Synth vs laptop?

Groovie

Ingeburgerd
Yuuu,

Ik heb een Yamaha MO6 en zit er nu mee in een coverbandje, maar ik stop met dit coverbandje achter een maand.. Daarna wil ik lekkere electro & house gaan maken... wat he ik daar zoal voor nodig?

Ik dacht mijn yamaha mo6 te verkopen, en dan een witte macbook te kopen, met een midicontrollertje bij... is dit een verstandige keuze? Of zou ik mijn Mo6 houden...?
De macbook lijkt me verstandig omdat ik dan nie gebonden zit aan de sounds van mijn mo6, waar niet echt veel electro & synth sounds in zitten... Of moet ik eventueel bij mijn mo6 een JP of een SH201 kopen?

Een mo6 is best wel een leuk ding....maar niet meteen wat jij nodig zult hebben.
een macbook +midicontroler+software=goede keuze,eventueel nog een paar monitors.
Met een notebook zit je natuurlijk krap kwa geheugen en zichtbaarheid.
Tbeste is nog altijd een goede pc met 2 schermen als het mogelijk is.
Je zal ook moeten uitmaken voor jezelf of je eigenlijk wel softwarematg wilt werken.Op hardware is duurder en leuker!

Als je hier uit bent dan helpen we je met plezier verder

ik wil het allemaal wel nog mobiel houden, dus dan zit je vast met 2 schermen hé, een macbook doe je open plug je in en je maakt muziek ^^

Wel, het controlbare maakt me niet zoveel uit, ik ga een midicontroller kopen met voldoende draaiknopjes & sliders op zodat ik zo min mogelijk met het toetsebord & de muis moet werken... ik weet alleen niet zo goed of het een goed idee is, daarmee...

Moet je perse de Mo verkopen om de Macbook (een hele hoop software is op beide platformen verkrijgbaar, of je moet zo al een Mac hebben en er gewend aan zijn) te financieren? Het ding kan altijd nog goed dienst doen als controller keyboard.

Wat heb je voor electro nodig? Uh... tja, als de pioniers die vraag ook moesten stellen was er nooit electro gemaakt ;).

- kies je sequencer/sampler (MPC of laptop of misschien een Electribe SX)
- pak een of twee synths (een Korg R3 is geinig en heeft een vocoder)
- trap er iedereen resoluut uit die miemelt over wat je gebruikt in plaats van te dansen zodat 't gezellig blijft

Twee schermen is live natuurlijk niet te doen, of je moet iemand vinden die met jou op 't podium gaat staan en z'n eigen Word Perfect bak meebrengt.

Je hebt nu die Mo, maar met welke software heb je uberhaupt al gewerkt? Wat wil je uitgeven?

Ja, mijn budget is niet echt van het hoogste... De mo6 gaat eruit, dat staat zogoed als vast... ben ook een beetje derop uitgekeken... en het voldeed niet echt aan m'n verwachtingen.
Over die R3... is er veel verschil met deze en de microkorg? Ze hebben alle 2 een vocoder, en in prijs is er toch een groot verschil.

Laptop exclusief wil ik in het totaal aan controllers etc een max 500€ spenderen aan andere apperatuur, de Roland Groovebox lijkt me ook erg leuk overigens...
Ik heb ervaring met CUbase SX & Fruityloops... maar ik heb wel 0 ervaring met de OS van Mac

Ik heb zelf bij een soortgelijke situatie voor de macbook gekozen en heb absoluut geen spijt! Met 1gb ram en 2ghz dualcore kom ik eigelijk weinig te kort (inmiddels zijn ze goedkoper en nog sneller). Midikeyboardje inprikken en de boel werkt al. Thuis dan ook nog monitors en een 2e scherm staan, kwestie van inpluggen en je switcht van een mobiel ding naar een prima produceer omgeving. Voor niet al teveel geld kan je er ook 2gb ram in prikken trouwens, heb zelf hier nog geen behoefte toe gehad.

Succes iig :okdan:

Advies

Advies

Mijn advies is dat je naast je macbook een lekkere controller, en software. Minimaal 1 analoge synth moet hebben en het liefst met een audio input om zo ook samples door het analoge circuit te resamplen. Of je gebruikt een akai mfc42 filter naast je geluidskaart d.m.v. send & return fx

Succes

Laat de roland groove boxen erbuiten....leuk en makkelijk maar zeer krap en de roland sound is niet echt om over naar huis te schrijven!

zoals vele zeggen de mac of andere laptop/pc+controller(als kan 49 of 61 keys of meer)de meesten kopen een klein controlertje voor hun budget maar merken al gauw dat het niet leuk spelen is.Natuurlijk is de nodige software ook belangrijk.fruityloops is ideaal voor house en techno maar super is die niet.Als je ervaring hebt met cubase,dan moet je hiermee verder als sequencer en koop er nog wat vst's bij of de free soft is ook meestal goed.
Zoals vlen kun je ook met reason beginnen...In pricipe ben je zeer beperkt met dit programma,daarentegen heb je oneindige combinatiemogelikheden.Werkt na kleine basis zeer makkelijk.Is evntueel e beste aanrader om mee te beginnen.

Ik denk dat je ook een beetje euro's zal moeten uitgeven aan een goede geluidskaart.Ik enk niet dat er standaard in een laptop een degelijke kaart zit.nieuw of tweedehas kost een goede basis niet veel.

Ik zou je dus een pc,mac,enz+controler 49,61 of meer aanraden+reason(als begin)+externe geluidskaart

hiermee kom je zeer ver als jetijd hebt.

Ik bedoelde gewoon dat fruityloops op zich niet veel inhoud heef,een goed techno loopje gaat best maar je hebt zeker wat vst's nodig om er meer uit te halen.Das natuurlijk mijn mening.

Ik werk er ook mee ter info en ik vind die ok.

bij cubase toch ook? en fruity ondersteunt toch vst's?

Origineel geplaatst door jeetn
Ik bedoelde gewoon dat fruityloops op zich niet veel inhoud heef,een goed techno loopje gaat best maar je hebt zeker wat vst's nodig om er meer uit te halen.Das natuurlijk mijn mening.

Ik werk er ook mee ter info en ik vind die ok.

Euhr? D

Weet jij wel wat Fruityloops is en kan en doet enzow ? 8)

Want wat jij zegt slaat een beetje kant nog wal. :geslaagd:

Wat denken jullie er dan van als ik een groovebox(MC 808) van roland er bij het geheel neem... is het nuttig om te gebruiken?? Lijkt me alleszinds wel leuk omdat er al een sampler ingebouwd zit

Laat ik mij verduidelijken:fruity heeft op zich geen degelijke sound!met vst's is die dan weer leuk werken.
Ik heb niets tegen fruity integendeel.

das allemaal juist...ER is toch nog en verschil tussen cubase en fruityloops.
cubase is een sequencer en fruity ook maar je hebt er ook je soundbrowser en die is niet veel soeps in vergelijking met reason.
Ik denk dat ik nu juist zit....

Origineel geplaatst door Unic
Dit gaat nerges meer over.

Ik ben er weg van. Sorry voor de thread vervuiling. Mogen mijn berichtjes eruit Moderator? :eureka:

Kan je zelf doen. Wijzig bericht doen en dan krijg je bovenaan een balk met Verwijder Bericht

Re: Advies

Re: Advies

Origineel geplaatst door pal
Mijn advies is dat je naast je macbook een lekkere controller, en software. Minimaal 1 analoge synth moet hebben en het liefst met een audio input om zo ook samples door het analoge circuit te resamplen.

Ieder zijn mening uiteraard, maar dit is imho totale onzin.. Ik wil totaal geen analoog vs digitaal discussie opstarten, maar waarom een analoge synth? Snap daar in dit geval totaal de meerwaarde niet van. Ik blijf dat toch een beetje puristenpraat vinden. Samples opwarmen, analoge sound, noem maar op..

No offence trouwens, zoals ik al zei, ieder zijn mening!! :biertje:

Ik zou zoals al vaker gezegd, een controller en wat monitoren aanschaffen.. Geluidskaartje erbij, wat software en gaan met die banaan! :okdan:

Ik ben dus die 3x-nix-gozert waar Unic het over heeft ;-)

In mijn geval was het als volgt: ik had weinig budget maar wilde wel lkkr muziek maken. Dus je koopt bij je gare Pentium 3 wat cheap synths, en een geluidskaart. En dan kom je erachter dat je steeds meer nodig hebt om echt aan de gang te kunnen gaan: een mixer, FX, monitors. Moneten dus!
Bovendien werd ik gek van de cable jungle (al kan dat wat romantisch hebben natuurlijk, zo'n studio vol bakken en kabels), steeds ompluggen en patchen en doen. Dan was vaak de inspiratie weg als ik aan de gang kon.

Toen ik dus een MacBook kreeg via mijn werk, heb ik besloten voor dagelijks muziekmaken alleen een XioSynth (Controller, audio interface en synth in 1!) met mijn DX-200 (grote liefde kan ik niet wegdoen) aan te sluiten. Verder werk ik met VSTs. Met een setje Edirol "micro-monitors" ben ik nu helemaal klaar om te gaan met die banaan. Xio aan en MacBook aan en mijn studio is up and running!

Hoe is de standaard geluidskaart van die MacBooks?

Moet je per se een externe geluidskaart hebben voor lage latency? Want met zo'n externe geluidskaart is een MacBook toch weer minder mobiel...

Die doet het al best goed de standaard kaart! Dit weekend met Unic een notenbombardement (zo snel als je kan op je toetsenbord noten rammen) uitgevoerd op de Nexus-synth, en hoewel de cpu flink omhoog jaste, kreeg ik hem niet over zijn nek! 8)

Back