Uniek en Origineel zijn

Uniek en Origineel zijn

• Ik wil Origineel blijven en doe alles zelf

Stemmen: 6 18,8%
  • Het maakt me niet uit als het maar klinkt

Stemmen: 15 46,9%
  • Lekker experimenteren en met iets nieuws proberen te komen

Stemmen: 11 34,4%
  • Presets,Samples en incasseren

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    32

Kevin

Tis niet te gleuven
Beste mede 'producenten' ff een eerlijke vraag in de vorm van een enquete met gaarne een eerlijk antwoord!
Aangezien we hier allemaal van muziek houden (maakt niet uit wat) in hoeverre zijn wij /ben jij Origineel en Uniek?
Jat je veel Samples maak je je eigen geluiden op je Synths of hou je het bij de Presets en Filter draaien of trek je een bonk sysex van een ander van het net af?
En houd je je eigen aan een vast patroon (dus commercieel gericht of maakt niet uit als het maar goed klinkt)
Laat me even jullie menig/opvatting horen over dit onderwerp.

:W

Ik zal meteen beginnen en stem dus om lekker te experimenteren vind ik het leukste wat er is beetje programmeren en vreemde dingen uit te proberen en kijken of het werkt!
Het maakt me niet uit of het commercieel is of niet ik kijk op het einde wel wat er uit komt,ik ben hier namelijk niet mee begonnen om poen uit te kunnen trekken (is wel leuk natuurlijk maar niet het belangrijkste)

Ik hou van ouwe achterhaalde muziek. Dit probeer ik dan ook (af en toe) te maken. Vernieuwend ben ik dus absoluut niet bezig, maar ik maak me geluiden ed het liefst wel zelf.

Als ge maar schik heb he ;)

op punt 1 en 3 kan je allebei stemmen.
Ik experimenteel met alle soorten stijl en heb volledig lak aan de gangbare hypes, grillen, muziekstijlen e.d.
ik maak soms wel gebruik van stijlen, omdat ik me anders niet aan andere mensen duidelijk kan maken.
er is nu eenmaal een soort 'vorm' nodig anders kunnen andere luisteraars je niet begrijpen. Maar het is voor mij een straf om in een vorm te werken, het liefst zou ik gewoon alles maken wat ik hoor, wat ik ook in het verleden gedaan heb.
Maar niemand kan dan je muziek begrijpen... dat is klote.
origineel zijn is wat je bent, als je niet origineel bent of een uniek persoon dan zal je muziek dat ook uitstralen ben ik bang. Wie niet origineel is kan ook niet experimenteren, denk ik..iemand die al precies weet wat hij of zij is kan aan de lopende muziek werken maken.
Ik hoor graag vernieuwende muziek, en het maakt me niet uit of het uit een cassette recorder komt en geen 'vorm' heeft, of dat het met goede apparatuur gemaakt is en perfecte geluids kwaliteit heeft.
Het unieke zit altijd diep verborgen, waarin weet ik niet, maar het schijnt door alles heen...
.

Ik denk dat ik een mix van beide hanteer als het gaat om standaard en vernieuwend.
Sommige stijlen hebben nu eenmaal een bepaalde klankkleur die goed werkt, en dan
denk ik even extreem....je gaat geen gabberkick in club gebruiken en geen mooie
melodielijnen in techno.

Maar daarbuiten probeer ik wel mijn eigen ding te doen, soms iets heel anders, soms
geinspireerd door platen/tracks die ik gehoord heb.
Ik denk dat er in dance sowieso veel onstaat door een inspirerende factor van een plaat.
En dat is ook niet erg, mits je maar je eigen ding doet en geen clone zit te maken met
net even 2 toontje anders.

Het belangrijkste, het moet van mij zijn, het moet mij een lekker gevoel geven als ik er
mee bezig ben.
Ik zal nooit (of heel moeilijk) iets kunnen maken waar ik niet achter sta om het puur te
doen omdat het in is.

moeilijk moeilijk. Ik moet zeggen dat ik ook voor de gulden middenweg ga. Ik jat regelmatig sampletjes, en gebruik gulzig presets, maar ik bouw ook weleens zelf sound, of ga ook zelf wel eens inventief met sample editing aan de gang. Dan heb je nog nummers...ik ben soms wel experimenteel bezig, maar zo'n "sessie" haalt t eigenlijk nooit tot een song. Ik denk niet dat ik echt vernieuwende muziek maak, maar daar kan ik niet mee zitten, ik maak wat ik lekker vind. En ik probeer er zeker mijn eigen draai aan te geven, en niemand te "biten".

Ik krijg al een bepaald idee :)
Het is ook moeilijk om alle dingetjes in een vakje te stoppen dan zou ik namelijk wel 20 van die opties in kunnen vullen.

Maar het gaat er dus om of je een jongen van gemak bent en wilt scoren,of dat je lekker freakt op je Synths (Hard of Soft) en zelf iets probeert te maken.
Want als je nu eens in die Trancewereld kijkt dan wordt je doodgegooid met die Gedetunede Zaagtanden en die ''Klubbheads'' Bass ben ik ook al spuugzat,er zijn gewoon mensen die veel dingen uitmelken en dat vind ik jammer ook al is het begrijpelijk (vooral als je je brood er mee verdient) Ik zou gewoon heel graag vernieuwende dingen horen en ik weet dat dit kan (er wordt ook veel tegengehouden door platenmaatschappijen omdat het niet ''mainstream'' is.
Maar goed misschien komt er een dag dat de zon weer gaat schijnen ;)
(Het is overigens niet de bedoeling dat ik hier nu de complete Trance scene afkraak hoor,al komt dit misschien nu wel zo over)

Origineel geplaatst door Kevin
Want als je nu eens in die Trancewereld kijkt dan wordt je doodgegooid met die Gedetunede Zaagtanden en die ''Klubbheads'' Bass ben ik ook al spuugzat,er zijn gewoon mensen die veel dingen uitmelken en dat vind ik jammer ook al is het begrijpelijk (vooral als je je brood er mee verdient) Ik zou gewoon heel graag vernieuwende dingen horen en ik weet dat dit kan (er wordt ook veel tegengehouden door platenmaatschappijen omdat het niet ''mainstream'' is.

Zegt het voort, zegt het voort! :okdan:

Vernieuwend hoeft van mij niet. Sterker nog, ik vindt de muziek van de jaren 80 vaak veel interessanter.
Sommige mensen willen altijd vernieuwing. Maar waarom. Goed=goed. En dat geldt voor elke style.

"all has been said and done before"
presets zijn er niet voor niks vind ik , dus ik gebruik ze ook als t toevallig net dat geluidje in me hoofie is :P
Zo ook met sampletjes, soms rip ik wellis van een vinyltje of cd een leuk tikje of hatje opdat ik die dan weer wel op geheel eigen wijze in me track probeer te verwerken.(dan wel of niet geinspireerd natuurlijk door verschillende andere muziek en plaatjes) Verder programmeer ik ook heel veel eigen sounds in me modular en in softsynths. soms geheel nieuwe geluiden programmeren soms ook gewoon het veranderen van een preset zodat ze zo klinken als mijn grazy mind ze al hoorde voor die bepaalde track. Hoor ik een geluid in me nummers dat er nog niet is of niet in mijn banken zit dan maak ik die :) en soms dan ben ik het ff beu en dan maak ga ik gekke draden combi's maken waardoor het toeval een handje geholpen wordt :P:D:)

Hmmm de uitslag verbaasd me,

aangezien 80 % van de geposte tracks hier bestaan uit kant en klare samples en loops enigszins bewerkt met bv Reason of ander softsynths/samplers...

Ik geloof dat de laatste optie van de enquete hier meer op zijn plaats is, ook al aangezien alle remix tracks hier...

Het is maar net waar ik zin in heb, soms gewoon rechttoe-rechtaan nummers zonder ingewikkelde dingen, soms zit ik uren te prutsen aan een geluid, soms probeer ik alleen maar vage dingen te combineren, het is maar net waar ik zin in heb.

Ik probeer zo origineel mogelijk te zijn en een echte style te creeeren.

Het liefste maak ik alles zelf(presets en samples)

want dat geeft je nou eenmaal meer voldoening als je een track heb gemaakt.

Het maakt me niet uit als het maar klinkt...

Het maakt me niet uit als het maar klinkt...

Ik heb ook geen werkwijze en wil gewoon alles kunnen doen met geluid

Op m'n XP-80 gebruik ik als basis altijd een preset, simpelweg omdat dan bepaalde instellingen - die je bijna altijd nodig hebt - al aan staan / goed staan. Soms doe ik wat kleine aanpassingen (als je de gebruikte waveform(s) verandert, heb je in principe al gelijk een 'nieuwe' patch... nou ja, dan is het iig niet meer te herkennen als preset :D)
...en soms zit ik zoveel te klooien dat het gewoon iets heel anders wordt en dan beschouw ik het als een zelfgemaakte patch

Ieder geluidsbron of het nu een sample of een synth is kan inspirerend werken.
De ene keer een baslijn, de andere keer een loop of een synth.
Ook met effecten expirimenteren kan leuke resultaten leveren.

Soms loopt het op totaal iets anders uit dan de bedoeling was, maar laat het lekker op z´n beloop gaan daar waar het op uit komt.
Dan blijf je er ook de meeste plezier in houden en dat is belangrijk.
Zou immers zonder zijn als het en frustatie zou worden.
l

Vaak vind ik persoonlijk een transparante mix met dynamiek misschien nog belangrijker dan het nummer zelf..

Als een mix dynamiek, dus harde en zachtere(break) gedeelten heeft, is het interessanter om naar te luisteren want je hebt dan een soort klankschilderij met verschillende lagen erin.....dat houdt het eeeh ja interessanter dus..

Nu kijk je naar een gemiddeld trance/dance nummer op bv dit forum en dan zie je dat iedereen een maximer oid gebruikt om gewoon alles zo hard mogelijk uit te sturen...zonder enige dynamiek dat is vaak erg vermoeiend om naar te luisteren...

Back