Welke Sampler Vinden jullie het beste

Hazelizer

Nieuwkomer
Nou de titel spreekt voor zich welke sampler vinden jullie het meest veelzijdig ?

Lastige vraag denk ik, zoveel verschillen zoveel samplers zoveel smaak :)

Ik heb mijn sampler gekocht puur op budget, en hij bevalt me prima, is redelijk uitgebreid... Over andere samplers kan ik niks zeggen, geen ervaring mee... alleen de AKAI S900/S950 (12Bit) wil ik nog wel, maar das puur voor de sound....

;)

Vanwaar deze vraag eigenlijk? Ben je op zoek naar een sampler?

Korg Dss-1
Emu Emulator III

workflow kan beter :engel:, maar geluid heeft karakter en is DIK met Ballen Saus en romige tril billen
P.s. komt door de analoge filterzzsss, bitrate, unison, fx...

Zonder twijfel...:maffia:

Sampler CV:

Roland sp808 (slechte fx)
Mpc1000 (slechte fx, vette workflow en sequencer)
Dss-1 (bruut)
Emu Emulator III (bruut)
Roland v-synth (klinkt wel zeer ok,vernieuwend, dikke fx slechte workflow)
Ensoniq asr-x (dikke fx!!!)
Kurzweil k2500r (had geen sampler optie, kon wel samples afspelen)

Laatst gewijzigd:
Re: Welke Sampler Vinden jullie het beste

Origineel geplaatst door Hazelizer
Nou de titel spreekt voor zich welke sampler vinden jullie het meest veelzijdig ?

"het beste" en "het meest veelzijdig" zijn in mijn beleving niet synoniem aan elkaar. :)

Hardware:
Het beste: een mpc2000XL (Simpel straightforward)
Het meest veelzijdig: een uitgebouwde EMU ultra, s6000 of Z8 (Kun je erg veel mee qua sampling)

Software:
Weet ik niet echt, te weinig ervaring mee. Misschien Reaktor (is in ieder geval het meest veelzijdig :) )

Kontakt2 is de heer en Meester koning mist in combinatie met een goede geluidskaart...
teminste kwa specs

Ideaal is de combo MPC kontakt 2
waarbij de mpc dient als sequencer /chopper en de kontakt als sampler met effecten en zo

favors die ik nog heb

mpc60 so simpel en gewoon altijd fun om mee te werken inspiratie doos nr1 ,dit ding kan ik echt blindeling mee werken ,de enige(voor mij) sequncer sampler die voelt als een instrument os 2,12 intern werkt hij dus ook niet met midi zeeeer strak
en ziet er gewoon zeer cool uit

ensoniq mirage ook so simpel en als 8 bit lover klinkt het allemaal lekker ranzig(alsof het van een soffige plaat komt) ook mijn 1e sampler ever lekker analoge filters

roland vp 9000 niet heel simpel maar wel altijd verrassende dingetjes mee te doen kwa real time audio manipulatie

ook een eigen digitale sound waar ik wel van hou

wat heb ik gehad

s950 gebruikt hem allen voor drums klonk zeeg goed maar de mpc60 klinkt echt strakker en werkt 10 x fijner

sci prophet 2000 dit is echt een van de best klinkende samplers ,mooie filters ,vondt hem te complex en de workflow niet fijn

emax 1 ,klonk vondt altijd silky.. maar vondt het irritand dat hij met editen altijd eerst een disck nodig heeft een verschrikkleijk groot en lelijk

oberheim dpx1 zeeeeer dikke sound sample player van s900 mirage sci prophet 2000 ssm filters,is met de schoonmaak weggedaan , mpc blijft drumking 1 maar soms mis ik hem,,, zeer wollig laag en kraakt en piept lekker

akai 612 zeeer simpel klint ook ranzig maar alleen 1 sample een van die klotige mini floppy,s

ensoniq eps heeft een aanstekelijke sound,beetje mini discachtig had er altijd problemen mee , voor mij niet echt betrouwbaar

ensoniq asr-x kwa samplen ,zooo simpl en klinkt ook lekker dik en editen wordt je tureluurs van die scroll knob is misser 1e klas

akai z4 ,tja als je veel van multi samplen houdt is dit je ding,maar geen eigen karakter zeer transperante sound te klinisch voor mij editen. via de comp wel zeer simpel..

akai s2800 dit is de sound uit de s3000 serie en deze klinken gewoon zeer goed gewoon power komt eruit,de xl versie klinken een stuk minder gewoon dunner net als de 2000, ik heb weggedaan omdat hem toch eigelijk niet gebruik,maar verder een aanrader,editen,is als je akai niet gewend bent weer niet een aanrader

Op basis van eigen ervaring

Yamaha TX16W klinkt super alleen is een ramp om te editten
S550 vond ik minder klinken dan de TX16W maar editten ging iets makkelijker m.b.v. de monitor. Toch niet helemaal het einde. Zelfs waves tekenen is op papier leuk, maar gebruik je eigenlijk niet.
De meest slechte sampler was wel de s2000. Wat een klein belachelijke display. Het filter klinkt ruk en te weinig maximaal geheugen
MPC 60 a little bit noisy (merk je vooral bij het samplen van cymbalen), maar met de meeste punch die ik ooit in een sampler heb gehoord
De E6400 ultra is echt een eitje qua editten en heb je snel onder de knie. De overdosis aan filters is leuk, maar niet noodzakelijk. Met 128mb aan ram en ingebouwde harddisk kun je snel bij je klanken en eens een keer een sample cd bijna leegsamplen
De Ensoniq ASR10 is de best klinkende. Het filter is weer wat minder, maar de effecten zijn super.
De Prophet 2002 ziet er het mooiste uit. Klinkt goed, alleen hier moet je echt wat zondagen voor reserveren om hem onder de knie te krijgen.

Origineel geplaatst door Catalunya

De meest slechte sampler was wel de s2000. Wat een klein belachelijke display. Het filter klinkt ruk en te weinig maximaal geheugen

Ik kon er anders prima mee uit de voeten. En je kon 'em via SCSI ook nog aan je PC hangen en dan had je met behulp van MESA of Millennium een scherm waar je u tegen zei. Ik gebruik m'n S2000 (met output- en FX-board) niet meer, omdat ik nu een software set-up heb, maar verkopen doe ik 'em ook niet. Levert niets meer op tegenwoordig en wie weet of hij ooit nog van pas komt.

De STS4000 van Creamware is trouwens een prima software versie van de S2000.

Kontakt is waarschijnlijk de beste (soft)sampler die ik ken, maar ik vind Halion fijner werken.

Meest veelzijdig (alleen uit eigen ervaring):

1. Emu E4XT
2. Yamaha A5000 (wel een beetje geduld hebben)
3. Akai S3200XL
4. Korg ES1
5. Ensoniq EPS16+
6. Korg DSS-1
7. Akai S950
8. Akai X7000
9. Akai S700
10. Yamaha CS6x/r (jawel)

whaha!
alle samplers zijn nu al zo'n beetje genoemd

ik heb de volgende samplers (gehad):
Roland W30 (mijn eerst hardware sampler - weg gedaan)
AKAI S2000 (volledig uitgebouwd - weg gedaan)
AKAI S1100
Yamaha SU700 (heel kort gehad... was er snel klaar mee)
Emu SP1200
Emu s5000
Propellerheads Reason
Samplertank II (Software sampler)
(binnenkort de MPC3000)

nog een klein samplertje van Yamaha waarvan ik het typenummer ben vergeten... die heb ik aan Chinetti verkocht en die heeft er toen z'n debuut LP mee gemaakt... ik stond er versteld van wat hij er mee kon.

Soms is een sampler goed door z'n beperkingen... dan moet je alle creativiteit uit jezelf halen om er iets goed mee te doen.
Dat is denk ik ook de reden dat ik graag met hardware samplers werk.
Maar de flexibititeit van bijv. Reason is daarintegen ook te gek.

ik kan geen beste aanwijzen
elke sampler heeft z'n voor- en nadelen

Origineel geplaatst door machine
Maar de flexibititeit van bijv. Reason is daarintegen ook te gek.

Het nadeel van de NN-XT vind ik het ontbreken van de grafische weergave van de sample. Voor de rest een prima "apparaat".

Origineel geplaatst door Lotuz
Het nadeel van de NN-XT vind ik het ontbreken van de grafische weergave van de sample. Voor de rest een prima "apparaat".

grafische weergave is voor gechopte samples handig... daarvoor kan je de Dr. Rex Loop Player gebruiken, die heeft dat wel.

Grafische weergave van samples op een hardware sampler is voor mij niet zo belangrijk. Ik bewerk mijn samples op de PC en als ze daar goed zijn dump ik ze naar mijn hardware sampler(s): 2x akai S5000 / 2x S3000XL / Roland S330 /S760 of Yamaha A5000. Het ligt eraan wat voor soort sample het is, naar welke sampler ik dump. Strings dump ik dus nooit naar de S330, die is voor drums!!

Wazige thread, misschien een idee om een plakkertje te plaatsen: welke sampler moet ik kiezen?

De vraag was: welke is de meest veelzijdige. Dan kom je al gauw uit bij de Emu, Akai, en Yamaha monsterbakken (E-serie Ultra, S5/6000+ Z4/8, A4/5000): Veel geheugen, edittools, effecten, in/outs.

Nog even een aanvulling op mijn lijstje:

1. Emu E4XT Ultra
2. Yamaha A5000 (wel een beetje geduld hebben)
3. Akai S3200XL
4. Korg ES1
5. Ensoniq EPS16+
6. Korg DSS-1
7. Akai S950
8. Akai X7000
9. Akai S700
10. Yamaha CS6x/r (jawel)

Afdeling onveelzijdig, maar wel leuk
11. Korg SDD-2000 Sampling Digital delay. My First sampler!
12. ART SGE-Mach II
13. Korg Kaoss Pad II

Back