Sparen vs analoog handelen

sander

_
Mooie analoge synth, prijs nu 1000 euro

Spaarrekening, 1000 euro vast voor 5 jaar, 4,5 % rente

5 jaar later

De synth is te verkopen voor 1500
De spaarrekening brengt je 1225 op

De spaarcenten kan je niks mee doen die jaren, de synth kan je lekker gebruiken.

Goeie inverstering dus analoog :D

Re: Sparen vs analoog handelen

Origineel geplaatst door sander
Goeie inverstering dus analoog

en een hoop lol in de tussentijd!

anders worden er toch maar mijnen en clusterbommen van gekocht :D

Het nadeel is natuurlijk wel het afscheid van je synth. Ik verkoop bijv nooit spullen.
Maar je kan voor het vrijgekomen spaargeld ook weer een synth kopen.

Zorg in ieder geval dat je geen geld hoeft te lenen!

Alleen wel jammer als je analoogje in de tussentijd de geest geeft. Maarja, als je bank failliet gaat is t ook een probleem natuurlijk..

Maar zoals je zegt, t is wel lastig als je in die 5 jaar aan je synthje gehecht bent geraakt, dan kan je m welliswaar voor 1500e verkopen, maar als je dat dan weer niet over je hart kan verkrijgen zit je nog steeds met een synth ipv die 1500e waar het allemaal om begonnen was.. Vraag is hoe erg je dat uiteindelijk vindt...}:|

Of er wordt opeens een nieuwe manier van softsynths maken ontdekt die daadwerkelijk de capaciteiten van een oud analoogje kan nabootsen... 8o)

Da's waar, maar je markt verkleint dan enorm. Is het alleen nog maar interessant voor mensen die de echte gear willen kunnen voelen i.p.v. alleen de klank willen gebruiken.

als de software net zo goed is kan je alle JP8-en en Mem Moogs voor 100 euro kopen...maar tot die tijd ...

Ik geloof d'er echt geen moer van dat de klasiekers zullen dalen.
Hoe goed een plugin ook mag zijn het blijft een plugin.
Dat geloof ik ook niet. Ondanks (of misschien wel dankzij) rebirth en consorten en hardware clones, zijn de x0x-en alleen maar gestegen.

Ander idee:
2e huis kopen van pakweg 250.000. Desnoods 2e hypotheek rente 4,5% (of zoiets...). Huis stijgt elk jaar met 10%. Over 5 jaar verkopen voor 375.000. Hypotheek aflossen. Winst meer dan 100.000 in 5 jaar. Daar kun je heel wat synths voor kopen.

:D

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik geloof d'er echt geen moer van dat de klasiekers zullen dalen.
Hoe goed een plugin ook mag zijn het blijft een plugin.

Ben ik met je eens, een plugin heeft geen houten zijkantjes, weegt geen 20 kilo of meer, en heeft ook geen dedicated controls (je blijft toch altijd met een 'algemene' controller aan de gang). Daar zit dus een emotionele (en toch ook deels functionele) waarde aan (ervan uitgaand dat de klank van de plugin exact hetzelfde zou zijn) die voor een groot aantal mensen toch altijd meerwaarde zal hebben boven de plugin. Tel daar bij op dat de klassiekers in de loop der tijd toch steeds schaarser zullen worden, en dan denk ik idd dat de prijs in ieder geval niet zal dalen.

vraag en aanbod bepalen de prijs toch.

aanbod wordt minder (dingen gaan stuk etc)
vraag blijft toch zeker gelijk of zelfs groter (er zijn nl ook mensen die de 'real' thing willen als ze de softversie hebben gebruikt).

conclusie kan alleen maar zijn dat de prijs nog verder gaat stijgen :)

Hoe meer de prijs zal stijgen hoe minder animo er voor komt omdat men het er niet voor over heeft. Maar het zal dan wel interessanter worden voor nieuwe analoogjes of software.

ik bedoel niet allen plugz he... ook VA

en over 10 jaar posten we wel een mp3 of wat het dan voor formaat is.....

Prijzen zullen altijd stijgen door inflatie.
Maar zaken met een verzamelwaarde is altijd verbonden met sentiment en als dat dan mensen zijn met genoeg geld dan kunnen zij het voor veel kopen maar als de liefde over is kan het net zo goed voor een habbekrats weer de deur uit gaan. Daar zal nooit echt een pijl op te trekken zijn. Tenzij je een paar jaar alles gaat bijhouden en er wat statistieken op los gaat laten.

Origineel geplaatst door Flying Panther
Alleen wel jammer als je analoogje in de tussentijd de geest geeft. Maarja, als je bank failliet gaat is t ook een probleem natuurlijk..

Nee, want de Nederlandse bank staat garant voor zoiets. Je hoeft niet bang te zijn je geld te verliezen bij Nederlandse banken.

Origineel geplaatst door klausito

Ander idee:
2e huis kopen van pakweg 250.000. Desnoods 2e hypotheek rente 4,5% (of zoiets...). Huis stijgt elk jaar met 10%. Over 5 jaar verkopen voor 375.000. Hypotheek aflossen. Winst meer dan 100.000 in 5 jaar. Daar kun je heel wat synths voor kopen.
:D

Is het niet zo dat je dat geld weer in een nieuw huis moet steken?
Of ben ik nu in de war met wat anders. Of zeg je daarom juist 2de huis?

Origineel geplaatst door klausito
Ander idee:

Hehe, Trek dan op die 100.000 voor alle eerlijkheid wel ff de betaalde rente over de hypotheek af. ;) O ja, vergeet ook vooral niet de K.K. die je betaald hebt bij de aanschaf van je 2e huisje. En wat was je per jaar ook alweer aan onderhoud kwijt? De huizen stijgen al lang niet meer met 10% per jaar. Je moet na 5 jaar blij zijn als je quitte speelt.

Back