ABBA Synths

We hadden hier vroeger een abba fan op synthforum heb hem al een tijdje hier niet gezien. Volgens mij weet die er alles vanaf.

Ik heb trouwens na het zien van die docu nog steeds allerlei ABBA-deuntjes in mijn hoofd :(

Origineel geplaatst door warner
the Motown sound IS Phil Spector. Dat sprak voor zich dacht ik.

In the early '60s, while Berry Gordy was taking the rhythm of youth and giving it Motown's bright, sophisticated sheen, Spector was grabbing up the same elements and pitching them down a black hole of raw emotion and supersaturated orchestration. What spun out the other end was pop music all right, complete with harmonizing vocals, ardent lyrics and lush instrumentation.

Wie het werkelijk heeft uitgevonden is moeilijk te achterhalen, Dat Phil er beroemd mee is geworden valt niet te ontkennen. Maar dat was niet mijn punt. De ABBA sound is gestoeld op de Motown sound (er is een interessante docu waarin Benny dat ook ruiterlijk toegeeft): twee verschillende instrumenten die dezelfde partij spelen. Phil Collins deed dat later ook met z'n drums. (En noise gates en reverbs, die discussie gaan we beter niet aan ;) Mijn doel was de topic-starter te helpen met wat background-info over de ABBA-sound voor zover ik er wat van weet. Doubling is key. Ik vind het btw een rare opdracht maar wie ben ik, buitengewoon creatiefloos. analyseren prima, maar naspelen? jammer.

Wie het werkelijk heeft uitgevonden is moeilijk te achterhalen, Dat Phil er beroemd mee is geworden valt niet te ontkennen. Maar dat was niet mijn punt. De ABBA sound is gestoeld op de Motown sound (er is een interessante docu waarin Benny dat ook ruiterlijk toegeeft): twee verschillende instrumenten die dezelfde partij spelen. Phil Collins deed dat later ook met z'n drums. (En noise gates en reverbs, die discussie gaan we beter niet aan ;) Mijn doel was de topic-starter te helpen met wat background-info over de ABBA-sound voor zover ik er wat van weet. Doubling is key. Ik vind het btw een rare opdracht maar wie ben ik, buitengewoon creatiefloos. analyseren prima, maar naspelen? jammer.

O ja het ging over die HKU opdracht. :biertje:

Niet alleen naspelen, ook qua productie alles namaken uiteraard, dat is nog het moeilijkst. Het enige "probleem" bij het naspelen is eigenlijk de timing. De nootjes zijn niet zo moeilijk. Maar een nummer als "The Name of the Game" of "Dancing Queen" moet gewoon grooven.

Het nut van de opdracht: je leert er heel goed van luisteren. Kleine details die je de 1e, 2e of 3e keer niet hoorde, hoor je de 10e keer opeens wel. Je ontwikkeld op die manier je analytisch gehoor omdat je gedwongen wordt een liedje 100x te luisteren. Je merkt dan dat er veel meer inzit qua geluiden en productie. Ik heb 2 docenten (Bart Jilesen en Alex Geurink), en zelfs die zijn het vaak niet eens over wat het nou is, een gitaar of een synth, DI of microfoon? Dat is wel grappig, maar het is vaak zo dat een synth op een gitaarachtige manier gespeeld wordt en soms andersom, dat een gitaar een partij speelt die ook door toetsen gespeeld had kunnen worden. En er wordt idd ontzettend veel gedubbeld. Ook wel grappig dat er door een groepje ontdekt wordt dat er 3x een 2 handige piano onder Dancing Queen zit (1 van de moeilijkste om na te maken).

Vind het trouwens niet zo erg dat er off topic gelult wordt hoor ;). Maar het is me inmiddels wel duidelijk hoe ik het het beste aan kan pakken, dus dank voor alle bijdrages. Het resultaat zal ergens over 3 weken af moeten zijn.

Niets persoonlijks overigens hoor en slightly offtopic,
maar ik vind de HKU toch wel 1 van de meest overschatte opleidingen met hun
uit-de-hoogte attitude daar...

Origineel geplaatst door JeffreyvR
Niet alleen naspelen, ook qua productie alles namaken uiteraard, dat is nog het moeilijkst. Het enige "probleem" bij het naspelen is eigenlijk de timing. De nootjes zijn niet zo moeilijk. Maar een nummer als "The Name of the Game" of "Dancing Queen" moet gewoon grooven.

Het nut van de opdracht: je leert er heel goed van luisteren. Kleine details die je de 1e, 2e of 3e keer niet hoorde, hoor je de 10e keer opeens wel. Je ontwikkeld op die manier je analytisch gehoor omdat je gedwongen wordt een liedje 100x te luisteren. Je merkt dan dat er veel meer inzit qua geluiden en productie. Ik heb 2 docenten (Bart Jilesen en Alex Geurink), en zelfs die zijn het vaak niet eens over wat het nou is, een gitaar of een synth, DI of microfoon? Dat is wel grappig, maar het is vaak zo dat een synth op een gitaarachtige manier gespeeld wordt en soms andersom, dat een gitaar een partij speelt die ook door toetsen gespeeld had kunnen worden. En er wordt idd ontzettend veel gedubbeld. Ook wel grappig dat er door een groepje ontdekt wordt dat er 3x een 2 handige piano onder Dancing Queen zit (1 van de moeilijkste om na te maken).

Vind het trouwens niet zo erg dat er off topic gelult wordt hoor ;). Maar het is me inmiddels wel duidelijk hoe ik het het beste aan kan pakken, dus dank voor alle bijdrages. Het resultaat zal ergens over 3 weken af moeten zijn.

Ik zie het nut van de opdracht wel, maar ze kunnen toch niet verwachten dat je in je eentje een peperdure en ondertussen ook museumwaardige apparatuurcollectie gaat samenbrengen voor 1 opdrachtje? Of zelfs alles in softwareversie? Als je een goede stagepiano en allround synth aanschaft die geshikt zijn om de meeste geluiden een klein beetje te benaderen, kan je al richting 3000€ gaan denken. Daarvoor heb je nog geen halve CS-80 die op zijn beurt nog maar een halve GX-1 is :).

Origineel geplaatst door Bass
Niets persoonlijks overigens hoor en slightly offtopic,
maar ik vind de HKU toch wel 1 van de meest overschatte opleidingen met hun
uit-de-hoogte attitude daar...

Bass, we zitten nu niet te wachten om het HKU te bashen... Het mes snijdt altijd aan 2-kanten, en het is totaal zinloos om alles over één kam te scheren. Just my 2 cents.

En dat gezeur over "hoe creatief" de opdracht is... 't lijkt me gewoon zinvol en met de juiste attitude is het zeker niet inhoudloos. Dat sommigen gewoon vst presets afzoeken en dan doen alsof dat muziek maken is, is een ander verhaal. Het is maar wat je erzelf uit wilt halen :geslaagd:

Mijn punt qua zinloosheid lag meer in de totaal onrealistische zoektocht naar de originele instrumenten, gezien met wat voor spul Anderson speelde.

het nut van analytisch luisteren lijkt me duidelijk. Maar dat kan je ook doen door een analyse op papier uit te schrijven, zonder alles aan te kopen :) ;).

i know, heb wat verhalen gehoord, maar let but sit :biertje:

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Ik zie het nut van de opdracht wel, maar ze kunnen toch niet verwachten dat je in je eentje een peperdure en ondertussen ook museumwaardige apparatuurcollectie gaat samenbrengen voor 1 opdrachtje? Of zelfs alles in softwareversie? Als je een goede stagepiano en allround synth aanschaft die geshikt zijn om de meeste geluiden een klein beetje te benaderen, kan je al richting 3000€ gaan denken. Daarvoor heb je nog geen halve CS-80 die op zijn beurt nog maar een halve GX-1 is :).
Naja goed, het was dus in eerste instantie mijn idee om echte synths te gaan gebruiken.. Maar aangezien het zulke exclusieve apparaten zijn is dat niet haalbaar. Leek me gewoon leuk om echt aan de knoppen te draaien van die apparaten, want ik heb me er nooit eerder in verdiept. Er staan wel wat synthesizers in de studio bij ons en er zijn ook genoeg demo's en andere wegen om aan de softsynth varianten te komen, en dat verwachten ze min of meer wel dat je daar mee aan de gang gaat. Ik doe de opdracht trouwens niet alleen maar met nog 4 anderen, ik ben verantwoordelijk voor de synths.

Jeffrey,

even voor de goede orde: Toen ik jouw leeftijd had (ik schat maar wat) Was ABBA zo not done.. Pubermeisjes-muziek. Het doet me deugd dat zelfs docenten van de HKU inzien dat Anderson en Ulvaes genieen waren. Ik schaam me er niet meer voor maar ik heb praktisch alles van ABBA. Je haalt zelf Dancing Queen aan. Speel dat maar eens na. Dat zijn drie pianos als ik het wel heb. Doe jezelf een plezier en koop de ABBA box; 4 CD's waaronder 1 met studio-opnames. Naast de Pet-sounds box van de Beach-Boys is dat de fraaiste CD die ik heb. ABBA in de studio met live commentaar van Bjorn en Benny. Ik kom veel in studio's waar het meeste vuurwerk in post plaatsvindt. Deze mannen (en ook Brian) kunnen dat in de 1e, 2e derde take. Ik neem mijn opmerking terug dat dit een rare opdracht is. ABBA analyseren is nuttig, naspelen is een ramp, maar je leert er waarschijnlijk heel veel van. Zo zijn er meer van die bands; KLF, Pet Shop Boys (laten we Kraftwerk en Jarre maar even vergeten). Klinkt makkelijk maar doe het maar eens. ik krijg nu heel synthforum.nl over me heen en Vanheckis waarschijnlijk ook, maar voor al je ABBA-geluiden zou ik toch Arturia's meesterlijke CS80V aanschaffen. In combinatie met een goede geluidskaart en een goed masterkeyboard (ik heb een A80) is dat volgens mij het dichtste wat je bij de GX-1 kan komen. Succes!

Nou hier is hij dan:

http://www2.hku.nl/~jeffrey0/abba/Abba Master.mp3

Ben vooral zelf niet echt tevreden met het geluid van de drums, ze vallen buiten de mix en het geluid van vooral de snare is gewoon k##. En nee de ritmische dingetjes in het couplet zijn ook niet allemaal even strak... maar we zijn uiteindelijk best een eindje gekomen vind ik. De meeste synths komen uit Atmosphere. Vaak heb ik een preset gepakt en die aangepast. En voor de rest met galm/compressie/eq in de buurt proberen te komen.

Jeffrey

vette 8. Zangeres is dan weer jammer. kun jij niks aan doen.
kudos. Synth-partijen zijn spot-on.
Iets strakker en het was een 10.
Anderson moduleert (is dat het woord) niet.
Solo aan het eind is fantastisch.
Gut, toen je de thread begon dacht ik, daar hebben we weer zo'n FL gast.
(flamen maar)
Top!

Groet

Back