Yamaha CS2X stuurt constant midi uit

master clock op external zetten helpt denk ik wel

maar moet je wel een externe clock hebben als je arpjes enzo wilt gebruiken

Origineel geplaatst door Ramoonus
master clock op external zetten helpt denk ik wel

Uhu, maar heb je ook een idee hoe je dit bij de CS2x SPECIFIEK moet doen? Het is nergens te bespeuren.

Wat het is kan ik je niet vertellen, maar ik denk niet dat het midi-clock is.
Volgens de midi implementation chart van de CS2x wordt er geen midi-clock signaal uitgestuurd.
Zoals Ramoonus al gezegd heeft: effe checken met midi-ox of iets dergelijks.

Lijkt me sterk dat CS2x midi clock uitstuurt.

Denk dat het eerder een alive signaal is wat gebruikt wordt om de ontvangende kant wakker te houden (sneller reageren op midi data). Da's vrij normaal en en niet uit te zetten. Stoort ook verder niet behalve een knipperend ledje.

Dat is bij mij ook

Heb je daar last van dan? Ik denk ook dat het gewoon een filterding is of een dergelijke parameter

Geen last, maar ik vroeg het mij gewoon af omdat hij in principe niets meer mocht uitsturen (had alles afgezet (behalve de stroom natuurlijk)). Ik kon er ook niets van vinden in de handleiding of op het internet.

Grappig, jij wist wel hoe hoe het heette. Kon d'r ff niet op komen.

Maar normaliter is het niet nodig om aan te zetten maar het is nog over van toen midi net op de markt was en de apparaten qua midi techniek nog niet optimaal waren.

Ik begreep er destijds met m'n CS6x ook al geen reet van waarom de lampjes van m'n AMT8 maar bleven flikkeren. Heeft wel even geduurd voordat ik er uit was!

Origineel geplaatst door vinnieq
Dat is active sensing.

De combinatie active sensing + CS2x op google gaf me soortgelijke threads over mensen met hetzelfde 'probleem'. Dus ik neem aan dat je gelijk hebt en ik ben blij een idee te hebben wat er nu eigenlijk gebeurt.

Active sensing is vrij standaard zelfs dacht ik. Zowel m'n XP-30, JP-8080 als Electribe R sturen active sensing uit. De ER doet dat alleen op het moment dat deze geen midiclock genereert (wat ook logisch is, omdat zodra er midiclock uitgezonden wordt de verbinding automatisch actief is).

Heb ook nog diverse andere midi-apparaten gebruikt en die maakten eigenlijk allemaal gebruik van active sensing.
Overigens, zodra de JP-8080 geen active sensing meer binnenkrijgt verschijnt op het display ook de melding: "Midi Offline!"

Eigenlijk vind ik t best een handig systeem :)

Back