Wat zijn jouw ´legendarische´ favorieten?

Auxillary

Ouwe rot
overleden lid
Nou, ... daar zat ik dus zaterdagmorgen, bakkie koffie, lekker zappend TV kijkend. Toevallig bij MTV wat clip classics aan het kijken. En toen....... 19 van Paul Hardcastle. Terugdenkend aan die tijd dat deze plaat uitkwam was hij verdomd revolutionair. De vocals die met de sampler ´geknipt´ klonken zeg maar. En natuurlijk ook het onderwerp: de Vietnam oorlog en de gevolgen daarvan voor veel jonge soldaten bij terugkeer in de States. Een nummer dus dat op meerdere punten ´anders´ was de toen geldende muziek ´normen´. Ik bedoel dus dat deze plaat op meerdere terreinen voor mij de term legendarisch krijgt. Gebruik van samplers en het thema.

Zo vind ik Blue Monday ook een legendarische plaat. Een compleet electronisch nummer, dat totaal tegen de draad in op 12" werd uitgebracht (een lengte van 6,5 minuten geloof ik me te herinneren) en toch in een commerciële TOP40 (hoe korter de nummers hoe beter) op nummer terecht kwam.

Er zijn wel meer ´favorieten´ threads geweest maar ik vraag deze toch dus opnieuw. Wie van jullie kent nog meer van dit soort nummers, favorieten? Nummers die op meerdere punten anders, bijzonder, legendarisch waren voor jou dan? Oh, en lege ook even uit waarum, hehehe!

Ik ben benieuwd.

Eric

moeilijk... als het gaat over muziek die ik bewust heb meegemaakt toen het uitkwam, moet ik naar de jaren 90 kijken... nou ja voor mij is dan de opkomst van dance/trance wel 'legendarisch' geweest (nu niet meer), die nummertjes zoals snap - rhythm is a dancer en dance 2 trance - power of american natives... vond ik toen wel futuristisch klinken als 12 jarig mannetje :)

Zoolook vind ik ook wel een legendarisch nummer. Op zo'n manier elektronische muziek verbinden met Afrikaanse ritmes terwijl in die tijd ook in Detroit ook House aan't ontstaan was

Don't push me van Grandmaster Flash was voor het grote publiek ook wel legendarische ontmoeting met de Rap

En Papoea New Guinea van FSOL is ook behoorlijk legendarisch als nieuwe generatie abstracte elektronische muziek

Vraag ik me even af wie de 'officiele' uitvinder is van de D&B. Degene die dat bedacht heeft is ook best wel invloedrijk geworden

Origineel geplaatst door fuse
En Papoea New Guinea van FSOL is ook behoorlijk legendarisch als nieuwe generatie abstracte elektronische muziek

Damn hoe kan ik Future Sound Of London nou vergeten!? Ja dat is ook een SUPER nummer wat mij betreft. Van dit nummer kreeg ik toen echt regelmatig kippevel. Dat nummer heeft gewoon iets wat niet goed te benoemen valt maar daardoor een wereldnummer is.

Tja en van Jean Michel Jarre is eigenlijk bijna alles wel goed. Die man is eigenlijk op zich al legendarisch vind ik. Ik bedoel daar mee dat niet zozeer één bepaald nummer erboven uit staat maar meer zijn gehele stijl/muziek.

Eric

Met alle respect en ter verduidelijking. Ik bedoel echt nummers die voor jou op meerdere fronten ´beter, mooi, legendarisch, kippevel veroorzakend, etc.´ zijn. Niet nummers die je wel geinig vindt, hehehehe. Ik zou graag weten wat de leden mooie, beter gezegd ´speciale´ nummers vinden. En waarom dus!

Favoriete nummers kan ik zo wel een top 100 geven, maar van die hele speciale nummers die op meerdere fronten een betekenis hebben, nou een stuk minder eigenlijk.

Ik hoop dat jullie beetje begrijpen wat ik bedoel duidelijk te maken.

eric

oh op die tour... Shpongle - And The Day Turned To Night :halleluja
blijft toch wel 1 van de meest bijzondere tracks die ik ken... de kwaliteit, de enorme hoeveelheid details, het fluitspel en de moddervette breakbeats & effecten, zo'n unieke track gewoon!
track duurt zo'n 20 minuten, 2 fragmentjes van 1 min voor de geinteresseerden: http://people.zeelandnet.nl/rverpl/shpongle.mp3
naja je moet ervan houden he :D

Girls on film - Duran Duran. Die videoclip.. En het geluid! Geweldig.

Gave thread...en een die voor wat ik wil melden vooruit loopt op de zaken, want...
volgende week op 3fm, de hele week....90s week!

Voor mij is dit eigenlijk niet een nummer, maar een LP. Ik had al wat elektronische muziek gehoord die mij integreerde (Kraftwerk - The man machine, Orchestral manouvers in the dark, Ultravox), maar de eerste elektronische LP die mij echt die kant op trok was:

Cabaret Voltaire - The covenant, the sword and the arm of the lord. (1985)

Was zijn tijd ver vooruit, en klinkt zelfs nu nog verfrissend. Hypernerveuze jaren 80 electro-funk. Vanaf dat moment ging ik platen kopen van acts als Front 242, Skinny Puppy en Nitzer Ebb. Later ook detroit Techno die ook een sterke Cabaret Voltaire insteek hadden.

Een soortgelijke plaat, die mij deed interesseren in industriele en avant-garde muziek was:

Einsturzende Neubauten - 1/2 mensch (1984)

Mijns insziens zijn dit wel de twee platen die mijn muzikale vorming sturing hebben gegeven, en zelfs nu, bijna twintig jaar later, draai ik ze nog wel eens.

Back