Contactspray - Hoe slecht?

maxdox

rode peper en knoflook
Onlangs heb ik een 2dehands Console gekocht. Een DDA "D-series" van ongeveer 15 jaar oud.

De vorige eigenaar is zo slim geweest om de pots met CONTACTSPRAY te bewerken :stupid
Ik was ervan overtuigd dat dit ongeveer het domste is wat je kan doen, maar anderen relativeren dit.
Wat is er waar van deze mythe? Is contact spray werkelijk zo desastreus? Wat zijn de gevolgen, hoe uit zich dit? Zijn er verschillende soorten? In welke situaties kan het goed zijn? Is de schade te beperken door dit schoon te maken?

De pots op deze desk zijn kwaliteitspots en dus helemaal 'gesloten'.

Wat zijn jullie ervaringen?

Mijn ervaring is dat contactspray i.s.m. stof een heerlijk papje maakt rond pots en faders e.d.

Volgens mij moet het wel schoon te maken zijn...met een hele hoop geduld.

Je hebt spray en spray.

Dat brol uit de DHZ-zaak is vaak funest voor je pots en faders. Aan de andere kant heb je ook non-residu spul wat wél helpt (mits met mate). Zelf heb ik altijd Caig gebruikt voor het kuisen van electronica en dat werkte altijd perfect...Deoxit voor contacten en lube voor faders ed.

Vraag anders even aan de verkoper wat ie precies gebruikt heeft, dan weet je wat de eventueele schade is.

Contactspray kan sommige kunststoffen na een tijd ernstig aantasten, dus zeer spaarzaam gebruiken.
Dus niet een pot gewoon maar vol spuiten, maar een licht sprietsje en dan de knop wat heen en weer draaien.
Mocht er veel in zitten, met inderdaad ook stof en slijpsel, dan is het aan te raden om dat schoon te maken.
Ik vermoed dat dat wel lukt met een oplosmiddel zoals alcohol.

De Potmeters in de DDA-console zijn gesloten potmeters. Uit ervaring weet ik dat je daar overeigens niet snel problemen mee zult krijgen. Als daar iets mee fout gaat kun je ze eigenlijk alleen maar vervangen.
De Faders kunnen verschillende zijn. Vaak worden de K-Alps gebruikt (2 types). Soms zitten er Penny & Giles in.
Dat laatst is duur spul. Zeer goed te servicen maar je moet wel weten hoe dat moet.

Overigens als ik faders schoonmaak dan haal ik ze uiteraard eerst open.
Als ze open zijn heb ik verschillende borsteltjes om al het losse vuil zoals stof en vooral haren te verwijderen.
Als het losse vuil er uit is dan haal ik de fader helemaal uitelkaar.
Dan worden de metalen glij-stangen helemaal schoongemaakt.
Daarna worden de loper en de contactbanen gereinigd met gedestileerd water (Dit is om eventuele zoetigheid op te lossen (Dat lukt namelijk niet met alcohol)).
Daarna hetzelfde nog eens met alcohol.
Als dat is gebeurd spuit ik een klein beetje Contactspray (Philips 390CCS) op een wattenstaafje.
Daarmee wrijf ik over de contactbanen heen zodat ze een beetje nattig worden.
Met een ander wattenstaafje haal ik weer zoveel mogelijk eraf.
Als dat allemaal is gebeurd dan zet ik de fader weer inelkaar.
Als de fader bijna inelkaar zit doe ik nog een glijmiddel op de glij-stangen zodat de fader weer lekker loopt.

Overigens mag je de behandeling met contactspray op het wattenstaafje NIET toepassen als je te maken hebt met een "conductive plastic fader".

Ik krijg soms mengtafels en synthesizers in reparatie die zijn volgespoten met allerlei soorten contactspray.
De lucht van verrotte elektronika komt je tegemoet als je de apparatuur openschroeft.
Mensen,...geloof me,...de meeste contactsprays zijn waardeloos.
Is slechts een zeer tijdelijke oplossing. Probleem is ook nog dat dit "het heilige middel" is tegen krakende schakelaars en potmeters volgens de verkoper.
Als je de schakelaars van je mengtafel of synth "schoon" wilt maken met een vloeistof dan kun je er letterlijk nog beter overheen plassen. Dat is echt minder erg.
(Dit laatste naar aanleiding van een reparatie aan een Roland E-70 waar een Kameel (geloof ik) overheen had gepiest).
Aan dat apparaat had ik veel minder werk dan aan sommige volgespoten mengtafels etc. enneh,...de verzekering betaalde ook nog de rekening. Dat hadden we wel kunnen vergeten als er contactspray in had gezeten.

Contactspray die "vettig" is, of die een olie achtig laagje achterlaat (de meeste contactspray dus) maakt koolstofbanen op ten duur week. De koolstof kan dan gaan brokkelen. Als je wil dat je faders lang meegaan alleen met water (en evt. een milde zeep) schoonmaken. Als het echt schoon is heb je geen contactspray meer nodig om een goed contact te krijgen tussen de koolstofbaan en de "wiper" van de fader....

Origineel geplaatst door bliepertronic
ojee
als ie naar verschraald bier ruikt is die dda van de oude vrije vloer geweest
flikker hem in datgeval maar weg..

:confused: Nou ja.. :biertje:

Origineel geplaatst door Mike Philco

De Faders kunnen verschillende zijn. Vaak worden de K-Alps gebruikt (2 types). Soms zitten er Penny & Giles in.
Dat laatst is duur spul. Zeer goed te servicen maar je moet wel weten hoe dat moet.

Ik geloof dat ik gelezen heb dat mijn model (D-series uit 1992) Penny & Giles heeft.
Hoe kan ik zien welke faders erin zitten?

Nou, in urine zitten anders behoorlijk agressieve zouten :)

Verder goede tips hoor, gedestilleerd water wordt ook veel gebruikt om computers met brandschade te reinigen. Alcohol werkt inderdaad ook goed, alles met mate uiteraard (net als wanneer je het consumeert). Gebruik in ieder geval NOOIT WD-40 zoals soms aangeraden
wordt!!!!

Origineel geplaatst door Mike Philco

Als je de schakelaars van je mengtafel of synth "schoon" wilt maken met een vloeistof dan kun je er letterlijk nog beter overheen plassen. Dat is echt minder erg.
(Dit laatste naar aanleiding van een reparatie aan een Roland E-70 waar een Kameel (geloof ik) overheen had gepiest).
.

Ik drink elke ochtend ochtend urine. Schijnt gezond te zijn. :D

Ik heb dus ooit 10 jaar geleden wat printplaten volgespoten met kontaktspray. vraag niet waarom, maar die synth doet het nog prima. Dat was Kontakt 60. Is het nou nog aan te raden die printplaten alsnog ergens mee schoon te maken?

Waar ik wel eens kraakjes mee weghaal, bijv in de 808 pots is:
Electro reiniger Hyposol 997 van electrolube. 99,7% zuivere alcohol. Laat geen resten achter, onschadelijk voor kunstoffen, lakken en rubbermatrialen. Geschikt voor reininginswerkzaamheden bij gevoeilige computer en electronische apparaten. Die flessen zijn heeeel oud, misschien betaat het al niet meer. Ook spuit ik van te voren wat perslucht door de pots.

Is dat nou zo slecht dat spulletje?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sander
Ik drink elke ochtend ochtend urine. Schijnt gezond te zijn. :D

en wie is de gelukkige die in jouw bek mag pissen? :D

Origineel geplaatst door gerrie79
en wie is de gelukkige die in jouw bek mag pissen? :D

bedankt hè Gerrie, ik ga even spugen.

Ik heb laatst m'n 909 potjes nog schoon gemaakt met een spuitbus van mijn pa en dat ging echt fantastisch. Sprayen, wachten nog een keer sprayen en alle stof en andere meuk kwam er zo uit. Toch eens gekeken wat er in dat busje zat.. Dat bleek freon te zijn. Volgens m'n pa was dat vroeger de standaard in allerlei fabrieken, totdat ze erachter kwamen dat het toch niet zo goed voor het milieu was...

Back