microkorg defecte pot

wisefire

Ingeburgerd
hey..

ik heb een tijdje geleden een microkorg via iemand van hier gekocht.. helaas nooit goed getest (veels te druk) en kwam er later achter dat 1 van de pots niet goed werkt (zeg maar gerust helemaal niet niet) het probleem is dat de waardes contant verspringen.. en niet met stapjes van 1.. maar zo erg dat er aan draaien niet helpt en dat als de draaiknop een druk knop simuleert(helemaal naar links=uit helemaal naar rechts=aan) dat hij dan gaat wisselen tussen aan en uit..

ik heb het apparaat open gemaakt, maar het zijn geen normale potmeters.. ze hebben meer pinnen (4 of 5 als ik het me goed herinner(blijkbaar dus niet echt)) wat voorn potmeter moet erin en waar kan ik deze kopen?

iemand een idee?

alvast bedankt,
Wisefire

reinigen (milde contactspray beperkt aanbrengen, even inwerken, dan veel keren heen en weer draaien, dan uitblazen met perslucht zodat alle contactspray weg is) al geprobeerd?

een encoder moet er in waarschijnlijk, geen pot..

welk type dat er in moet? zelfde als hetgeen erin zit 8o)

-> lossolderen

probeer een reiniging.. maar zou er neit op rekenen

het lijkt me niet dat er een encoder in moet.. aangezien een encoder oneindig rondjes kan draaien.. en deze kan dat niet..

contactspray niet geprobeerd.. maar als dat uberhaubt zou werken is het een tijdelijke oplossing..

Als je contactbaan enkel smerig en niet versleten is, als het een type pot was dat uit de fabriek geen beschermende film heeft en als je alle contactspray na het reinigen met perslucht wegblaast, dan is het net zo tijdelijk als een nieuwe pot erin plaatsen...

Origineel geplaatst door wisefire
het lijkt me niet dat er een encoder in moet.. aangezien een encoder oneindig rondjes kan draaien.. en deze kan dat niet..

woepsie, kzwijg al
heb zelf geen microkorg :D

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
reinigen (milde contactspray beperkt aanbrengen, even inwerken, dan veel keren heen en weer draaien, dan uitblazen met perslucht zodat alle contactspray weg is) al geprobeerd?

Wat is dat toch met contactspay. ROTZOOI ! ! ! NIET GEBRUIKEN ! ! ! En zeker niet met perslucht erachteraan omdat je dan de troep over de hele print verspreid en de schade na een paar maanden helemaal niet meer te overzien valt.
Gewoon (laten) vervangen die potmeter. Ik heb ze waarschijnlijk wel op voorraad. Weet dit helaas niet helemaal zeker.

het vervangen zal opzich zelf wel lukken, denk ik.. zo'n potmeter zou ik graag van je willen overnemen.. hoeveel wil je ervoor?

Wat is dat toch met contactspay. ROTZOOI ! ! ! NIET GEBRUIKEN ! ! ! En zeker niet met perslucht erachteraan omdat je dan de troep over de hele print verspreid en de schade na een paar maanden helemaal niet meer te overzien valt.

Kalmte kan u redden. En een vod. Een vod rond de potmeter zodat er niks naar buiten gaat. Weinig goede, milde contactspray enkel in de pot spuiten. Vod errond houden zodat niks eruit drupt. Na het inwerken en bewegen, vod rond de potmeter en de contactspray uitblazen in de vod. Geen spray op de print, geen spray op plastic, geen invreten, geen schade, geen traantjes. Gereinigde pot, goed contact, lachje. Niet geholpen of niet lang geholpen? Alsnog potje eruit solderen en nieuwe erin. Niks verloren.

Zoals met alles, met beleid te werk gaan. En weten welke soorten spray je niet moet gebruiken en waar je er geen mag gebruiken (Eminent veergeleiders...)

Als het om een goedkope, makkelijk te vervangen potmeter gaat dan kan je je natuurlijk de moeite besparen en hem meteen vervangen. Soms is het echter wel boeiend om de bestaande pot nieuw leven in te blazen door met beleid er contactspray op toe te passen. Bij erg specifieke of dure potmeters die je liever niet wilt of kunt vervangen en waar je niet gewoon met contactspray op wilt kun je nog verder gaan: uitsolderen, demonteren, baan reinigen met contactspray of nog leuker alcohol, heel goed afspoelen, afdrogen, monteren, terug insolderen. Bij een microkorgpotje lijkt me dat lichtelijk overdreven tov gewoon een nieuwe erin :).

Heel die hetze tegen contactspray is zwaar overdreven als het goed gebruikt wordt en je geen agressief potje vitriool gebruikt ipv een zachte contactspray. Ja, indien je een slechte spray gebruikt en/of hem in het wilde weg spuit, heb je na enkele maanden een goede kans op een erg nare verrassing. Ik ben er zeker van dat jij als reparateur (correct toch?) al veel zo'n slachtoffers onder handen gehad hebt die (quasi) hopeloos heen waren. Dan kan ik geloven dat je erg skeptisch en zelfs panisch wordt tov contactspray. Maar als je het allemaal voorzichtig en beperkt aanpakt, kan je vaak op eenvoudige wijze storingen de wereld uit helpen. Indien je na toepassen de spray goed verwijdert zelfs voor vele jaren. Als de spray ter plekke blijft voor korter, hoewel een spray die niet te veel vettigheid achterlaat (90 bv) daar ook weinig last van heeft. Moest contactspray alleen maar dingen kapot helpen, zou het niet gemaakt of gekocht worden. Tenzij je het kon roken.

Laatst gewijzigd:
Heb je een handeltje in die troep ? :)

Als ik contactsprays gebruik bij een aantal van mijn klanten hoef ik niet meer terug te komen.
Dat geeft toch wel aan dat contactspray nou niet echt top is en dat vervangen de beste optie is.
Tweede optie is de schakelaar/Potmeter uiteen nemen en reinigen met katoentjes, Wattenstaafjes, Leertjes, Alcohol, Gedestileerd water,...

Tja

Origineel geplaatst door Mike Philco
Heb je een handeltje in die troep ? :)

Als ik contactsprays gebruik bij een aantal van mijn klanten hoef ik niet meer terug te komen.
Dat geeft toch wel aan dat contactspray nou niet echt top is en dat vervangen de beste optie is.
Tweede optie is de schakelaar/Potmeter uiteen nemen en reinigen met katoentjes, Wattenstaafjes, Leertjes, Alcohol, Gedestileerd water,...

Tja

Nee hoor, ik heb absoluut geen aandeel in contactspray :D.

Dat sommige klanten je niet meer terugwillen als je CS gebruikt hoeft niet te zeggen dat contactspray niet echt top is, alleen dat die klanten er niet van houden. Of dat op feiten (problemen na een herstelling met CS), verhalen (hé ik ruik CS, oh-oh een vriend vertelde me dat het dan snel stuk gaat) of emotie (ik ruik CS en ben er bang van ook al heb ik er nog geen probleem mee gehad) gebaseerd is staat er niet bij :). En daarmee heb ik dus ook niet gezegd dat het niét op feiten gebaseerd zou kunnen zijn.

Die tweede optie stelde ik inderdaad ook voor, meer werk maar goed/beter resultaat.

Als het even kan en de potmeter is niet duur, dan lijkt gewoon vervangen me wel de beste optie. Dan ben je zeker van het resultaat :).

ik denk dat we in andere topics ook wel de tweestrijd vinden tussen de niet contactsprayers en de wel contactsprayers.. laten we die discussie even achterwege..

(ik geloof in jesus.. jah. maar ik in mohammed.. jah maar die van mij is de zoon van god.. niet waar, het was gewoon een profeet en de mijnes ook.. dus..)

ik geloof niet in contactspray.. niet omdat ik het rotspul vind.. maar omdat ik het niet ken.. solderen en desolderen ken ik wel.. ik weet alleen niet wat voorn maffe pots erin zitten.. ze hebben teveel pootjes voor een normale pot..

ik wil gewoon een nieuwe pot die ik erin kan plaatsen en dat het dan weer werkt.. zo simpel is ut.. :D

Voor zover ik Mike Philco ken, kan die je zeker zeggen wat voor pot het moet zijn en ook nog waar die te kopen (als hij hem zelf al niet heeft).

Als je je vertrouwd voelt met (de)solderen en dat potje is niet peperduur, gewoon doen, einde van de zorgen :).

hey Mike Philco,

ik heb je geprobeerd te PMen.. maar geen antwoord gekregen.. probeer ik het via deze weg.. als je zown pot metertje om handen hebt zou ik die van je kunnen kopen?en hoeveel gaat me dat kosten? als je er geen een hebt liggen weet je toevallig waar ik er 1 vandaan kan vissen?

mvg,
Ysbrand

nog geen reactie.. heeft iemand anders een antwoord op deze vraag?

Mike Philco (Jos) is komende maand op vakantie. Hij zit in Bangladesh als ik me niet vergis. Vandaar dat je dus geen antwoord krijgt. Paar weekjes geduld dus.

Laatst gewijzigd:
ach, natuurlijk :stupid vakantie..sorry :bekdicht:

dat ik continue aan het werken ben betekent nog niet dat andere mensen niet gewoon vakantie kunnen hebben.. helemaal niet aan gedacht..

thnx for the info!!..:biertje:

Vakantie, wat is dat? Kan je dat eten?8o)

Back