Beste opslag voor je masters ?

JohnDoe31

Gedeactiveerd account
Ben nu oude cd's aan het doornemen maar er zijn al een paar die niet meer leesbaar zijn .. en zal ik een DAT recorder moeten lenen om die oude tracks alsnog te kunnen archiveren ..

Wat gebruiken jullie ? hd raid oplossingen ? cd's ipv dvd omdat die betrouwbaarder zijn ? en branden op 1 keer speed?

Origineel geplaatst door Bass
Ik had ooit al zoiets geopend ook :)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=28647&highlight=*medium*

niet echt up to date , of wel :) de wet van more geldt toch meer voor hardisks dan voor geheugen sticks dvd s .
cd s en dvd ben ik al lang mee gestopt voor backup , allemaal erg langzaam . ik gebruik een externe sata schijf , toch het geodkoops en snelst per gb .
dan heb je alles op een interne en een externe schijf , de kans dat ze tegelijk kapot gaan is miniminaal.
en de prijs is laag voor de hd

RAID is erg prettig werken hier :biertje: wel op mirror zetten anders ben je al je data kwijt mocht er iets mis gaan

Alle media zijn aan verval onderhevig, dus 'de beste opslag' bestaat niet, of je moet de cd-putjes in graniet beitelen.

Bij magnetische tapes was de truc, om ze het langste in goede conditie te houden, het minstens 1 x per jaar heen en weer spoelen ervan.
Ook een CD krijgt op den duur slechte plekken in de spiegel-laag, en een HD krijgt per definitie steeds meer 'bad sectors'.
CD's of DVD's maakt geen noemenswaardig verschil in deze. Praktisch hetzelfde materiaal, maar anders geformatteerd.

Branden op 1 x speed voor audio is wat overdreven, maar het is wel aan te bevelen om audio op een lagere snelheid te branden dan data, om kansen op fouten te voorkomen. Het automatisch kiezen voor de max snelheid is bij dit soort dingen, waarbij een belangrijke master wordt gedaan, zohoezo niet handig, want het stelt meer eisen aan het systeem, dus meer kans op fouten.
Als de max 52x is, kies dan voor 24x, voor de safety. Dan maar een minuut langer wachten.

Het is dus eigenlijk, om de continuiteit veilig te stellen van de master-backup, een kwestie van af en toe een nieuwe kopie te maken. Van HD naar disk, en van disk naar HD. Een refresh.

Of maak meer dan 1 kopie.
Ik heb twee externe HD's (kost niks meer tegenwoordig) waarvan 1tje in de kluis van de bank ligt en de andere is thuis. Regelmatig maak ik een volledige backup van alles. Dat is muziek, maar ook digitale foto's bvb want ook daar is de digitale techniek leuk maar gevaarlijk, bij een crash kan je alles kwijt zijn.
En na die backup verwissel ik de twee HD's. Ik heb dus altijd 2 of 3 kopies van belangrijke bestanden en in het slechtste geval dat het kot hier afbrandt heb ik toch nog een kopie in de kluis.
Is misschien wat overdreven allemaal maar beter voorkomen dan genezen.

Re: Beste opslag voor je masters ?

Origineel geplaatst door MadR
Ben nu oude cd's aan het doornemen maar er zijn al een paar die niet meer leesbaar zijn

Probeer EAC eens - Exact Audio Copy.

http://www.exactaudiocopy.de/

Die is vaker gebruikt in 't verleden om "onleesbare" audio cd's te recoveren.

Het enige wat je kan doen is een glasmaster ervan laten maken en een ECHTE productie CD ervan te laten maken
bij een CD productie bedrijf, maar zal erg duur grapje worden..
Want productie CD's zijn niet aan verval onderhevig, en CD ROMs wel...

Ik heb een echte winkel CD uit 1986 en die doet het nog steeds...

Back