strakke underworld sound

Ik vond het wel een beetje zielig voor de dj die na Underworld ging draaien, want iedereen liep na het optreden de zaal uit. (ow sorry dit is offtopic)

senk u for all te information. ben al een hele tijd aan het studeren ?!? geweest op die internet sites. staat veel op. en nu ga ik maar eens een beetje aanprutsen. weet iemand hoe ze aan die strakke basjes komen. is dit hetzelfde concept ?

ze hebben een heel speciale boom in de achteruin en daar groeien strakke basjes aan. Die hoeven ze alleen maar te plukken en klaar is kees! ;)

ok ff serieus...benodigdheden voor strakke basjes (en andere leuke geluiden):

1x synthesizer
1x compressor
1x getalenteerde producer

Dit alles goed mengen en een jaar of tien (ja ja, de Underworld zoals we die nu kennen bestaat al weer bijna tien jaar!) laten inwerken...voila.

Origineel geplaatst door King of Snake
ze hebben een heel speciale boom in de achteruin en daar groeien strakke basjes aan. Die hoeven ze alleen maar te plukken en klaar is kees! ;)

ok ff serieus...benodigdheden voor strakke basjes (en andere leuke geluiden):

1x synthesizer
1x compressor
1x getalenteerde producer

Dit alles goed mengen en een jaar of tien (ja ja, de Underworld zoals we die nu kennen bestaat al weer bijna tien jaar!) laten inwerken...voila.

dank je !! kan ik echt heeeeeeeel veel mee. not ! ;):gaap: ;)

klinkt misschien heel bot. zo is het niet bedoeld, maar ik heb zoiets van, als je reageert dan doe je dat niet om het reageren zelf maar ook voor de ander om er iets aan te hebben.

dus zou je misschien iets concreter kunnen zijn ? hoe gebruik je bijvoorbeeld die compressor (instellingen tips) en hoe verwerk je die bassen in je mix ???

thanx alvast !

onderschat ook niet het juiste afstellen van het zaalgeluid....9 van de 10 keer is de locale geluidstechnicus dronken, stoned of allebei, en in ieder geval doof! ..als je dus je eigen geluidstechnicus bij je hebt, of je kan van een goede technicus gebruik maken, dan kan dat werelden van verschil maken..nl dat de sound die uit je mixer(s) komt ook daadwerkelijk ongeveer hetzelfde klinkt in de zaal...

Origineel geplaatst door olaf

dank je !! kan ik echt heeeeeeeel veel mee. not ! ;):gaap: ;)

klinkt misschien heel bot. zo is het niet bedoeld, maar ik heb zoiets van, als je reageert dan doe je dat niet om het reageren zelf maar ook voor de ander om er iets aan te hebben.

dus zou je misschien iets concreter kunnen zijn ? hoe gebruik je bijvoorbeeld die compressor (instellingen tips) en hoe verwerk je die bassen in je mix ???

thanx alvast !

Sorry, ik probeerde eigenlijk gewoon op een lollige manier te zeggen: deze gasten zitten al tien jaar in "het vak" en hebben duidelijk een hoop talent en goede spullen, en ik denk dat dat alles een belangrijker reden is voor het feit dat ze van die lekkere geluidjes maken dan dat het een bepaalde techniek is.
Ikzelf ben ook echt nog niet lang genoeg met muziek maken bezig om al concrete tips te kunnen geven, niettemin zet de muziek van Underworld (en andere goede artiesten natuurlijk) me er steeds weer toe te proberen mezelf te verbeteren. (wil alleen nog niet zo lukken! ;) )

Dit is de huidige opzet van Underworld bij Live-optredens

MIXERS Mackie 32×8 mixer, Mackie 24x8 mixer, Midas console, Pro Acoustic HQ 70 DJ mixer

SAMPLERS Akai MPC2000, Akai S3000, Akai S3200XL, Akai S6000, Een paar software Samplers

SYNTHS/DRUM MACHINES ARP 2600, Clavia Nord Lead 3, Korg 03R/WMinimoog, Quasimidi Technox, Roland TR-909, Yamaha DX7

EFFECTEN Boss noise gate, BSS DPR 502 2-channel noise gate, Drawmer noise gate, Korg DL800R delay (2), Neve preamps and limiters, Roland VP-330 vocoder, Sony HR-MP5 multi-effects (2 Keer), TC Electronic FireworXMICS Beyer M88N Electro-Voice, ND-757bCole ribbon, micSoundfield mic

Had ik deze apparatuur ook maar

;{ ;{

Zijn er trouwens mensen die zoiets als underworld willen opzetten?

Sjemig een hele waslijst zeg. Roadie van hun geweest of zo? ;)

Maar zoveel compressie hebben ze niet. Of stoppen ze alles zo strak in hun samplers dat het er al clippend en al uit komt?

Maar volgens mij hebben al hun samplers ook we alle outputs naar de mixers (anders heb je niet van die grote mixers nodig, 58 kanalen en 12 bussen !!!).

Origineel geplaatst door bambamstudio
alleen een kick maakt geen nummer.................

ken je het nummer Pilldriver van Protectors of Bass?
alleen een 909 kick met wat effect erover... werelds!!!
(er zijn trouwens wel meer nummers gemaakt met alleen een 909kick)

Origineel geplaatst door fuse
Maar zoveel compressie hebben ze niet. Of stoppen ze alles zo strak in hun samplers dat het er al clippend en al uit komt?

Maar volgens mij hebben al hun samplers ook we alle outputs naar de mixers (anders heb je niet van die grote mixers nodig, 58 kanalen en 12 bussen !!!).

Ze zullen idd de geluiden gecompressed/geleveled/ge-eq'ed in de sampler gooien. Althans, dat zou ik ook doen, het scheelt nogal wat apparatuur om mee te nemen!

En over dat compressieverhaal; wat ik gasten vaak zie doen is de basskick en snare mono naar de compressor sturen, (dus links kick en rechts snare). Daarna de synthbas apart compressen, en dan pas de drums en die synthbaslijn door de multiband compressie; dus los van de hihats strings of whatever, zodat de beat en bas -drager van de song- staan als een huis. Dit werkt wel moet ik zeggen 8P

En af en toe lijkt het wel alsof ze bij trance/techno/house een basskick kanaaltje -die je niet hoort- naar de sidechain gooien van de compressor waar dan strings e.d. doorheen gaan; om dat pompen en zuigen te krijgen. En meestal op de strings of ander langslepend geluid omdat je het dan goed hoort. Daft Punk doet dat zeer zeker

Compressede samples bedoelde ik eigenlijk ook. (zei het alleen niet zo :) )

Maar dan nog, elke zaal is weer anders. Dan zullen ze wel en een goede audio meneer hebben en lang soundchecken.

Maw. het geheim is dan ervaring. Toch? :)

Origineel geplaatst door King of Snake
deze gasten zitten al tien jaar in "het vak" en hebben duidelijk een hoop talent

*LOL*

Precies waar we op zitten te wachten...een Underworld-clone.
Ga je 'Bierbierbierbier' zitten schreeuwen in je tracks ipv 'lagerlagerlager'? :biertje:

Ik sluit me op een eerdere reactie aan: creeër je eigen sound en doe je eigen ding.
Er is niets mis mee op je te beinvloeden door anderen (maar waarom in g*dsnaam Underworld? ;) ) maar probeer geen electronisch coverbandje te worden.

Enne... dat afstellen van een compressortje komt later wel. Probeer eerst maar eens muziek te maken.

R.

Kicks:
Ehm... om meer snelheid in een ritme te krijgen gebruik ik vaak een 2e bassdrum waar het laag uit ge EQ'd is.
En dan programmeer ik hem als volgt bijvoorbeeld:
("K" is de volle kick, de "k" is de kick zonder laag, een puntje is geen geluid, resolutie is 16en...)
K . k k K . k . K . k . K k . K K . K k (dit is 1 4kwartsmat, ik hoop dat het overkomt.)

Je krijgt dan een hele kick met een 2e kick die er doorheen "klappert" Vind dit zelf wel leuk klinken, en als je een nummer hiermee begint, dan kun je er bijvoorbeeld een heel licht hihatje overheen zetten.

Ik heb zelf (nog) geen compressor (iemand eentje te koop voor een redelijk prijsje misschien?!?!) maar als ik in wavelab VST dynamics eroverheen haal op 4:1 met een treshold van een db of 10, 15 dan wil ie wel. Meestal geef ik ook een sterke piek mee in het midden zodat de kick wat meer punch krijgt.

Bassen:
Nog niet zo lang geleden kwam ik erachter dat door de bass minder laag mee te geven, de kick meer ruimte kreeg, en de bas wat aggressiever werd. In combinatie met, again, de midsweep zet ik de basslijn net iets boven de kick.

Andere percussiegeluiden doen het ook goed (gewoon uit de GM-drumkits soms.)

[half offtopic]
En ja, ik heb wel eens zitten denken om iets underworld-achtigs te beginnen, maar je klinkt gewoon meteen underworld als je zoiets begint. Of je moet echt van hele goede huize komen (fischerspooner bijvoorbeeld, het lijkt wel of die gesponsord wordt door een fabrikant van chorus-bakjes...)
[/half offtopic]

[totaal offtopic]
Ik wilde ook electro gaan maken, en een vriendin van me wilde wel wat inzingen / spreken, maar ja, dan ben je meteen een regelrechte " miss Kittin and the Hacker " - kloon.
Dus... Het is moeilijk om unique te worden. :)
Maar komt wel goed (hoop ik)...
[/totaal offtopic]

-C-

Origineel geplaatst door funxiun
*LOL*

Ga je 'Bierbierbierbier' zitten schreeuwen in je tracks ipv 'lagerlagerlager'? :biertje:

Heh, ik zat trouwens meer te denken aan " Amstel Amstel " en dat tijdens een gig in de heineken music hall...

:biertje:

Zoekt en gij zult Uw eigen sound vinden, dat lukt alleen niet door mensen te gaan kopieren.
Maar wel door jaren lange ervaring en doen doen doen en nog eens doen en niet zitten filosoferen over hoe iets in elkaar zit, als iets werkt werkt het en zo niet dan op een andere manier doen.

Hou je ook niet vast aan de apparatuur die iemand gebruikt want dat zegt helemaal niks over de kwaliteit van de muziek, zoek iets waarvan JIJ denkt wat je nodig hebt, niet omdat iemand anders het ook gebruikt.
Moogs, arp's, weet ik het wat heb je geen reet aan als je er niks mee kunt, maar als jij weet hoe je met een casio homekeyboard aan de gang moet en er iets goeds mee doet heb je er veel meer aan.

Origineel geplaatst door funxiun
Probeer eerst maar eens muziek te maken.

dat kan hij zeker wel...

ik ken underworld niet echt maar ik zag een keer een live optreden op tv en toen begon ik me toch een partij te ergeren aan dat irritante geblèèr erdoor...

Je moet wel weten hoe die ander het doet, om juist het tegenovergestelde te kunnen doen. ;)

Denk wel dat we een beetje afdwalen van de orginele vraag.
Het gaat niet zozeer om de muziek maar om de 'sound' in een zaal.

Dat je weet hoe strak de compressie op je samples moet zijn zodat het in de meeste zalen goed klinkt.
Of dat een MPC altijd werkt en een computer niet werkt omdat hij kan crashen.

Origineel geplaatst door da goose
Zoekt en gij zult Uw eigen sound vinden, dat lukt alleen niet door mensen te gaan kopieren.

ja, ja, ja.... het lijkt wel of ik hier bekeerd word ;)

ik ben inderdaad echt op zoek naar een nieuwe sound. kijk veel om me heen, luister veel om me heen, pruts veel en laat me leiden door mijn innerlijke, etc.. etc.. maar ik vond die sound gewoon lekker strak en het lijkt me lekker om eens een keer zoiets lekker te laten lopen, basje, kickje, etc, en dan kijken waar je eigen sound heen gaat. gewoon als inspiratie, zeg maar.

en dat aanbod van die compressor, basicsys, als jet het niet erg vind wil ik daar zeker een keer gebruik van maken. lijkt me tof om te zien hoe je dat precies zo instelt.

:biertje:

afgeven op heiniken musichall

afgeven op heiniken musichall

Origineel geplaatst door olaf
laatst naar concert van underworld geweest. hoewel veel mensen afgeven op de heineken music hall vond ik het .................... ????????
Heiniken musichall heeft de beste acoustiek van europa dus , wat.......???:stupid

Back