hoe maak je een track?

equate

Ouwe rot
Dag mensen !

Ik kom er steeds meer en meer achter dat ik me zelf het lekkerste voel bij een
bepaalde manier van componeren van een track: ik ga eerst opzoek naar het juiste
gevoel, dmv. melodie-en en ritmes en ruwe geluiden. Vervolgens ga ik de track in elkaar zetten
qua opbouw, maar pas als laatste ga ik de geschikte synth en drumgeluiden geluiden zoeken,
tweaken met de sound, de juiste effecten gebruiken, etc...

Wat ik me nu afvroeg is, of dit een afwijkende manier van werken is?. In het verleden probeerde
ik vaak zoveel mogelijk al meteen de goede sounds etc te zoeken. Ik merkte echter dat ik
hier door snel in creativiteit beperkt werd, omdat je naar mijn idee dan sneller een bepaalde weg
wordt ingestuurd....

Deze manier van werken bewijst mij ook in iedergeval dat je niet persee een hele duur set-up
nodig hebt, wat betreft monitoring, mixer, fx- e.d. om een goede track te kunnen maken !
(...bepaalde iemanden op dit forum zullen het hier wel niet mee eens zijn)

equate

wat is afwijkend, iedereen heeft zo zijn eigen manier van muziekjes maken, en alles mag! Zelf begin ik steevast met de kick, om dan de drums uit te bouwen, en daarna pas naar t domein van de synthsoundjes enzo, en alles in n loop van 1 of een paar maten. Pas als ik alle kanalen in die loop heb ga ik aan de hand daarvan een hele track bouwen. Ik zoek overigens de geluiden tegelijk met dat ik de deuntjes inprog. En een beetje mixen en effecten toevoegen doe ik ook al gelijk, kan later toch nog altijd aangepast worden.

Ik begin ook bijna altijd met de kick... heeel af en toe maar met een bassline. Van daar uit maak ik het verder af...

als ik niks in m'n hoofd heb zitten ga ik gewoon vette sounds zoeken, waar ik vervolgens dan een beetje mee speel tot er iets leuks uit komt, ook al met het gebruik van effecten.(dit hangt ook een beetje af van de stijl die ik maak, als ik bijvoorbeeld tekno wil maken dan begin ik meestal met de beat).Dan ga ik er vanalles bij verzinnen, meestal eerst ritme. Zo heb ik op een gegeven moment het hoogtepunt van een track al klaar, hoewel nog niks zeker is. Vanuit dit gegeven krijg ik dan het idee voor de rest van de track en begin ik met opbouwen en aanvullen.

Het nadeel van deze manier is wel dat het een hels karwei is om de hele track te maken aan de hand van een "hoogtepunt".

Origineel geplaatst door kozmix
Zo heb ik op een gegeven moment het hoogtepunt van een track al klaar, hoewel nog niks zeker is. Vanuit dit gegeven krijg ik dan het idee voor de rest van de track en begin ik met opbouwen en aanvullen.

Ja, zo heb ik ook jaaaren gewerkt...Probleem was echter dat ik steeds bleef steken op het punt dat
ik er een echt nummer van wilde maken, wat betreft opbouw. Nu probeer ik het vaak andersom..
Ik bedenk gaandeweg wat er als nieuw element bij zou moeten om het spannend te houden/maken,
als ik dat goed doe krijg ik dus ook een opbouw naar een hoogtepunt.

equate

Als we zin hebben dan zetten we de midi recorder aan en dan gaan we gewoon pingelen. Drumloopje eronder. Of eventueel eerst drumloopje maken dat gewoon hele tijd afspelen, 10 minuten a kwartiertje los en dan maar eens gaan knippen, kopieren en plakken.

en dan krijg je zo'n demo net als wat ik toen had gepost. Daar ff lyrics bij en je hebt een nummer...

Alles waar ik echt zeker van weet daar kunnen we niks mee dat gooien we weg. rest bewaren we.

We gebruiken midi omdat we dan nog kunnen zien wat we speelden. Gaat niet met audio...

na de midi te hebben gemaakt maken we ene audio versie met beter geluiden etc... dat kunnen we hier posten (of we kunnen het laten wegrotten wat meestal wel gebeurt...) en tja. Klaar.

Meestal probeer een fundamentele 'beat' te maken en dan meteen erachteraan een bassline. Die speel ik vaak met het handje in en dan ga ik vervolgens spelen met de clockshif knop.. De rest is random..

Ja, zo heb ik ook jaaaren gewerkt...Probleem was echter dat ik steeds bleef steken op het punt dat

inderdaad, het komt maar zelden voor dat ik er echt werk van maak om een nummer af te maken omdat ik daar dan tegenop zie en ondertussen alweer met nieuwe ideeën bezig ben.

Ik denk dat ik het ook maar eens een keer anders ga aanpakken.

Hebben jullie dat dan ook dat wanneer je echt vette dingen gemaakt hebt, niet van de knopjes kan afblijven, en dus op het einde alles verklooit? Leren tevreden zijn is volgens mij ook een kunst ! :)

Origineel geplaatst door maxdox
Hebben jullie dat dan ook dat wanneer je echt vette dingen gemaakt hebt, niet van de knopjes kan afblijven, en dus op het einde alles verklooit? Leren tevreden zijn is volgens mij ook een kunst ! :)

ik ben het aan het afleren... wat goed werkt is, als je wat leuks bedacht hebt en lekker bezig bent,
gewoon ff 10 minuutjes pauze nemen, ff wat anders doen en het dan terugluisteren. Vervolgens alle
overbodige zooi weer weglaten...

equate

Origineel geplaatst door maxdox

Hier net zo... dan ga ik de dag later verder en dan verneuk ik het weer... leren tevreden zijn idd. Maar eerst maakte ik ook een loop en maak er dan steeds meer loops bij, maar dat werkt idd niet. Ik ben nu ook bezig zoals equate werkt.. stukje bij beetje er iets bij laten komen en zo werken naar het klaarkom gevoel..

1. bepalen welke stijl het wordt
2. een dag lang alleen maar patches en samples maken/bewerken die bij elkaar passen en geschikt zijn voor de gekozen stijl
3. de dag erna (ofzo) beginnen aan de beat/melodie met een frisse set geluiden
de geluiden kan je natuurlijk ook gaandeweg nog aanpassen

in theorie lijkt me dit ook wel een goed plan :P

Man, ik heb 1001 verschillende manieren van werken
...
en ik zou iedereen dan ook willen meegeven om te proberen op zo veel mogelijk verschillende manieren met geluid om te gaan, dit komt de creativiteit alleen maar ten goede uit.
Persoonlijk vind ik nix zo saai als altijd in hetzelfde patroon te werken,... we zijn tenslotte toch allen bezig met muziek en niet met bandwerk (...op sommige dance-trax na)

Als uitzondering is er dan nog de mastering, wat in mijn geval wel bandwerk is

...C ya

Origineel geplaatst door JazzMann

Persoonlijk vind ik nix zo saai als altijd in hetzelfde patroon te werken,...

Nou ja, wat is saai...? Het gaat er toch om dat je op een manier muziek maakt die voor
jezelf werkt... Het kan dat best zijn dat dat dan volgens een bepaald patroon is. Begrijp me
niet verkeerd: het leuke aan elektronische muziek maken vind ik nog altijd dat je kunt
doen en laten wat je wilt, en je je niet per definitie aan regels hoeft te houden.
(wat je bij een band *soms* wel hebt).

Aangezien ik bijvoorbeeld zelf vrij perfectionistisch ben aangelegd, werkt het voor mij het beste
om me eerst op het globale gevoel en de structuur van een nummer te concentreren,
en daarna pas op de "fine tuning". Anders verzand ik in oeverloos gepiel en schiet ik muzikaal
geen meter op...

Voor jouw zijn er 1001 manieren om te werk te gaan, dat is dus jouw "patroon" ;)

equate

en als het nu JOUW stijl is.. waar begin je dan... elke keer als ik me probeer te voegen in een stramien gaat het fout. zowel 'modern' als 'drum 'n bass' als wat dan ook. kol*rezooi!
wat een torment is muziek maken, voor mij, toch ook..=(

kheb verschillende manieren van werken, de ene keer begin ik met een kewl loopie, dan weer s met een bass lijntje, of dan weer met een ijzersterk melodie, tis altijd verschillend.

wat bij mij wel bijna altijd hetzelfde is dat ik nummer veels te snel omgooi naar iets anders. bijv. kben met een trance nummer bezig en dan ga ik alles weer om gooien om er een techno nummer van te maken, maar dat ben ik mezelf een beetje aan t afleren want door dat ik soms wel s een nummer 4 of meer keer helemaal omgooi duurt het zo lang om een nummer af te krijgen. je ben dan ook constant met hetzelfde ideetje bezig en dat word je op een gegeven moment ook zat.

ligt aan mijn karma en aan de stand van de planeten hoe ik werk..

nee, de ene keer is het een bepaald geluidje wat interresant is. andere keer een melodietje die ik in speel. soms combineer ik twee waardeloze nummers tot een boeiend nummer.

maar verschilt elke keer weer eigenlijk

ik had idd ook het probleem dat ik, wanneer ik iets koels had, weer aan knoppen ging draaien en zo de boel verneukte. mijn oplossing is dat ik overal gewoon loops van maak. (audio dus) werkt voor mij iig goed.

Tsja, dat omgooien heb ik ook: ga ik van een trancy nummer plotsklaps naar een hele ruige track doordat ik geinspireerd werd door de distortion op de synth. Vervolgens een hele relaxte beat eronder, en ik heb weer iets heel deeps wat ik dan uitbouw. Na 4 jaar spelen met al mijn spullen echt iets van 8 keer ofzo iets opgenomen. Maar natuurlijk wel heel veel geleerd. Nu nog tevreden leren zijn, zoals sommigen al opmerkten...

Back