Ervaringen met Creamware B4000!??

Nee. De band ligt momenteel stil i.v.m. vakantie e.d., dus er is geen haast bij..

Sinds twee weken heb ik de B4000 binnen. Aan de ene kant (sound, bedieningsgemak) razend enthousiast.
De B4000 is een klein, maar zwaar kastje. Dat is een voordeel, want hij blijft goed staan als je aan de drawbars sleurt. Layout van het bedieningspaneel is overzichtelijk. De sound is heel goed, hoewel ik de key-click wat aan de zachte kant vind. De overdrive werkt goed en overtuigend. De leslie is goed, hoewel niet dramatisch goed. De leslie in de Native Instruments VSTi klinkt beter.

Om het echte klankpotentieel van de B4000 te benutten, sluit je hem met een (niet bijgeleverde) USB(2) (plat naar vierkant) kabel aan op je PC. De software werkt intuitief en snel. Je kunt banken laden uit de B4000, uploaden naar de B4000 en losse presets editen en opslaan. De USB implementatie voegt een flink aantal parameters toe aan de B4000, zoals acceleratie van de snel/langzaam stand van de leslie, drive (oversturing) volume, mike plaatsing van de leslie, dat soort dingen.

Nu komen we gelijk op de minpunten van de B4000 en dat is de magere MIDI implementatie. Program change via een master keyboard? Doet 't niet. MIDI kanaal selectie? Wordt ALTIJD gereset nadat je de B4000 uitschakelt. Control messages? Snapt ie niks van.... Ik heb hier een uitgebreide mail over gestuurd naar Creamware, maar nog niks terug gehoord.

De software werkt ook niet zonder problemen. Zo kun je gemaakte presets ALLEEN opslaan op je B4000 hardware d.m.v. het bedieningspaneel. Je kunt dus wel de parameters beïnvloeden, maar die setting kun je alleen op de schijf van de PC zetten en niet als Global Preset op de B4000 zetten. Het heeft even geduurd voordat ik dat uitgevlooid had, want de bruksanvisnung is niet echt helder op dat gebied. De Global Preset kun je alleen opslaan met de "write" button op de B4000.

De indeling in Global Presets en Drawbar Presets is ook een vreemde...
In principe kun je de B4000 op 3 MIDI kanalen tegelijk aansturen (upper manual, lower manual en pedal). Al deze kanalen kunnen dezelfde drawbar settings hanteren. Je kunt voor upper, lower en pedal 100 van deze drawbar settings opslaan in de Drawbar Presets. Mag handig lijken maar is in de praktijk alleen maar verwarrend en wat overbodig. Drawbar settings zijn immers heel makkelijk en snel gemaakt. Opslaan is wat overbodig, zeker als COMPLETE settings in een Global Preset kunnen worden gezet. Overigens kun je alleen de PC presets van een naampje voorzien. De B4000 zelf ondersteunt dat niet (zou dan weer een duur display moeten kosten...).

In de praktijk komt het er op neer dat je de B4000 in een live setting dicht bij de hand moet houden. Leslie langzaam/snel kan namelijk alleen worden geschakeld met een klein knopje op het paneel en niet met een voetschakelaar. Aan de achterkant is wel een uitgang met de cryptische opdruk "switch" te vinden, maar wat je daar ook op aansluit, het doet niks. Een expression pedal (mag ALLEEN!! van het merk YAMAHA zijn en type FC7 - het manual waarschuwt in alle toonaarden voor "die absolute vernichtung" van je B4000 als je het in je harsens haalt er iets anders op aan te sluiten) kan wél aangesloten worden en regelt dan het totaal volume. Jammer dat je het volume niet kan schakelen tussen pre/post oversturing. Dat is bij de echte Hammond natuurlijk ook niet het geval, maar zou bij deze module best handig zijn. Nu vermagert bij lagere volumes je ronkende beest van een orgel al gauw naar een clean filikordaatje...
Zoals gezegd: dicht bij de hand houden is het devies, maar waar?!?
Ik vond de oplossing in een zware bladmuziekstandaard, met een metalen bovenblad, waarin gaten zijn geponst. Kosten plm. € 30 en je hebt er veel lol van. Stevig genoeg voor de B4000 en je kunt 'm op iedere plek neerzetten.

De sound? Geweldig. Grommende Jon Lords, glad gekeelde Whiter Shade Of Pale klanken, Rick Wakeman, Rhoda Scott, het is er allemaal mee mogelijk en met weinig moeite. Zorg wel voor een goede monitoring, want stereo is echt wel verplicht. Niet verplicht, maar wél lekker: koop een fx processortje er bij voor wat reverb.

switch pedaal

switch pedaal

Discussie is al oud, maar toch even ter aanvulling: switch pedaal schakelt de leslie van langzaam naar snel (of andersom als je pedaal verkeerd om ingesteld staat:eureka:).

Program change doet 't wel

Program change doet 't wel

Nog maar een minpuntje van dit geweldige appraat dat ik nu een week heb uit de wereld helpen: de program change via midi doet het wel. Sterker, volume change ook zodat je op een zacht volume met waanzinnige drive kunt spelen..

Helemaal top dit apparaat (software kon inderdaad wel iets beter..)

Laatst gewijzigd:
Discussie is al oud, maar toch even ter aanvulling: switch pedaal schakelt de leslie van langzaam naar snel (of andersom als je pedaal verkeerd om ingesteld staat:eureka:).

Klopt! Ik moest daar eigenlijk nog even op terug komen. Doe het nu met een simpel Roland sustainpedaaltje. Voet er af: langzaam; voet er op: snel. Heel handig.

Back