2 Laptops midislaves - wat voor master?

bigboom

Raymond Hofman
Ik heb in mijn setup 2 laptops met Ableton Live, deze zijn alletwee als slave ingesteld waarbij ik een externe source nodig heb voor de midiclock. Ik heb dus alleen een apparaatje nodig dat de tempobepaling regelt en een midi clock uitstuurt. Zijn hier misschien producten speciaal voor gemaakt dat iemand weet? Zoiets als de "Redsound Micro sync". (deze wordt niet meer gemaakt).

Hehe, ik vroeg me nog af of ik dat er nog bij zou zetten...Jazeker! er is een reden dat ze beide slave zijn. De reden hiervoor is dat ik middels een Mungo Sync beide systemen live kan onderbreken om een nieuwe set in te laden en vervolgens in sync verder kan...

Origineel geplaatst door etaoin
Je een voor een paar tientjes een goedkope drumcomputer met midi kunnen nemen.
Ik denk dat een dedicated product al snel een stuk meer kost.

is inderdaad de goed koopste oplossing, gewoon een DR Rythm of zo pakken.

Ja daar heb ik ook aan zitten denken. Echter heb ik wel geld over voor klein en compact. Tevens ook voor een hoogwaardige midi clock. Want hierin kan ook een verschil in zitten (het aantal pulsen per seconde b.v) Dus als iemand een goed alternatief heeft voor een drumcomputer dan hoor ik dat graag.

Tevens ook voor een hoogwaardige midi clock. Want hierin kan ook een verschil in zitten (het aantal pulsen per seconde b.v)

MIDI clock heeft 24 clock messages per kwart noot, dat is standaard en verschilt niet tussen apparaten onderling.
Het werkt sowieso niet met pulsen, dat is DIN Sync.

Je zou ook kunnen kijken naar iets als de Kenton Control Freak. Heb je gelijk wat controls erbij. Maar omdat die meer uitstuurt dan alleen clock is die denk ik minder strak dan een drumdoos met een leeg pattern.

Origineel geplaatst door bigboom
Ik bedoel de PPQ (pulse-per-quarter) En ik dacht dat dat juist wel kon verschillen. Bedankt voor je tip, ik zal deze eens gaan bekijken.

PPQ kan inderdaad wel verschillen per apparaat, maar da's wat anders dan midi clock.

Dus jij doelt met MIDI "24 clock messages" niet op de PPQ? Anyway, volgens mij wordt de precisie van de midiclock gemeten/uitgedrukt in PPQ. Dus lijkt mij dat ik voor betere performance het beste een device kan hebben met een zo'n hoog mogelijke PPQ.

Origineel geplaatst door bigboom
Anyway, volgens mij wordt de precisie van de midiclock gemeten/uitgedrukt in PPQ.

Daarmee wordt de precisie van een sequencer bepaald, die sequencer volgt de clock.

Origineel geplaatst door falafelbiels
Daarmee wordt de precisie van een sequencer bepaald, die sequencer volgt de clock.

Precies, en midi clock is altijd 24 messages per kwart noot. Zelfs al zou je een message een puls noemen (wat het strict genomen niet is), dan nog is het er maar 24 PPQ. Preciezer dan dat krijg je 'm niet. Je sequencer kan 196 PPQ zijn, maar hij krijgt z'n clock nog steeds maar op 24 binnen,

Anyhoo, een MPC is inderdaad een prima master, met die 2 midi uit en zo... Ook is het nog een leuke drumcomputer etc. voor live. Wel een beetje duur als je m alleen als master clock wilt gebruiken. Ik zou inderdaad ook eerder voor een hele cheape oude drumcomputer gaan.

Origineel geplaatst door etaoin
MIDI clock heeft 24 clock messages per kwart noot, dat is standaard en verschilt niet tussen apparaten onderling.
Het werkt sowieso niet met pulsen, dat is DIN Sync.

Je zou ook kunnen kijken naar iets als de Kenton Control Freak. Heb je gelijk wat controls erbij. Maar omdat die meer uitstuurt dan alleen clock is die denk ik minder strak dan een drumdoos met een leeg pattern.

Heb zelf een kenton control freak en die midi clock out is ech bagger ...
Heb hem ook gebruikt als master voor de acidlab bassline en na een minuutje liep die al uit de pas ..

Origineel geplaatst door the tall lad
Heb zelf een kenton control freak en die midi clock out is ech bagger ...
Heb hem ook gebruikt als master voor de acidlab bassline en na een minuutje liep die al uit de pas ..

Ik wist het niet, maar ik ben niet verbaast. Die controllers zijn er natuurlijk niet voor bedoeld.

Back