Wie gaat er naar Genesis?

haha, ik vind Tony ook altijd een beetje muf voor zich uitstaren. we kunnen niet allemaal zo lief glichlachen als ik (zie www.soundclick.com/jointfunkture en dan gelijk het lichtelijk Genesis geinspireerde "standstill" luisteren met Prosoloist!) :D

maar dat mag als je dan de solo van In The Cage hebt uitgevonden.

Natuurlijk mag dat, zo'n spel is nog steeds meesterlijk en hij is mijn grote voorbeeld.
In the cage is geweldig evenals vele nummers, ik vind entangled bijv. ook nog steeds erg goed.
Maar ook nieuwe nummers luister ik graag tot op bepaalde hoogte duke bijv. vind ik geweldig.
In de groenoordhallen zijn ze nog eens een keer uitgejoeld, omdat ze nummers van duke speelden en het
publiek wilde de oude nummers toen zei Collins: The old shit!!

Groeten,

snorie

Origineel geplaatst door snorie
En Chester hield zich inderdaag niet aan de dresscode zo te zien, al stak het wel mooi af bij zijn drumstel.

Ga maar eens drummen in pak, dat is een drama :P Ik pas er in ieder geval voor in mijn band.

Iemand nog foto's van Chester en z'n DW drumstel? :)

jep ik heb ze :) Stuur maar een pm met je mail en ik mail ze wel... Tis niet heel veel en wat lastiger fotograferen (aangezien er van alles voor stond en daardoor focusing lastig was) maar wat ik heb is goed...

Ik moet toegeven tony banks aan het begin een gezellig gezicht getrekt heeft, maar om hem nou ontzettend vrolijk te noemen. Laten we het houden op uitermate geconcentreert, wat natuurlijk ook nodig is.
Ik zat op de tribune in het midden dus je hoorde duidelijk dat het geluid achter later kwam en werd het af en toe een brei, galm enzo. Maar dat is wel vaker in Ahoy.
Zijn grappen waren misschien wat anders, maar ik zag duidelijk herkenningspunten met de vorige tour.
Ik doelde met de kleding op jou uitspraak dat tony altijd het nets gekleed was. Heb je ooit gezegd volgensmij.
En Chester hield zich inderdaag niet aan de dresscode zo te zien, al stak het wel mooi af bij zijn drumstel.

Oh en nu de setlist:

:D

Groeten,

snorie8>

Chester heeft altijd simpel een shirt aan en een broek, ik geef het je te doen als je met een pak aan moet drummen... Al weet ik dat Dennis Chambers het wel een aantal keer heeft gedaan.
Vrolijk waren ze alle 5, heb ze nog nooit zoveel plezier zien hebben eigenlijk en dat zal ook wel de reden zijn dat ze verder gaan.

Nu de gouden tip van flip voor het zien van concerten in arena's en andere grote hallen:

Doe gewoon eens oordoppen in. Die laten wat minder hoog door zodat de galm eruit wordt gefiltert. Het concert klinkt opeens heel veel beter. Zowel in Dusseldorf als in de Arena als bij PG fantastisch geluid...

(Dus stage73 ;) )

En het incident in de groennoordhallen te Leiden was vanwege abacab materiaal wat mijn inziens onterecht was. Naja dan maar een volledige Firth of Fifth ertegen aan (gewoon in de setlist verschoven)

In 87 ging het trouwens ook mis in de kuip... Bij turn it on again zijn ze middenin gestopt en offstage gegaan omdat er weer eens een paar het liepen te verzieken...

Eigenlijk is het nederlandse publiek zwaar kut. Gisteren ook, hoor alleen maar gezeik om me heen als ze "een bepaalde ballad" spelen, mensen staan bij rustige nummers op om bier te halen, bij het instrumentale werk heeft het gros zoiets van ehmm ok en zoveel geklap en uitbundigheid na nummers als in Dusseldorf zag ik niet. Weet wel dat ze na een bepaald nummer daar een 5 minuten durende staande ovatie kregen en Phil er echt geen woord tussen kreeg...

En believe me, tony had echt ze dag en heb em meer dan ooit zien lachen en smilen. Uiteraard geconcentreerd als het nodig is (alsof de anderen altijd een dikke grijns hebben, ik ken geen een band eigenlijk waarbij performers altijd een grijns hebben...) maar hij zong uitbundig mee (vertikt hij ook nogal eens... No son of mine, Land of Confusion waren in 1992 momenten waarbij hij het vaak niet deed) en had ik al gezegd dattie smilde :D
(had me tony smile spandoek nog thuisgelaten ook...)

Attachments

• tonysmileeeeeee.jpg
    tonysmileeeeeee.jpg
    112,9 KB · Bekeken: 89
tja. Genesis is een beetje als pindakaas. Het is niet hip, er zit veel in wat goed is, ik eet het niet elke dag maar als ik een maand moet overleven met 1 broodbeleg, dan is dat het

(geloof me, dat heb ik eens gedaan!!! )

Wat wel verveelt is die eeuwige "peter was beter" welles nietes discussies. SVP zoeken op google met " collins gabriel " en dan graag in je eigen tijd iedereens standpunten nabrabbelen. DANK U! :mega:

Doppen is een goed idee (ik had ze vroeger altijd bij me maar luister tegenwoordig live vooral jazz en dan is het niet nodig).

En voor wat betreft Tony's (glim)lachje en de ballads, tja, ik weet het niet. Muziek is -ook- entertainment en show dus met lachen is niks mis. Ook met "hold on my heart" (Tony's lied!!!) vind ik niks mis. Vroeger was ik ook geen fan daarvan, of van "in too deep" maar als je zelf es songs gaat schrijven en dan analyseert hoe die liedjes in elkaar steken, dan heb ik alleen maar respekt, want het mag gladjes zijn, standaard is het zeker niet! Dat wil niet zeggen dat er geen troep is, "since I lost you" vind ik een trauma en "we can't dance" vind ik catchy maar toch rommel.

Wij hebben ook genoten. We zaten op de tribune (ingang C noord) en met de verekijker waren de details goed te zien, alleen van de apparatuur herkende ik alleen de Oasys. Het geluid vond ik voor de Arena best goed en hoewel de setlist geen verrassingen bood (stond op internet), gaf het optreden met een duur van 2,5 uur veel meer waar van je geld dan dat van de Stones, die zonder toegift afdropen. Mooie mix van oud werk (for the old people) en "nieuw". De grap van Domino was oud, maar daarom niet minder geslaagd. Phil Collins was prima bij stem; hij kan alles op dezelfde toon zingen als vroeger. Ik vond dat indrukwekkend!

Laatst gewijzigd:
collins is natuurlijk een voortreffelijk vocalist ook, maar op het moment dat steve hackett de band verliet werd het mij toch te popie allemaal ..
die trick of the tail word meesterlijk gezongen door collins en mis je gabriel nauwelijks maar later ben ik toch afgehaakt
en waar is de oude troep op het podium gebleven.. een arpje of iets sequential achtigs blijft toch zeker wel goed tijdens zo,n braaf optreden?
moet je die technojongens er soms eens mee zien gooien...

Ja, sorry ik zat fout het was abacab.

Van die doppen is een goed idee, maar ik heb het nog nooit zo erg meegemaakt. Al werd het voor mijn gevoel wel beter in de loop van de show.(dat kan zijn dat ik nog niet honderden keren naar een groot concert ben geweest).
Overigens bedoelde ik niet drummen in een pak, maar in het zwart. Heel de band was namelijk in het zwart en zeker niet allemaal in pak.
Ik vind Collins zelf "fijner" om te horen en te zien, niet perse beter, maar zijn stemgeluid (veel mensen gehoord die het hetzelfde vonden, maar verschillen hoor ik echt) en show vind ik beter, Peter zelf vind ik nogal een rare vogel, maar dit is puur persoonlijk.
Wat ik altijd merk bij het Nederlandse publiek is dat ze zo veel praten tussendoor, nooit is het echt stil. Wij moesten een keer optreden bij de hockey.
En aan het begin werd ons al kenbaar gemaakt dat we heel zacht moesten spelen, want er moesten mensen netwerken.
Niet om te generaliseren, maar het is gewoon nog steeds wat je ervan verwacht.
Wat me ook opviel gister was, dat veel mensen juist bij het oudere werk wegliepen. Ik vind dat juist fantastisch en hou wat minder van het nieuwere werk, maar daarin ga ik ook niet lopen.
Er zat een man voor mij die liep volgens mij alleen.
Maar nog een vraagje: Houd Phil Collins wel van het oude werk, aangezien hou uithaalde naar de mensen die het oude werk wilden (kan ik nog begrijpen), maar hij zei: "the old shit"?
En je hebt gewonnen hoor hij lacht. Al begrijp je volgens mij wel wat ik bedoel. Hij is gewoon geen performer.

Tenslotte zingen ze echt? Ik hoorde van veel kanten dat dit alleen Phil was en liep er gedurende show niks mee?

Muzikale groeten,

snorie:walker:

Peter is ook een rare vogel en daarom ook de reden dat je hem nooit meer gaat terug zien bij Genesis. De reden dat het zolang heeft geduurt komt door Peter. Tony was zo naief te blijven wachten tot Peter terug zou komen om een Lamb tour te doen. Dat was de originele opzet. Echter, na jaren zegt Gabriel toch van nee dit is niet het moment en eindelijk snapt Tony dat dat moment dus nooit gaat komen... Nu dus dit als resultaat... Zowieso heb ik Gabriel qua zang nooit interresant gevonden. Tis een zanger met een aparte stem maar technisch gezien niet heel interresant. Collins daarintegen...

Nederlanders zijn nooit stil nee dat zeker en vind ik ook erg jammer. Maar goed het zei zo... Heb zowieso zoiets van bij de show blijf je toch en in de pauzes ga je je ding doen?

Phil houd van alles. Simple as that. Het feit dat er zoveel oud werk in zit deze keer bevestigd dat alleen maar. Zeker nu ze ouder zijn en lang weg zijn geweest krijgen ze er steeds meer waardering voor. Je moet je voorstellen dat als je na het maken van een album op tournee gaat, dat album het geen is wat op dat moment jouw wereld en visie is. De andere dingen vind je dan wat minder.
Het feit dat hij het "Old Shit" noemt is gewoon zijn taalgebruik. Phil komt uit een arbeidersklasse (als enige overigens van alle leden die Genesis ooit heeft gekent) en dat merk je aan ze houding, taalgebruik en persoonlijkheid. Old shit hoorde ik hem al op de And then there where 3 tour roepen.

En ja ze zingen echt, ik kon tony duidelijk onderscheiden en ik weet dat Mike en Daryl ook altijd zingen. Vooral Daryl schijnt het erg leuk te vinden en ook best een goed stembereik te hebben.

Tony heeft een hekel aan optredens eigenlijk in de zin dat hij gewoon ze ding wilt doen en daarna weer weg wilt. Hij voelt zich gewoon niet comfortabel met al die ogen op hem gericht (heb ik zelf ook wel) en hij doet maar gewoon wat hij moet doen. Tel daar nog zijn vliegangst bij op en het verbaast me hoe leuk hij uiteindelijk touren toch wel vind...

@Slipperman: dus Tony Banks gebruikt een stapel van die Emu Proteus modules , wat is daar custom aan gemaakt??

Origineel geplaatst door Stage73
tja. Genesis is een beetje als pindakaas. Het is niet hip,
...

Moet eerlijk bekennen dat ik toen ik hoorde van een Genesis-concert dat ik bijna moest lachen/huilen, maar toen ik vanmiddag een nummer op de radio hoorde, kan ik me eigenlijk heeel goed voorstellen dat het eigenlijk best gaaf is om naar een concert ervan te gaan.. :o:

Origineel geplaatst door mr space
@Slipperman: dus Tony Banks gebruikt een stapel van die Emu Proteus modules , wat is daar custom aan gemaakt??

De emu proteus modules van hem bevatten andere sounds dan die je in de winkel koopt. Een proteus heeft Emulator 2 sounds, een andere Synclavier sounds en nog een andere wat andere sounds (prophet 10, arp quadra etc.)
U snapt wel dat ik graag een kopietje had van die sounds ;)

Het is pas vele jaren later dat Emu de kans geeft om zelf je roms samen te stellen en die in diverse modules en samplers te kunnen gebruiken. Deze modules stammen uit 1991/1992 en waren dus speciaal voor tony aangepast...

het verbaast me eigenlijk dat dit zijn setup is aangezien voor de rehearsals er zelfs een muse receptor was en maar een klein rack met dingen. Blijkbaar gebruikt hij toch liever hardware ipv dattie met een computer op het podium gaat. Had eerst begrepen van iemand dat alle sounds uit sonik synth waren gesampled in de Oasys maar na 2 concerten hoor ik ze echt niet terug...

wahooooooo! zeer vet! Ik vond het een goed combi van oud & nieuw, dik & dun, rock & soul. Sommige liedjes zijn toch wel getransponeerd geworden, wat ik soms even lastig te verwerken vond, zeker in een galmig stadion, waar de bassen overal heenvliegen. Absolute topper von ik Ripples, dat is voor mij -de- Genesis, met zo'n dik Engels sausje erover, mooie harmonien. Super.

Tony vertrok geen spier :D Zoals het hoort hahaha

Het enige dat ik echt jammer vond dat In The Cage zo getransponeerd was..ergens overleeft de solo dat niet, of ik ken het zo goed dat me dat vreemd in de oren klinkt. De fantastische "Duke's.." intro en Los Endos maken dat echter meer dan goed, en ik kon ook extreem genieten van Afterglow. Ballads werken het best in zo'n stadion, vind ik, sommige snellere wildere nummers worden een beetje chaotisch qua sound.

Laatst gewijzigd:
het was jammer dat alles was getransponeerd omlaag maar goed had niets anders verwacht eigenlijk. Genesis blijft moeilijk qua zang maar gek genoeg merkte ik niet dat phil hier problemen mee had :)

Ben blij dat je het erg goed vond en dat was het ook zeker. Kan eigenlijk niet wachten tot de encore series en de dvd uit komen.
Ripples was erg geslaagd vond ik in een stadion setting. Throwing it all away mocht er van mij overigens wel uit en vervangen worden door iets leukers. Misschien Abacab ofzo. Daar hebben ze echt niets van gespeeld...

tja, ergens vind it Throwing it all away wel een mooi nummer, misschien is het de "herkenbaarheidsfaktor" =( ;{ Had ook graag ABACAB gehoord, "I can't dance" was weer eens volledig overbodig en "Invisible Touch" vind ik onvoorstelbare crap. Ik bedoel, als je naar de tekst luistert...ghaaa. En, ik had het leuk gevonden Calling All Stations te horen, want ik vind het gewoon een prachtig nummer. Maar alles bij elkaar kan je zelfs als fan niet mopperen over de setlist, denk ik. En ook niet over de sound, het was een super avond. Tuurlijk ga je niet fanatiek staan te springen op een Genesis nummer, voor zo'n sfeer zijn er andere bands, Genesis is meer luistermuziek.

Mijn collega's waren erg bedreven in het napraten van de review van de Suddeutsche Zeitung, zeg maar een lekker zuur Volkskrant-equivalent. De link: http://www.sueddeutsche.de/kultur/artikel/725/119580/4/

een paar quotes

"de grote blunder van de progressieve rock bleek overduidelijk (...) had de popmuziek er helemaal niet om gevraagd, diepzinnig te worden"
hmmm...nee? de Beatles en Stones hadden in de 60s al laten zien hoe je een geweldig pop/rock liedje schrijft. Tot op vandaag nauwlijks overtroffen. Toen gingen ze dus zelf maar cross-over maken, Lucy in the Sky-W-D, ooit gehoord, Suddeutsche Meneer?

"(...) die eindeloze drumperformances van Phil en Chester, de kompleet overladen synth en keyboardpartijen en de huilend vage gitaarsolo orgies op mixolydische toonladders van Mike en Daryl. Aan saaiheid nauwlijks te overtreffen. Het kan geen toeval zijn dat de nummers op de Best-Of dubbelcd na de in pop obligate 4 a 5 minuten uitgefade worden"

ahhh....mixolydisch...hmmmz? Ok jongens, schrappen maar die drumlijntjes, terug naar het goede oude boem-tjak, rhythm en blues, terug naar 2 overstuurde gitaartjes, weg drumcomputers en vooral niet langer als 2:50 want dan worden we moe. Zoiets als de "white stripes"

"You know, we're throwing it all away...."

Ik ben het langzaamaan zat door iedereen te worden uitgelachen en op cliche-achtige manier "onhip" te worden gemaakt. Misschien moet iedereen die zich voorheen alleen maar op de tieten van Britney concentreerde eens in de hamonien van "Heathaze" duiken.

Laatst gewijzigd:
Ik had graag meer oud werk gehad:

behind the lines, vond ik wel echt geweldig, al dan niet mijn lievelingsnummer.
Los Endos was ook echt geweldig, maar ik had graag blood on the rooftops gehoord en
entangled.
En op Genesis kan je wel dansen/springen, maar ik ben bang dat het niet altijd bij iedereen
in de goede maat gaat:D.

Snorie:D

Ik had graag meer oud werk gehad:

behind the lines, vond ik wel echt geweldig, al dan niet mijn lievelingsnummer.
Los Endos was ook echt geweldig, maar ik had graag blood on the rooftops gehoord en
entangled.
En op Genesis kan je wel dansen/springen, maar ik ben bang dat het niet altijd bij iedereen
in de goede maat gaat:D.

Snorie:D

blood on the rooftops hebben ze nooit live gedaan. Entangled alleen in 1976 en persoonlijk denk ik wel dat dit toch een betere keuze was geweest dan Ripples. Echter de kans was groot dat Entangled niet ging werken dus vandaar dat ze die niet eens hebben geoefend.
Squonk was overigens wel bij de rehearsals terug te vinden maar is uiteindelijk geschrapt, ik meen al voor de repetities in de USA.

Setlist hoor je mij niet echt over klagen al had de overgang naar Dukes Travles veel leuker gekund denk ik, vond dit erg direct en zelf wat verwarrend. Had niet het idee dat mensen al gelijk doorhadden wat ze speelden...
Overgang naar Afterglow mocht ook wat langer. Erg vet wel dat ze dukes travles voor een deeltje hebben gedaan maar misschien was de medley van de Mama tour interresanter geweest en sterker.
Nu ik overigens dat synclavier geluid uit 86.87 hoor voor In the Cage vraag ik me af of het niet voor 1992 weer op de rehearsallist stond aangezien ik me niet kan voorstellen dat Tony die lead nu weer gaat samplen voor deze tour (gezien de keuze uit prosoloist sounds die hij had en de mogelijkheid de Quadra te gebruiken die nog altijd het beste klinkt voor die solo IMHO)

Klopt, ik had die overgang ook niet gelijk door naar Dukes travels. Maar ik vind behind the lines gewoon geweldig. Een vriend van mij noemt deze muziek vaak bombastisch en heroisch, maar ik vind dit eerder positief dan negatief en kan dit wel beamen.
Overigens noemt hij veel symfo zo en houdt hij zelf meer van pinkfloyd, waar het volgens hem meer ongemerkt in
elkaar overloopt vooral qua geluid.

Groeten,

snorie
8>

Back