Hoe krijg je dit effect met een sample??

Bass

Gepokt en gemazeld
Hier een intro van Front 242 live - Im rhytmus bleiben..

De sample "alles was drin ist" wordt gemangeld, maar hoe doen ze dit realtime ?
Live hebben ze een Akai S3200, dus neem aan dat dat daarmee kan?

Attachments

• samplestretch.mp3
    148,9 KB · Bekeken: 106
Hoe weet je dat ze die sample live aan het manipuleren waren en niet gewoon een loop afspeelden?

Je kan een dergelijk effect wel bereiken door een loop aan het einde v/d sample in te stellen, en dan de ruimte tussen start en eindpunt verkleinen en tegelijkertijd je looppunten verschuiven naar rechts.

Maar ik vraag me af of dit live is gedaan!

Bij de 3e keer hoor je namelijk het effect ook maar eindigt ie wel normaal bij laatste woord ... ist

als ze geen laptops on stage hebben zal het wel looppoint manipulatie zijn met die akai.
indien ze wel software gebruiken is het waarschijnlijk een vst'tje die je toelaat samples in te laden en te timestretchen. hier een klein voorbeeld met de granulizer die in FL studio zit.

Attachments

• untitled.mp3
    470 KB · Bekeken: 120
Origineel geplaatst door 6 trak
of loop points manipulatie of triggering van korte afgeknipte stukjes van de samples...
maar het kan ook een hypermodern software truckje zijn... kweenie hoe oud dit fragment is?

Dit is uit 1997-1998, Re Boot live CD

Als je Ableton hebt, de loop inladen in je arrangement view en dan eens lekker gaan knippen, plakken hergroeperen en
eventueel stretchen per stukje.
Met een beetje creativiteit moet het lukken.
Succes iig.

maar als je naar dat effect op zoek bent om te gebruiken dan moet je even naar KVR en zoeken naar buffer override :)

Origineel geplaatst door 6 trak
hadden ze toen al een Akai S3200 dan? ik denk eerder dat dit in de studio is ge-preprocessed en toen opgenomen met een sampler... zo'n stukje hoeft toch ook niet real time... wel dan?

S3200 is van voor '97, dus is goed mogelijk.

Ik denk dat ze gewoon een layer hebben gemaakt met fragmenten van de hele zin.
Over het hele keyboard zijn de looppunten anders gemaakt. Dan is dit wel live te doen, denk ik.

is een effect dat men redelijk veel in drum'n bass en schranz toestanden gebruikt.

- eerste manier is ... via een pioneer djm800 ... roll effect gebruiken beetje met de timing en depth spelen
- vst gewijs ... kan je met livecut wel gelijkaardige dingen doen

Back