send/return

ruudvee

Ouwe rot
Heb een nieuwe mixer, zie sig.
Nu dacht ik er simpel een compressor limiter aan te hangen via de send / returns.
Dit lukt dus voor geen meter.
De handleiding heeft wel 2 schema's over hoe ik het moet doen, maar dat werkt niet.
De compressor krijg ik alleen maar mono op het rechter kanaal.

Nu zie ik bij Insert i/o
tip: output
ring: input
sleeve: groud

Moet ik nu een speciale kabel solderen ?
Als ik een koptelefoon in de auxen plug hoor ik alles links en niet rechts.

Zijn auxen nooit stereo ?

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen, want dit is nieuw voor mij.

Je haalt twee dingen door elkaar: aux en insert. Het is niet erg gebruikelijk om een compressor op een aux aan te sluiten. Dat zal ik in jou geval dus ook niet aanraden.

Voor een insert heb je een insertkabel nodig: stereo jack aan de ene kant, en 2x mono aan de andere kant. De ene mono plug is de input voor je compressor, de andere de output. (Om een stereo kanaal aan te sluiten heb je dus twee van deze kabels nodig). Zo'n kabel kun je bij iedere lokale stekkerboer vinden.

Nog steeds niet goed.

Ben nu wel zo ver dat ik via 2 send auxen (de compressor is stereo, duh...) het audio signaal de compressor in krijg.
Maar dan.....
De outputs van de compressor heb ik met 2 jack kabels verbonden met de returns.
Maar waar ik ook aan draai, de compressor gaat niet mee doen met het audio signaal.

Toen ik vroeger mijn compressor aansloot op een hifi versterker, zette ik hem op de tape monitor in /out's en klaar.

Snap er niks meer van.

Origineel geplaatst door ruudvee
Nog steeds niet goed.

Ben nu wel zo ver dat ik via 2 send auxen (de compressor is stereo, duh...) het audio signaal de compressor in krijg.
Maar dan.....
De outputs van de compressor heb ik met 2 jack kabels verbonden met de returns.
Maar waar ik ook aan draai, de compressor gaat niet mee doen met het audio signaal.

Toen ik vroeger mijn compressor aansloot op een hifi versterker, zette ik hem op de tape monitor in /out's en klaar.

Snap er niks meer van.
Ik nou niet helemaal meer wat je wilt. Wil je INSERTS of AUX gebruiken? Voor aux moet je dus GEEN insert kabels gebruiken.

Wat bedoel je met "de compressor gaat niet mee doen met het audio signaal"? Dat de compressor helemaal niets doet? Geen input? Geen gain reduction?

Wat voor compressor is 't eigenlijk?

Mijn compressor is een TC electronic c300.
Aan jouw reply te zien snap ik het verschil niet tussen aux en send.

Als ik aan de auxen draai, zie ik wel de meters uit slaan op de compressor, dus ik ben al 50% op de goede weg lijkt mij.
Maar hoe krijg ik het gecomprimeerde signaal nou weer de mixer in.

Een PDF van mijn mixer staat hier:
http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/pa/dutch/mixers/MG16_6FXNL.pdf

Inserts worden gebruikt om effecten op individuele kanalen te zetten. Op pagina 23 van de manual zijn deze aansluitingen aangegeven met nummer 2. Deze aansluitingen zijn bij uitstek geschikt om een compressor aan te sluiten. Het aansluiten is heel makkelijk, je gebruikt hiervoor een insertkabel (zoals ik hierboven heb uitgelegd).
-Steek de stereo-plug in de insertaansluiting op de mixer
-één van de twee monopluggen is de output van de mixer, en dus de input voor je compressor. Volgens mij is dat rood, maar dat moet je maar even proberen.
-steek deze monojack in de linker input van je compressor
-steek de andere monojack van de insertkabel in de linker output van je compressor. Hiermee gaat het signaal dus terug naar je mixer.

Herhaal dit voor een tweede kanaal om het stereo te maken.

Aux wordt meestal gebruikt voor meer globale effecten, zoals reverb en delay. Compressie kan ook wel, maar is niet erg gebruikelijk. De aux output van een mixer heet "send" en het weer ontvangen van het signaal heet de "return". Hiervoor gebruik je gewone monojacks. Dus monojacks vanaf de aux-send van de mixer naar de input van je effect processor, en ook twee monojacks vanaf de processor-output naar de mixer-return.

Ik hoop dat je er nu uit komen kan :).

Protohuman, bedankt voor je heldere uitleg.

Je laatste uitleg had ik al geprobeerd, maar waar ik ook aan draai, ik zie wel de meters op de compressor uitslaan maar hoor het niet terug op de main output.

Protohuman, bedankt voor je heldere uitleg.

Je laatste uitleg had ik al geprobeerd, maar waar ik ook aan draai, ik zie wel de meters op de compressor uitslaan maar hoor het niet terug op de main output.
Ja, een insert is voor één kanaal. Maar meerdere kanalen kan wel. Dan gebruik je weer een andere output van je mixer :D.

Stuur de kanalen die je wilt compressen naar Group 1&2 op de mixer. De aansluitingen met 't label 4 op pagina 23 geven de output van de Groups. Steek twee monojacks in group output 1 en 2. Deze jacks zijn de input voor je compressor. De output van de compressor prik je vervolgens weer op een stereokanaal van je mixer.

Zet op je mixer het knopje "to st" boven de group 1-2 fader wel uit. Anders hoor je namelijk zowel het droge als het gecompreste signaal.

Succes er mee!

Het gaat al beter, maar hoor nog steeds een phaser achtige klank als ik de schuif van de compressor open zet.
Lijkt dus toch nog of het signaal er extra bijgemixt wordt.
Toch staat de to st knop uit. :confused:

Het gaat al beter, maar hoor nog steeds een phaser achtige klank als ik de schuif van de compressor open zet.
Lijkt dus toch nog of het signaal er extra bijgemixt wordt.
Toch staat de to st knop uit. :confused:
Stuur je het kanaal van de compressor misschien weer terug naar de zelfde groep?

Back