[techno] Yves'o - techno8

Laat ik voorop stellen dat dit best een lekkere track is... maar ik heb een aardige lijst van puntjes :)

Ten eerste de kick. Dit is een echte typische hardhouse-kick (à la Tom Harding en Captain Tinrib, ik vind 'm, maar da's persoonlijk, niet echt techno) en staat veel te hard in de mix.
De totale mix klinkt te wollig, niet ruimtelijk, geluiden doven elkaar uit en da's jammer, want je hebt er gave elementen inzitten.
De hoover-pad om 'm zo maar ff te noemen die er op 1.10 in komt is erg vet, maar ook wel erg 2002 ;)
En ik mis het 'mooie' hoog van hi-hats e.d. Maar ook dat is een kwestie van persoonlijke smaak denk ik.
De opbouw van de track... mwa, en de eindjes van de breaks mogen van mij ook wel wat spannender.

Waar je flink aan moet werken is de totale mix. In deze track zitten de geluiden elkaar vooral in het laag en mid-laag in de weg. Ik kan je helaas niet zo even snel vertellen hoe je dat het beste voor elkaar krijgt, want dan ben ik overmorgen nog niet klaar. Afmixen is een kwestie van gehoor, gevoel en ervaring, maar daar is op dit forum meer dan genoeg over te vinden.

Behoorlijk wat kritiek, maar ik wil er bij zeggen dat ik wel kan horen dat je absoluut op de goeie weg bent.

keep it up!

Ha Ferric, enorm bedankt voor je opmerkingen!

Ik heb de kickbass een stukje teruggeschroeft. Ik hou trouwens van behoorlijk harde techno kicks, mischien dat dat een kwestie van smaak is. Afmixen kan idd veel beter natuurlijk! Wat ik trouwens de mooiste technokicks vind zijn die echt zo TOEBTOEBTOEB klinken als je op awakenings staat 8) Als iemand er zo eentje heeft hou ik me van harte aanbevolen :{

Verder is dit idd erg a la 2000-2002, maar mischien ben ik gewoon een beetje blijven hangen qua smaak! :) Mijn rjjtje is jeff mills, adam beyer, dave clark, mauro picotto enzo.

Ik heb ook het filter deels van de hihat afgehaald zodat ie weer open en sprankelend klinkt. En meteen nog wat dingetjes in het loopje aangepast op 2 stukken. Twijfel hier toch een beetje bij. Mischien kan ik dit loopje beter gefilterd laten en een extra ride plaatsen voor het sprankelend hoog wat je mist. Wat denk jij?

Verder vind ik extreme opbouw ook niet echt bij deze stijl horen. De gigantische release en opengedraaide filters en resonantie en ratelende snares bewaar ik meer voor andere nummers. Zal nog wel iets anders posten in die stijl om aan te geven wat ik bedoel. Iig is het de bedoeling dat deze meer gewoon doorflowt zeg maar. of mischien begrijp ik je niet goed en kan je eens aangeven wat jij anders zou doen? Ik heb nog wel een middenstuk toegevoegd ter afwisseling.

ten slotte het midlaag. Ik vind het zelf ook aardig wollig/plomperig, maar ik weet niet hoe ik het beter kan krijgen. Het lukt me niet met compressie iig... Ik heb de precussie wat ruimtelijker gemaakt met wat stereo reverb een klein beetje delay. En volumes percussie beetje anders afgemixed.

Nieuwe versie:

Yves'o-Techno8a.

Laatst gewijzigd:
Het klinkt al wat beter idd. Het modderige laag krijg je ook niet weg met enkel compressie. Je kan bijvoorbeeld (notch)filters gebruiken om bepaalde frequenties weg te halen bij geluiden die elkaar in de weg zitten. Die hoover heeft een heel breed spectrum waardoor de andere geluiden een beetje verzuipen, maar ik moet je zeggen, met dat soort geluiden heb ik vaak ook de grootste moeite om het een beetje transparant te houden, dus echte verdere tips daarvoor kan ik je ook niet echt geven.

Op 3.20 komt er een (nieuw?!) stukje in met een sweeping phaser. Sommige "bloeps" die hij maakt komen te hard door (vooral in het laag) dus zou ik die ook zeker een beetje dimmen met een eq.
Het hi-hat loopje wat je vanaf het begin gebruikt vind ik persoonlijk wel erg los staan van de rest, pas als de 909 hi-hat erin komt vormt het wat meer een geheel. Misschien toch idd weer een beetje bijfilteren.

Wat je rijtje betreft: ik ga met je mee! uit te breiden met Marco Corola, Cari Lekebush, Steve Rachmad en zoveel anderen... Ik ga ook helemaal voor de sound uit die tijd die je aangeeft, en hoewel ik de laatste tijd meer rustigere tracks ben gaan maken gaat er niks boven die stevige stoomlocomotieftechno zoals ik het maar noem ;)
De technokicks: Ik ga voor de droge "pok", alsof er iemand met een hamertje op een deur aan het meppen is, in de Westergas klinkt er niks mooiers dan dat :D

Zo jij bent wel ff beter bezig zeg! Commander Offender is echt heel vet! Valt me op dat je idd een mooie droge pokbas hebt en een zware bassline (monotoon?). Verder ook mooi filterwerk en heel veel reverb. Vette flow hoor.Kan ik nog wat van opsteken.

Heb je geen msn toevallig ofzo? :)

Ik heb mijn track ook weer ff geupdate.
Nu ook met een meer open ride ipv 909hihat en wat verandering aan de hihatline.

Back