Programmering softsynths door fabrikant

YVES

Nieuwkomer
Onderstaand antwoord heb ik zonet gepost in een andere thread maar vind het de moeite om hier ervaringen te delen in een nieuwe thread.

De vraag is of je een dual quadcore ( 8-core ) nog kunt overbelasten met softsynths. Ik weet ook wel dat er momenteel nog maar 4 cores gebruikt worden. Toch volgende merkwaardige bedenking :

Ik heb hem nu 1,5 maand in gebruik en mijn ervaring op dit moment is dat het toch nog kan beginnen haperen wanneer er softsynths gebruikt worden die geprogrammeerd zijn op één enkele core. Zo ondervind ik het toch. In Logic zie ik aan de 4 CPU-meters hoe laag goed geprogrammeerde softsynhts ( bv. ES2 ) blijven, terwijl er soms één meter uitschiet naar het plafond. Als je dus enkel softsynths gebruikt van Logic, zal je nooit een overbelasting kunnen krijgen. Bij andere fabrikanten is het oppassen geblazen. Als voorbeeld neem ik mijn aangekochte Motu Symphonic Instrument. Als ik de eigen "reverbs" van dit ding wil gebruiken, ben ik verplicht een buffersize van 1024 in te stellen voor een goede werking. Dit vind ik toch wel jammer voor zo'n plugin. Een buffersize van 1024 is natuurlijk idioot voor een 8-core. Wanneer ik nu bijvoorbeeld heel veel spacedesigners op die Motu gebruik, krijg ik hem niet overbelast.

Ben ik nu juist als ik zeg dat dit met een slechte programmering van de softsynths te maken heeft ? Indien ja, mogen sommige fabrikanten ( zoals Motu ) toch wel inspanningen beginnen leveren en zich aanpassen naar quadcores.

Laatst gewijzigd:
Re: Programmering softsynths door fabrikant

Origineel geplaatst door YVES
Onderstaand antwoord heb ik zonet gepost in een andere thread maar vind het de moeite om hier ervaringen te delen in een nieuwe thread.

De vraag is of je een dual quadcore ( 8-core ) nog kunt overbelasten met softsynths. Ik weet ook wel dat er momenteel nog maar 4 cores gebruikt worden. Toch volgende merkwaardige bedenking :

Ik heb hem nu 1,5 maand in gebruik en mijn ervaring op dit moment is dat het toch nog kan beginnen haperen wanneer er softsynths gebruikt worden die geprogrammeerd zijn op één enkele core. Zo ondervind ik het toch. Je ziet dan mooi in Logic ( 4 CPU-meters ) hoe laag goed geprogrammeerde softsynhts ( bv. ES2 ) blijven, terwijl er één meter uitschiet naar het plafond. Als je dus enkel softsynths gebruikt van Logic, zal je nooit een overbelasting kunnen krijgen. Bij andere fabrikanten is het oppassen geblazen. Als voorbeeld neem ik mijn aangekochte Motu Symphonic Instrument. Als ik de eigen "reverbs" van dit ding wil gebruiken, ben ik verplicht een buffersize van 1024 in te stellen voor een goede werking. Dit vind ik toch wel jammer voor zo'n plugin. Een buffersize van 1024 is natuurlijk idioot voor een 8-core. Wanneer ik nu bijvoorbeeld heel veel spacedesigners op die Motu gebruik, krijg ik hem niet overbelast.

Ben ik nu juist als ik zeg dat dit met een slechte programmering van de softsynths te maken heeft ? Indien ja, mogen sommige fabrikanten toch wel inspanningen beginnen leveren en zich aanpassen naar quadcores.

Logic, doordat het onderdeel is van Apple is helemaal geoptimaliseerd voor Eight, Quad & Dual Cores.
Hoe dan ook, ik neem aan dat je 8 Core ook vol zit met RAM? Mocht je meer dan 3 GB erin hebben zitten dan zul je een veel groter verschil merken in "kracht" zodra Leopard uitkomt (64 BIT).

Ik gebruik zelf Cubase 4 (Op een Quad Core 2,66) en ik moet voorloppig de "use multiprocessor" (hoe het ook heet!) optie uitschakkelen. Het werkt beter als Cubase denkt dat ik maar 1 processor gebruik... Heel vervelend.
Zodra Leopard uitkomt zal dit veranderen.

Met wat betreft pluggins: Sommige zijn nou eenmaal wat minder goed geprogrammeerd. De Logic Pluggins zijn daarentegen heel erg CPU zuinig (naar wat ik heb gehoord). Een buffersize van 1024 lijkt mij toch een beetje vreemd mhhh

Om softsynths multiprocessor te programmeren is geen makkelijke klus dus zullen de meerderheid van de ontwikkelaars hier veel tijd voor nodig hebben. Je schrijft in principe dan een heel nieuwe applicatie.
Grote ontwikkelaars zullen hier waarschijnlijk dus veel eerder mee komen.

Re: Re: Programmering softsynths door fabrikant

Origineel geplaatst door gremlin23
Logic, doordat het onderdeel is van Apple is helemaal geoptimaliseerd voor Eight, Quad & Dual Cores.
Hoe dan ook, ik neem aan dat je 8 Core ook vol zit met RAM? Mocht je meer dan 3 GB erin hebben zitten dan zul je een veel groter verschil merken in "kracht" zodra Leopard uitkomt (64 BIT).

Ik gebruik zelf Cubase 4 (Op een Quad Core 2,66) en ik moet voorloppig de "use multiprocessor" (hoe het ook heet!) optie uitschakkelen. Het werkt beter als Cubase denkt dat ik maar 1 processor gebruik... Heel vervelend.
Zodra Leopard uitkomt zal dit veranderen.

Met wat betreft pluggins: Sommige zijn nou eenmaal wat minder goed geprogrammeerd. De Logic Pluggins zijn daarentegen heel erg CPU zuinig (naar wat ik heb gehoord). Een buffersize van 1024 lijkt mij toch een beetje vreemd mhhh

Ik denk dat het probleem dan eerder bij Cubase ligt. Net hetzelfde probleem als met sommige plugins. Ook RAM heeft er in dit geval niet veel mee te maken omdat het hier meer om processorkracht gaat.
Ik heb plugins draaien die veel meer CPU zouden moeten vragen dan mijn Symphonic Instrument en deze geven geen problemen.
Ik heb deze vraag zelf aan Motu gesteld en krijg een heel vaag antwoord dat het normaal is dat ik mijn buffersize op 1024 moet zetten als ik gebruik maak van hun reverbs. Zelfs met quadcores zeggen ze. Dit is volgens mij gewoon niet toegeven dat ze moeten herprogrammeren.

Re: Re: Re: Programmering softsynths door fabrikant

Re: Re: Re: Programmering softsynths door fabrikant

Ik denk dat het probleem dan eerder bij Cubase ligt. Net hetzelfde probleem als met sommige plugins. Ook RAM heeft er in dit geval niet veel mee te maken omdat het hier meer om processorkracht gaat.
Ik heb plugins draaien die veel meer CPU zouden moeten vragen dan mijn Symphonic Instrument en deze geven geen problemen.
Ik heb deze vraag zelf aan Motu gesteld en krijg een heel vaag antwoord dat het normaal is dat ik mijn buffersize op 1024 moet zetten als ik gebruik maak van hun reverbs. Zelfs met quadcores zeggen ze. Dit is volgens mij gewoon niet toegeven dat ze moeten herprogrammeren.

Hierbij de antwoord op jou vraag :)
Buffersize op 1024 zetten slaat helemaal nergens op. Wat voor Reverb wordt er eigenlijk in de Motu Symphonic Instrument gebruikt? Misschien is het wel convolution en zou het daarmee verklaren waarom het de cpu zo belast. Een 8 core zou daar zoals je al aangaf echter geen problemen mee moeten hebben.
Voorloppig gewoon zonder reverb alles inspelen en voor het bouncen Reverb "aanzetten" en buffersize naar boven "draaien".
Hopen dat een software update het probleem zal oplossen. Je kunt ook gaan klagen op het Motu Forum of kijken wat daar hierover staat.
Waarom eigenlijk voor de Motu Symphonic Instrument gekozen??
:P

Re: Re: Re: Re: Programmering softsynths door fabrikant

Re: Re: Re: Re: Programmering softsynths door fabrikant

Hierbij de antwoord op jou vraag :)
Buffersize op 1024 zetten slaat helemaal nergens op. Wat voor Reverb wordt er eigenlijk in de Motu Symphonic Instrument gebruikt? Misschien is het wel convolution en zou het daarmee verklaren waarom het de cpu zo belast. Een 8 core zou daar zoals je al aangaf echter geen problemen mee moeten hebben.
Voorloppig gewoon zonder reverb alles inspelen en voor het bouncen Reverb "aanzetten" en buffersize naar boven "draaien".
Hopen dat een software update het probleem zal oplossen. Je kunt ook gaan klagen op het Motu Forum of kijken wat daar hierover staat.
Waarom eigenlijk voor de Motu Symphonic Instrument gekozen??
:P

Ik heb ervoor gekozen omdat hij voor zijn prijs best wel goed klinkt. Het gekke is dat ik met mijn G4 (!!!) nooit problemen heb gehad met die reverbs die inderdaad convolution zijn. De problemen zijn echter begonnen bij versie 1.1.3 ( Intel ). Hier heb ik een verklaring voor gevraagd, maar krijg die niet. Ze blijven erbij dat buffersize op 1024 moet staan terwijl dit op mijn G4 bij 512 geen problemen gaf. Volgens mij is deze versie gewoon niet klaar voor Intel en quadcores. De versie is niet meer geupdated sinds 20/09/2006

Nu, geen probleem hoor. De klanken alleen zijn goed te gebruiken en er zijn nog andere goede reverbs zoals de spacedesigner.

Re: Re: Re: Re: Re: Programmering softsynths door fabrikant

Re: Re: Re: Re: Re: Programmering softsynths door fabrikant

Ik heb ervoor gekozen omdat hij voor zijn prijs best wel goed klinkt. Het gekke is dat ik met mijn G4 (!!!) nooit problemen heb gehad met die reverbs die inderdaad convolution zijn. De problemen zijn echter begonnen bij versie 1.1.3 ( Intel ). Hier heb ik een verklaring voor gevraagd, maar krijg die niet. Ze blijven erbij dat buffersize op 1024 moet staan terwijl dit op mijn G4 bij 512 geen problemen gaf. Volgens mij is deze versie gewoon niet klaar voor Intel en quadcores. De versie is niet meer geupdated sinds 20/09/2006

Nu, geen probleem hoor. De klanken alleen zijn goed te gebruiken en er zijn nog andere goede reverbs zoals de spacedesigner.

Even de site bekeken en wat mp3tjes geluisterd, sommige coole samples!
Ik kan geen forum vinden. Beetje gezeik, ik hoop dat het goed komt. Ik zou anders op het logic forum nog een thread posten (misschien weten zij meer) en toch maar weer een mailtje naar motu sturen en vertellen over ervaringen met G4 (mocht je dat nog niet hebben gedaan).
Overigens op hen website wordt de Motu Symphonic Instrument beschreven als: " The MOTU Symphonic Instrument is a CPU-efficient plug-in that saves with your host application document for instant recall. Nothing could be easier! ".

Ik weet niet of er bij Logic zo een optie is, maar check toch nog even voor de zekerheid of het iets uitmaakt of je de multiprocessor optie aan of uit hebt staan. Dan weet je het zeker.

Ik gebruik zelf de EWQL Symph. Orchestra Gold Bundle (naast standaard VSL samples van Kontakt 2). Ook wel cool, vooral voor de prijs waar die niet zo lang geleden voor ging (500 euro maar!).

Groetjes,

Kleine correctie : vanaf Logic 7.2.2 kunnen er 2 cores (1 dualcore) & 4 cores (2 dualcores oftewel 1 quadcore) benut worden, maar gebruik van alle 8 cores is voorlopig nog niet aan de orde. Je kan aannemen dat dit bij de eerstvolgende Logic update (7.2.4, 7.3 of 8.0 ???) geoptimaliseerd zal worden.

Overigens is Logic 7.2.2 (eerste versie met quadcore support) gereleased net nadat de allereerste MacPro quad op de markt kwam in augustus 2006. Dankzij Logic 7.2.3 uit oktober 2006 konden ook Quad-G5 bezitters eindelijk alle 4 cores van de G5 gebruiken in Logic.

Back