Origineel geplaatst door PietjePieter
Even mischien een beetje off-topic, maar wat ik niet begrijp eigenlijk is dat een band als genesis, die al jaren niks meer gedaan hebben hele stadions uitverkoop, en een briljante, hardwerkende band als The Flower kings net de 013 vol krijgt.
Terwijl het toch echt wel in het zelfde straatje zit, en the flower kings op geen vlak onderdoen voor genesis.
Om de simpele reden dat Genesis een grote diehard fanbase heeft over de wereld. Heb maar zat leden op het genesis forum gezien die letterlijk de wereld afreizen en meerdere concerten bezoeken. Ben zelf ook in Dusseldorf geweest.
Daarbij, Genesis is gewoon een begrip in de muziekgeschiedenis. De flowerkings totaal niet... Ik denk dat het vooral ook verkeerde plaats op het verkeerde moment is geweest voor hun. Prog is uit en niet meer populair. Dat staat gewoon vast. Al merk ik wel dat Prog weer een beetje meer in begint te raken maar dan nog, zo populair als vroeger is het niet.
Daarbij, The flowerkings moeten het werk nog doen, Genesis heeft dat zelfde werk in begin jaren 70 moeten verrichten... In een tijd dat ze nog support groep waren en met meerdere bands tegelijk op tournee gingen (Van der graaf generator bijvoorbeeld) en waarbij ze hooguit een uurtje speelden...
Dan zijn er ook nog veel Phil Collins fans en Peter Gabriel fans die ook naar Genesis gaan. Face it, Genesis is gewoon een goede band, totaal niet duur om naartoe te gaan (check de stones maar, meer dan het dubbele kost het kaartje en je krijgt er een hoop shit voor terug want spelen kunnen die sleniele debielen allang niet meer... Hoor niets anders dan klachten) en je krijgt gewoon goede herrie voor je kiezen, vormgegeven in een mooie show.
@Jena:
En dat is nu net het verschil... Waar een groot gedeelte van de reunies gewoon voortkomen uit het meer geld nodig hebben, bij Genesis is het langzaam naar elkaar gegroeid en speelt geld totaal geen issue (feit dat ze voor 500.000 mensen in Rome gratis optreden, het hele podium zelf hebben gekocht (met natuurlijk duplicaat) geeft toch wel te denken dat het niet echt om geld meer te doen is). Daarbij is bij Genesis het gevoel zeker aanwezig. Heb het zelf mogen ervaren tot twee keer toe. Het is mooi om een groepje oude kameraden samen te zien spelen en te zien hoeveel plezier ze er zelf in hebben.
Gabriel vond ik persoonlijk ook nog best goed. Welliswaar eerste concert wat ik van hem heb gezien maar het was zeker geen slechte performance. Volgend jaar komtie weer met een grote tour (zoals de Up tour) wat ik had begrepen...
Enige minpunt bij Gabriel vind ik dat vooral de keyboard sounds etc. echt als een natte krant klinken en dat het totaal niet uit de verf komt. Ook Ged Lynch heeft heel veel steekjes laten vallen op de Up tour. Gelukkig maakte hij dat in Amsterdam goed en het viel me op dat hij dit keer zelfs een set concert toms heeft meegebracht voor het oudere materiaal (uit de tijd dat Jerry Marotta en Phil Collins nog drumden voor gabriel)
@Stage:
Kampvuurakkoordjes is natuurlijk ook helemaal het ding van Collins. Ik bedoel wie ken je nog meer die met maar 3 akkoorden een van de meest verkochte en bekendste nummers uit de popindustrie op ze naam heeft staan? Simpele akkoorden zijn typisch een trademark van Collins maar zijn nummers mogen er best zijn...
Heathaze is nog niet eens zo intelligent denk ik. Vind het persoonlijk nog een aardig simpel nummer (maar wel een van de beste dingen op duke). Maar als je kijkt naar de progressies in Apocalypse 9/8 (waar tony in 4/4 eroverheen pingelt) of gewoon In the Cage, dat is pas intelligent...
Het verbaast me eigenlijk dat Tony ook totaal niets met Jazz heeft...