ABBA Synths

JeffreyvR

Ingeburgerd
Dag beste mensen,

Voor de school waar ik op zit (HKU Hilversum afdeling music & technology) hebben we een leuk project lopen. We moeten namelijk een nummer van Abba tot in detail namaken. Nu zit ik in het gelukkige groepje dat "Lay All Your Love on Me" doet. Ik ben degene die oa de synths moet gaan verzorgen (en dat zijn er nogal wat). Belangrijk is daarbij ook om de sound zo exact mogelijk na te maken. Naar mijn idee is de enige manier erachter komen welke synths er in dit nummer gebruikt zijn, en die proberen te bemachtigen. En wie kan mij dat beter vertellen dan de experts van hier... Dus 2 vragen voor jullie

1. welke synths hoor je?
2. is er een manier om aan deze synths te komen, of zijn er goeie softsynths die dicht in de buurt komen?

Benny gebruikte onder andere een yamaha GS-1, ik weet echter niet of die voor dat nummer gebruikt is. Ik zie ook yamaha GX-1. Zelfde opmerking, vraag me niet of hij in dat nummer gebruikt is.

Een minimoog gebruikte hij ook in zijn carrière.

Nuja good luck: minimoog, GS-1, GX-1... probeer gewoon de geluiden te benaderen met andere synths.

Ook nog: ARP Oddyssey (bijv. het riedeltje uit Gimme! Gimme! Gimme!) en Solina Strings.

"Lay all your love on me", de intro-akkoorden, da's allerhoogstwaarschijnlijk de GX-1 inderdaad.
Maar weinig wat daar bij in de buurt komt, dat wordt layeren layeren en nog eens layeren.
Een Yamaha GX-1 zal je gewoon niet vinden, nergens, nada, noppes.

Het enige dat in de buurt komt is een CS-80. Vind je ook nergens, bij wijze van spreken.

Zet dit er gewoon bij in je werk: benny gebruikte synths die nu obscuur en/of peperduur zijn, en dus niet gebruikt kunnen worden in het namaken. Daarom kijken we naar de opbouw van die synths: monofoon, polyfoon, analoog, digitaal, hoeveel oscs etc, en gaan de gebruikte klanken met alternatieve, wel verkrijgbare synths met gelijkaardige mogelijkheden synthetiseren. Het namaken van die klanken op andere instrumenten lijkt me een mooie plus voor zo'n opdracht, klanken maken is ten slotte de essentie van een synthesizer.

Voor een muziekschool vind ik het ook interessanter dat ze je vragen om bv een stuk rendez-vous van jarre op een DX-7 na te maken ipv een D50. Als je niet over hetzelfde beschikt moet je je kunsten van geluidssynthese bovenhalen, niet gewoon copycatten. Uit beperkingen vloeit creativiteit, niet?

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
bv een stuk rendez-vous van jarre op een DX-7 na te maken ipv een D50

<zeikmode>dat zou dan zijn ipv een Synthex... D-50 werd pas gebruikt vanaf Revolutions... ;)</zeikmode>

Maar je punt is terecht!

Heb je volkomen gelijk in, ik zette weer eens de verkeerde albumtitel bij de muziek in mijn hoofd. Heb ik met Tangerine Dream nog veel vaker dan met Jarre :).

(DX-7 ipv synthex lijkt me overigens een extreem :( lastige opdracht; Fm versus LA zal toch iets beter lukken, maar DX-7 ipv synthex is op zich ook wel interessant. Andere klank met zelfde gevoel proberen creëren, leuk!)

Re: ABBA Synths

Origineel geplaatst door JeffreyvR
... of zijn er goeie softsynths die dicht in de buurt komen?

FM8 :D

Anders bel je ff die nederlandse abba stalker op. Die moet vast wel meer weten. :W

D'r moeten plenty geeks die alle serienummers van de door hun gebruikte synths hebben.

Wat ik wel ooit op TV had gezien dat ze alles dubbel opnamen om zo een chorussing achtig effect te krijgen en alles dikker klonk. Da's wellicht een belangrijk deel van de sound.

Origineel geplaatst door mikemix
Doe jij die opleiding of doe ik hem?:confused:

Idd, misschien een idee om eerst eens zelf aan de slag te gaan voordat je hier gemakshalve alle info gaat opvragen?

Als je dingen niet duidelijk zijn na een eigen zoektocht zal ik de laatste zijn om je niet te helpen maar dit is je er toch wel erg makkelijk van af maken...

Uh tja, het gebruiken van je bronnen heet dat. Ik heb ook al wel gezocht maar daar kwam niet zoveel uit. En ik weet niet zoveel dat ik kan zeggen: oh, dat geluidje komt uit die synth. Erg bedankt iig voor alle info, dat wordt dus ws zelf nabouwen.

Een GX-1 of CS-80 hebben ook zoveel mogelijkheden dat je nog steeds veel van synthese moet weten om de klanken na te maken, dus wat dat betreft ben je met een andere veelzijdige synth niet al te benadeeld. Probeer gewoon wat synths te gebruiken die qua principe een beetje overeen komen met het origineel (probeer dus geen minimoog na te doen met een DX-7), en dan kom je er wel.

Origineel geplaatst door JeffreyvR
Uh tja, het gebruiken van je bronnen heet dat. Ik heb ook al wel gezocht maar daar kwam niet zoveel uit. En ik weet niet zoveel dat ik kan zeggen: oh, dat geluidje komt uit die synth. Erg bedankt iig voor alle info, dat wordt dus ws zelf nabouwen.

ik denk dat t ook wat té gemakkelijk is om te denken dat je zomaar de abba-sound uit een synth tovert.. zelfs al had je een gx-1, dan nog is t een kunst anzich. En buiten dit heeft de rest van de apparatuur nogal invloed op de productie. Je komt heel ver door je te verdiepen in synthese en daarmee aan de slag te gaan. 't gaat tenslotte niet alleen om t resultaat, maar ook de weg erheen :geslaagd: succes!

Origineel geplaatst door maxdox
ik denk dat t ook wat té gemakkelijk is om te denken dat je zomaar de abba-sound uit een synth tovert.. zelfs al had je een gx-1, dan nog is t een kunst anzich. En buiten dit heeft de rest van de apparatuur nogal invloed op de productie. Je komt heel ver door je te verdiepen in synthese en daarmee aan de slag te gaan. 't gaat tenslotte niet alleen om t resultaat, maar ook de weg erheen :geslaagd: succes!

Je hebt helemaal gelijk :)

Origineel geplaatst door fuse

Wat ik wel ooit op TV had gezien dat ze alles dubbel opnamen om zo een chorussing achtig effect te krijgen en alles dikker klonk. Da's wellicht een belangrijk deel van de sound.

Dat was toch alleen op de zang?

Nee hoor. Dat is de 'Motown-sound'. Ook gebruikt door Brian Wilson:
Laat steeds twee verschillende instrumenten dezelfde partij spelen en het resultaat wordt een 'wall of sound'
Dit principe werd veelvuldig door ABBA toegepast op haar platen.

Of hetzelfde instrument 2 takes van hetzelfde stuk laten doen en achteraf op elkaar zetten, natuurlijk.

Wordt algemeen vaak gebruikt om een zangstem ruimtelijk, koorachtig te laten klinken op overtuigender wijze dan met een echootje ofzo. Maar kan inderdaad ook voor instrumenten, voor die wall of sound.

Origineel geplaatst door The Q
Idd, misschien een idee om eerst eens zelf aan de slag te gaan voordat je hier gemakshalve alle info gaat opvragen?

Als je dingen niet duidelijk zijn na een eigen zoektocht zal ik de laatste zijn om je niet te helpen maar dit is je er toch wel erg makkelijk van af maken...

Het is schijnbaar de trendy weg die de nieuwe producer inslaat, eerst inet op; dan pas zelf denken/muziek maken 8o)

Back