Genelec 8040a "VS" KRK VXT8

djerendj

Ingeburgerd
Kheb zelf nu Genelec 8040a. Ik vind het TE goed klinken te helder te lekker. Wat voor mij een probleem is tijdens het mixen. Ik krijg altijd het gevoel dat ik al snel klaar ben met het mixen. Maar das dus niet het geval ( kom ik pas achter wanneer ik het op me NS10m's of Ergens anders luister)

Genelec 8040a is 90 watt aan de tweeter en ook 90 aan de woofer. Te veel aan de tweeter vind ik zelf.

Ik krijg dus altijd een lekkere sound met deze genelecs, wat je ook maar afspeelt.

ik wil dus een eerlijke Speakerset.

Was een tijdje fan aan KRK V8 maar die had problemen met de resonantie. En nu is er opeens een KRK VXT serie.
Wat dus eigenlijk een Update versie is van KRK V8 voor die resonantie probleem.

Genelecs is echt een Goeie speaker set. Maar ik produce een heel album Mixen is dus een belangrijke fase voor mij.
Genelecs vind ik alleen goed wanneer je echt Alleen gaat Produce en niet veel doen aan de mixing vind ik

Wat ik dus wil doen is verkopen of ruilen die Genelecs 8040a en de KRK VXT8 nemen. Is dat een goed idee?? Ga ik er spijt van krijgen?

( voor het geval dat iemand het wil kopen ik heb hem pas een paar maanden. Gekocht in Rockpalace Den Haag zo rond 1400 euro met garantie en al natuurlijk. Mag'm meenemen voor 1150 e. T'is gewoon Nieuw!. NOOIT op zn hardst Getest, omdatie altijd zo mooi klonk. Of gewoon ruilen voor KRK VXT8 natuurlijk kan ook)

Laatst gewijzigd:
Re: Genelec 8040a "VS" KRK VXT8

Origineel geplaatst door djerendj
Kheb zelf nu Genelec 8040a. Ik vind het TE goed klinken te helder te lekker.

Dit kan ik niet echt volgen. sorry.
Natuurlijk klinkt je mix minder goed op minderwaardige monitors als je ze vergelijkt met je Genelecs.
Maar goed, als jij je superset wil dumpen voor een stel winderwaardige alternatieven, wie ben ik ?
Maar wel te maf om te bgrijpen me dunkt...

als je er pas achter komt na beluistering op een paar oude ns-10 koop je die toch?
hou je ook nog wat centjes over voor je plaatjes persen ^_~

Ik HAD eerst in een andere studio jaar terug de KRK V8 met NS10m
en NU heb ik dus GENELECS 8040a met NS10m

IK wil terug naar de KRK series omdat DIE EERLIJK waren EERlIJKE speakers Met een goeie laag. Genelecs is een leugenaar. WAT je ook maar luisterd is mooi. DAT WIl ik dus niet hebben. Je moet ook een speakerset hebben met een goeie laag waar je ook kan mixen. En dat kan dus niet met de genelecs. Ik hoop dat ik nou duidelijk genoeg ben geweest.

(was afgelopen week in Music-Store duitsland. Sprak met de eigenaar ofzo. En die zei precies hetzelfde. NIET te mixen met genelecs dus. Gen's is gewoon een Super speaker voor inspiratie om gewoon lekker te producen. But i wanna mix)

Origineel geplaatst door djerendj
NIET te mixen met genelecs dus. Gen's is gewoon een Super speaker voor inspiratie om gewoon lekker te producen. But i wanna mix)

Het spijt me, maar verkooppraatjes. Elke verkoper zal vertellen wat jij graag wil horen.
In principe kan je op elke speaker mixen op voorwaarde dat je weet waar de tekortkomingen zitten.
Genelec is niet meteen een merk dat "lekkere" speakers bouwt.
Ze proberen referenties en standaarden op de markt te zetten.

Als je dan toch per sé wil leren mixen, ga dan voor ouwe Auratones.
Net als bij de NS-10 moet je al een eindje kunnen mixen wil het resultaat staan...
En als je voorkeur KRK is, ga dan voor KRK...:D
De eerste types KRK's waren top, daarna is het nooit meer goed gekomen.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Het spijt me, maar verkooppraatjes. Elke verkoper zal vertellen wat jij graag wil horen.
In principe kan je op elke speaker mixen op voorwaarde dat je weet waar de tekortkomingen zitten.
Genelec is niet meteen een merk dat "lekkere" speakers bouwt.
Ze proberen referenties en standaarden op de markt te zetten.

Als je dan toch per sé wil leren mixen, ga dan voor ouwe Auratones.
Net als bij de NS-10 moet je al een eindje kunnen mixen wil het resultaat staan...
En als je voorkeur KRK is, ga dan voor KRK...:D
De eerste types KRK's waren top, daarna is het nooit meer goed gekomen.

Ja daarom omdat ik gewend ben geraakt naar die KRK"s vind ik die het beste voor mijn gevoel. tis geen verkoop praatje ofzo. Ik zeg dit zelf. en Genelecs 8040a is de duurste van zijn klasse. KRK v8 en VXT8 zijn een klasse hoger. die hebben een grotere woofer. Dat mannetje wou mij dus dat ding niet verkopen omdat ik een Zware mixing speakers nodig heb. Die helpte me gewoon uit joh :D.

Ik luisterde een oude beat van me NIET AFgemixte op de KRK's daar mertke ik gewoon dat het nog niet zo klaar gemixt was. Maar eerste dag dat ik de genelecs uitprobeerde thuis, had ik dus eerst die NIET AFgemixte beat gezet. Tot mij verbazing Klonk het gewoon opeens Super :S. Want dat was niet mijn doel.

de genelecs klinken heel 'sprankelend', maar om nu te zeggen dat je er niet op kan mixen? vind ze in elk geval zeer leuk. ze inspireren, en verbergen niks. en je kan alles wegfilteren/toevoegen naargelang je wil... ik werk bij een project-collega in de studio met 8040's en overweeg nu zelf een setje 8030's te gaan aanschaffen voor thuis. ben vandaag die laatste is doelgericht gaan beluisteren, wan had een beetje schrik dat ik zou tekortkomen in het laag, maar dat viel -in nearfield- zeer mee!

er is trouwens nog wel een maatje groter in tegenstelling tot wat je zei: de 8050

én ik ben iemand die 8000-serie mooi vind, waarin je mensen vaak nog al eens het tegenovergestelde hoort zeggen :D

ik heb zelf ook de 8040a en ik heb ze toen ik ze kocht 1 op 1 vergeleken met mackie hr824, hr624 en wat anderen en de Genelec klonken voor mij meteen het beste van alles wat er stond.de mackies (oude serie, niet de meest nieuwe) vond ik bij de genelec maar muf en dof afsteken. ik heb ze nu 1,5 jaar en heb het idee dat ik nu mijn oude nummers beter zou hebben gemixt dan op mijn vroegere Absolute zero's. en das niet omdat ik die absolute's niet door en door zou kennen, daar heb ik namelijk jaartje of tien mee gewerkt. maar na 1,5 jaar genelec mis ik mijn absolute's nog geen seconde. in vergelijking met die absolute's hebben ze trouwens veel meer en punchyer bas. gewoon strakke monitors die genelec.

ik zou ze nog even houden, wat experimenteren met de instellingen op de achterkant en de opstelling. wat je aangaf over die beat die ineens heel vet klonk op de genelec en nog niet goed genoeg klonk op de krk zou met veranderen van instellingen misschien opgelost kunnen zijn.

dus..

dus..

Een vooraanstaand hifi blad heeft de neutrailteit van een gen uit de 8000 serie deze week beoordeeld met 95 op een schaal van honderd.

Ik heb dynaudio's gehad> superspeakers, maar ik kon er niet op mixen, ik kreeg er niet geluid uit wat ik wilde. Heb nu een ander merk waarmee het beter klikt.

Soms moet je ook accepteren dat je geen klik hebt met een apparaat. ik citeer je even: Genelecs zijn leugenaars: je brengt je mening als een feit. Misschien jouw mening, maar geen feit...

Ik heb onlangs een setje VXT8 van KRK gekocht ter vervanging van mijn RP6jes. In mijn ruimte van 3x4m (onbehandeld) hoor ik de bassen echter alleen op enkele meters afstand, en ik wil graag dicht bij de speakers zitten. Heeft iemand een idee of de 8040 van genelec in principe goed zouden uitkomen in een onbehandelde ruimte van 3x4? Of doe ik beter aan een setje 8030? erg moeilijk in te schatten in de demo ruimte van een winkel..

Ik heb onlangs een setje VXT8 van KRK gekocht ter vervanging van mijn RP6jes. In mijn ruimte van 3x4m (onbehandeld) hoor ik de bassen echter alleen op enkele meters afstand, en ik wil graag dicht bij de speakers zitten. Heeft iemand een idee of de 8040 van genelec in principe goed zouden uitkomen in een onbehandelde ruimte van 3x4? Of doe ik beter aan een setje 8030? erg moeilijk in te schatten in de demo ruimte van een winkel..

Achter in je kamer bouwd vaak het laag zich op.
Het kan zijn dat je sweet spot op een staande golf zit.
Misschien eerst is met een sinus toon luisteren waar je dippen en pieken zitten in je ruimte.

Daar ben ik inmiddels van overtuigd. Maar is het niet zo dat kleinere speakers zoals de 8030 (5") of 8040 (6,5") minder problemen geven met bassen dan de VXT8 (8")?

Kleinere speakers hebben over het algemeen minder laagweergave. De "problemen" die je noemt worden niet veroorzaakt door de speaker zelf, maar door de akoestiek van de kamer. Vaak maakt een andere plaats - eventueel in combinatie met wat demping (basstraps) meer verschil in de basweergave dan een andere luidspreker :)

de 8040 en de vxt8 zijn niet te vergelijken. De 8040 is op elk gebied beter. Zeker zou ik ook de Dynaudio BM6A mk2 meenemen in je overweging. Ik heb dezelfde speakers getest en ging uiteindelijk voor de BM6 namelijk. Die is duurder dan de VXT8, goedkoper dan de 8040 maar de beste van de 3. Hij is rechter, transparanter en minder vermoeiend dan de 8040.

Kost wat, maar dan heb je ook wat ;)

dit vind ik overdreven.. Ik heb zelf de vxt8 en op mijn werk hebben we de 8040. De 8040 is idd strakker ja, maar niet te vergelijken.. dat is overdreven. Ze hebben wel een iets andere sound, die 8040s zijn meer in your face. Maar dat is niet perse beter vind ik.

sterker nog, ik heb sinds kort "de rest" eindelijk "optimaal": alles wat digitaal is direct geklokt aan een black lion audio microclock (zonder dingen door te hoeven lussen dus), de klok op een eigen stopcontact, appart van de rest van de spullen en alles goede kabels. Dan klinken mijn vxts eigenlijk nog niet eens veel minder strak dan die genelecs direct uit een o1v96 of een digi002.

Moraal van het verhaal... zo iets als dat je ook verder moet kijken dan je speakers, of zo iets :)

*edit* tip voor goede "gare" speakertjes voor erbij HP-UC230 :)

Laatst gewijzigd:
Je hebt het over twee speakers die je op twee verschillende plekken hebt beluisterd.
Ik heb de ze a-b vergeleken (in dezelfde setup en ruimte dus) en de vxt8 klinkt als een rommelende doos naast de 8040. Vergeleken met de rp8 is hij zeker goed, maar hij hoort niet in het rijtje van de 8040 en bv de bm6a mk2 thuis.

De vxt heeft nl. niet alleen een flinke dip (zeg maar gat) in het middengebied maar ook de bass is erg slordig. De 8040 dipt ook wel iets maar de bass van de 8040 is veel strakker.

Dan de tweeter. De tweeter van de 8040 is ook wel enigszinds vermoeiend (zou er geen hele dagen naar moeten luisteren) maar de tweeter van de vxt begint na 1 minuut luisteren al irritant te worden. Het hoog is nl. flink geboost. De tweeter is op zich wel scherp, scherper dan de 8040 maar hij geeft minder weer.

Er is geen enkel punt waarop de vxt8 vergelijkbaar is met de 8040. De 8040 is een heel andere speaker.
Heb de VXT8/8040/BM6A MK2 overwogen te kopen en heb ze kunnen beluisteren met een a-b-c-switch.

De VXT8 hoort er niet tussen en de bm6a mk2 is het geworden. Ook de Dyn is in het hoog wat geboost maar is het rechtst van de 3. Bij de BM6a MK2 is geen dip in het middengebied te merken. De Dyn tweeter geeft het meeste weer met het minste spektakel (minst vermoeiend om naar te luisteren.) Qua bass zijn de bm6a mk2 en de 8040 aan elkaar gewaagd.

Laatst gewijzigd:
eeej man jij ben gewoon zwaar down met die krk's, waarom ga je die niet gewoon vet scoren dan weet je!

Back