelijk toch de geluiden nog gaan brouwen, en dat kan je ook op een andere synth doen. KLinkt het niet 100% hetzelfde? Boeiend. je leert veel meer met het geluid 90% hetzelfde te krijgen op een andere synth dan 99% hetzelfde op dezelfde synth, lijkt mij.

Back